یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پشت پرده «محتواي مستهجن» از زبان يک مسئول

جهرمي

دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶:۰۰


مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت در يادداشتي از «پشت پرده محتواي مستهجن» سخن گفته است.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي در روزنامه «ايران» نوشت: اخيرا با همکاري يکي از مراکز پژوهشي کشور تحقيقات وسيعي با موضوع انتشار مطالب غيراخلاقي در شبکه‌هاي اجتماعي انجام داديم. آمار عملکردها گاهي در زمان انتشار براي مردم ايجاد نگراني مي‌کند. مثلا مي‌پرسند در فضاي مجازي چه خبر است که هفته‌اي 3300 کانال مسدود مي‌شود؟ مگر چه تعداد کانال در فضاي شبکه‌هاي اجتماعي وجود دارد که شما بيش از سه هزار تاي آن را در هفته مسدود مي‌کنيد؟ يا زماني که گفته مي‌شود در مدت زمان اجراي پالايش هوشمند صرفا هفتصد ميليون مصداق غيرمجاز شناسايي و مسدود شده است، شنوندگان نگراني جدي احساس مي‌کنند. اين پژوهش با هدف بررسي دلايل انتشار اين مصاديق در شبکه‌هاي اجتماعي و همچنين راهکارهاي کاهش آن انجام گرفته است.

نتايج به دست‌آمده بسيار تعجب‌برانگيز بود چرا که بيش از 90 درصد محتواي مستهجن شبکه‌هاي اجتماعي خارجي و داخلي فعال در کشورمان توسط گروه کوچکي که تعدادشان دو رقمي است منتشر شده و سپس بازنشر مي‌يابد. در اين پژوهش انگيزه‌هاي اين گروه کوچک نيز بررسي شد؛ عمده آنها به قصد جذب مخاطب در کوتاه‌مدت و فروش تبليغات کانال، وبلاگ و ... دست به اين اقدامات مي‌زنند. اين موضوع از تحت پايش قرار گرفتن اين کانال‌ها و صفحات روشن شده که با گذشت زمان و تقريبا در اکثر موارد اين صفحات و کانال‌ها با تغيير نام، روند کاري متفاوتي را دنبال مي‌کنند. در واقع علاقه وافر مشاغل و کسب‌وکارها به ديده‌شدن و رقابت در تعداد بازديد بيشتر در فضاي مجازي، زمينه‌ساز فعاليت اين گروه است.

براساس يافته‌هاي همين پژوهش، انواع محتواي غيراخلاقي اعم از کليپ، عکس و متن‌هاي غيراخلاقي انتشاريافته در اين کانال‌ها نيز تعداد محدودي هستند که مرتب از اين کانال به آن کانال بازنشر مي‌شوند و اين موضوع نيز بيانگر تعداد کم انتشاردهندگان اين نوع از محتوا و توان محدود آنهاست.

اختلال و بيماري در سامانه‌هاي تبليغاتي عميق‌ترين ريشه اين انحرافات غيرحرفه‌اي در کسب‌وکارهاي خرد است. جاي بسي اندوه که مقوله ناهنجاري‌ها در اکوسيستم تبليغاتي کشور در ده سال گذشته، دغدغه هيچ مسئول مرتبطي در بدنه حاکميت منتقد فضاي مجازي نبوده است و قطعا در اين مورد بدون افق ديد وسيع‌تر نسبت به پارامترهاي سلامت اين فضا مانند تسهيل در تبليغات و جذب مخاطب هرگز آرمان‌هايمان محقق نخواهند شد.

حقيقت تلخ ديگر، برخي واقعيت‌ها و بزهکاري‌هاي - هرچند اندک و ناچيز - موجود در جامعه است که بازتاب آن در فضاي مجازي در پاره‌اي از موارد سريع‌تر و مؤثرتر خود را نشان مي‌دهد تا آنجا که نگاه مسئولان را از اصلاح علت‌ها به کنترل معلول‌ها چرخانده که البته اين نوع نگاه قطعا بي‌حاصل و نااميدکننده خواهد بود و راه به جايي نخواهد برد.

راهکار اصلي اصلاح بسترهاي تبليغاتي را مي‌توان در حمايت از بسترهاي سالم و با پتانسيل جست‌وجو کرد. براي اصلاح شرايط موجود ناگزيريم که براي مشاغل و چهره‌ها امکان ديده‌شدن را فراهم آوريم و با ارائه امکانات مورد نياز براي تبليغات هدفمند ديجيتال و کاناليزه‌کردن موضوعات، هزينه را براي کسب‌وکارها کاهش دهيم. در چنين شرايطي که برندهاي بزرگ با هزينه‌هاي گزاف به سراغ رسانه‌هايي همچون صداوسيما و تبليغات محيطي مي‌روند، مشاغل کوچک و استارت‌آپ‌ها چه امکان يا رسانه‌اي براي ديده‌شدن دارند؟ در اين شرايط محيط‌هاي ويدئويي بهترين مکان براي انتشار تبليغات هستند که امروزه با موانع قانوني و محدوديت‌هاي محتوايي بسياري مواجهند. با کمي دقت درمي‌يابيم همان‌ها که موانع رشد محتوا هستند، خود با صداي بلند، فراگيري فساد را در شبکه‌هاي اجتماعي فرياد زده و هشدار مي‌دهند غافل از آنکه عملکرد خود آنهاست که به صورت غيرمستقيم زمينه‌ساز اين شرايط شده است.

ما در شرکت ارتباطات زيرساخت با هدف حفظ انحصار ذاتي خود، درها را براي همکاري و ارزش‌آفريني به روي شبکه‌هاي اينترنت خصوصي باز کرده‌ايم تا انحصار ذاتي‌مان به انحصار کاغذي و صرفا قانوني تبديل نشود. در همين راستا، ديگر بخش‌هاي حاکميتي هم بايد شرايط جديدي که به واسطه تکنولوژي، خواسته يا ناخواسته به وجود آمده را درک کرده و با ارائه عملکردي صحيح انحصارهاي قانوني خود را صرفا به خطوطي روي کاغذ تبديل نکنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو