یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

عرضه سه سيم‌کارت‌ جديد اپراتور مجازي تا چند روز ديگر

عباسي شاهکوه

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰


معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از ارائه سيم‌کارت سه اپراتور مجازي در روزهاي آينده خبر داد.

وايمکس نيوز- صادق عباسي شاهکوه درباره تعداد اپراتورهاي مجازي فعال در کشور بيان کرد: تا به امروز پنج پروانه صادر کرده‌ايم و 20 موافقت انجام شده که هنوز به صدور پروانه منجر نشده است. همچنين سه اپراتور آماده ارائه سيم‌کارت هستند که در روزهاي آتي شاهد عرضه سيم‌کارت آنها به بازار خواهيم بود.

وي در نمايشگاه الکامپ درباره شکل‌گيري اپراتورهاي مجازي در کشور گفت: هدف اصلي از راه‌اندازي و شکل‌گيري اپراتورهاي مجازي دو نکته بسيار مهم بود؛ اول اينکه ما در نظر داشتيم بازار رقابتي در حوزه موبايل را بهبود بخشيم، زيرا اپراتورهاي اصلي که بهBTS  (دکل‌هاي مخابراتي فرستنده و گيرنده) نياز دارند، هزينه بسيار بالايي مي‌خواهند و اين به صلاح کشور نبود. اما از سمت مشترکان ما نياز اساسي به بحث رقابت داشتيم و در اين گام اپراتور مجازي بهترين تصميم بود.

معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي افزود: نکته دوم پيدايش اپراتورهاي مجازي اين بود که اپراتورهاي صاحب شبکه کمتر سراغ فضاي تخصصي و بسترسازي لازم در اين حوزه مي‌روند و ما اميدواريم اپراتورهاي مجازي که نگران زيرساخت و شبکه نيستند، انرژي بيشتري براي مباحث تخصصي بگذارند تا مردم از خدمات جديد بهره مند شوند.

عباسي شاهکوه با اشاره به فضاي رقابتي ميان اپراتورها گفت: طبيعي است که چندان رقابتي ميان اپراتورهاي اصلي با اپراتورهاي مجازي صورت نگيرد. علت آن هم اين است که اپراتورهاي اصلي داراي زيرساخت و شبکه هستند و تمرکز اپراتورهاي مجازي بروري سرويس و خدمات به کاربران است. بنابراين اين دو از لايه‌هاي مختلفي تشکيل شده‌اند و قاعدتا نبايد با هم رقابت کنند.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: البته اگر اپراتورهاي مجازي بخواهند به سمت رقابت با اپراتورهاي اصلي بروند، شکست خواهند خورد اما اگر تمرکز اپراتورهاي مجازي روي خلاقيت و نوآوري بر سرويس‌ها و خدمات به کاربران باشد قطعا شاهد اتفاقات مطلوب خواهيم بود.

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با اشاره به فناوري اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان و آسيب‌هاي آن براي کودکان در کشور اظهار کرد: طبيعي است هر آنچه قاعده و قانون در فضاي حقيقي داريم، براي فضاي مجازي هم حاکم است. همه اصول فرهنگي مرتب بر جامعه بايد بر فضاي مجازي هم حاکم شود. ما يک مصوبه در ارتباط با سيم‌کارت کودک داريم که مبنايي شد تا سيم‌کارت کودک راه‌اندازي شود.

عباسي شاهکوه ادامه داد: همچنين يک سري الزامات را براي فضاي کودک در مصوبه تنظيم مقررات ارتباطات مشخص کرديم که به نظر ما بيشتر از آن نياز به مقررات نداريم و بقيه کار با اپراتورهايي مانند هوشمند امين که از فعالان حوزه کودک و نوجوان هستند انجام مي‌شود. انتظار داريم اپراتورها با خلاقيت و نوآوري خود در سرويس‌ها و خدمات بتوانند خدمات اصولي و علمي را در اختيار کاربران قرار دهند.

وي به فضاي مجازي و فناوري اطلاعات، فرصت‌ها و تهديدهاي اين حوزه پرداخت و تاکيد کرد: با توجه به موضوعاتي که در فضاي مجازي وجود دارد و آسيب‌هايي که در کنار فرصت‌ها مي‌تواند براي کاربر وجود داشته باشد، تلاش مي‌کنيم تا تهديدهاي حوزه کودک و نوجوان را به صفر برسانيم تا نوجوانان به راحتي، سهولت و بدون نگراني خانواده‌ها از آسيب‌هاي وب بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص نبود يا کمبود فضاي همکاري بين نهادها در حوزه تخصصي کودک و نوجوان در فضاي مجازي گفت: سازمان فناوري اطلاعات تفاهم نامه‌اي را با وزارت آموزش و پرورش تدوين کرده است که به زودي شاهد محتواي مطلوب خواهيم بود.

به گزارش ايسنا، همچنين محمود واعظي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- با اشاره به نقش اپراتورهاي مجازي اظهار کرده بود: اپراتورهاي مجازي مکمل اپراتورهاي اصلي هستند و بدون اينکه نياز به سرمايه‌گذاري کلان در بخش زيرساخت و شبکه داشته باشند، با هماهنگي و تفاهم با اپراتورهاي اصلي به ارائه خدمات تخصصي مي‌پردازند.

اپراتورهاي مجازي، نوعي از اپراتور موبايل هستند که خود عملا داراي امکانات فيزيکي براي ارسال مکالمات و داده‌ها نيستند. اين نوع اپراتور با بستن قرارداد با يک اپراتور ديگر که داراي امکانات فيزيکي براي ارسال مکالمات و داده‌ها است، اين خدمات را به صورت عمده خريداري کرده، سپس با نشان تجاري و برند خود اقدام به فروش خدمات تلفن همراه، در بازار خرده‌فروشي مي‌کند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو