جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دولت همراه چيست؟

هر گوشي، يک دفتر خدمات الکترونيکي!

دولت همراه - اينترنت همراه -

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵:۰۰


در آخرين روزهاي حضور محمود واعظي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات طرح‌هاي دردست بررسي در اين وزارتخانه يکي پس از ديگري در حال تکميل و افتتاح و رونمايي هستند. يکي از اين طرح‌ها دولت همراه است که زيرساخت‌هاي لازم براي انجام عمليات‌هاي اداري مختلف توسط موبايل را فراهم مي‌کند.

وايمکس نيوز- به گفته کارشناسان و طراحان، با اجراي اين طرح هر تلفن همراه به يک دفتر خدمات الکترونيکي تبديل مي‌شود که خدمات متفاوتي را به مردم ارائه مي‌دهد، امري که به خاطر همه‌گير شدن تلفن همراه بسيار مي‌تواند کاربردي باشد. در پلت‌فورمي که براي اين سيستم استفاده مي‌شود، سعي شده تا از سيستم‌هاي روز دنيا استفاده شود تا پشتيباني خوبي به مشترکين داده شود.

هرچند برخي از دستگاه‌هاي دولتي در زمينه ارائه خدمات دولت همراه اقداماتي را از قبل انجام داده‌اند اما اگر ما بتوانيم يک پلت‌فورم مشترک داشته باشيم که همه دستگاه‌ها بتوانند خدماتشان را به صورت استاندارد ارائه بدهند، حتما نتيجه بهتري کسب خواهد شد. همچنين ايجاد پلت‌فورم مشترک باعث تجميع اطلاعات دولتي در مرکزي واحد مي‌شود که بسياري از ناهماهنگي‌ها را از بين مي‌برد.

به گفته يک کارشناس حوزه آي‌تي، اگر زيرساخت‌هاي ما ابري مبتني بر زيرساخت‌هاي رايانش ابري باشد، مي‌توانيم از زيرساخت‌هاي گذشته نيز استفاده کنيم که در همين راستا نيز دولت تصميم گرفته تا يک سامانه مشترک در اختيار همه سازمان‌ها قرار بدهد تا بتوانند در آن کاربردهاي خود را در يک پلت‌فورم ارائه بدهند تا به لحاظ امنيتي و همينطور تحويل ديتا قابل مديريت باشد. 

وزير ارتباطات دولت يازدهم در مراسم رونمايي از فاز اول طرح دولت‌الکترونيک و همراه با بيان اينکه دولت الکترونيکي شروعي براي ادامه همکاري‌هاي بين دستگاهي در جهت ارايه خدمت به مردم است گفته است: اکنون زيرساختها آماده شده و مرکز داده دولت نشان مي دهد که فعاليتهاي متنوعي در ديتاسنترهاي مختلف و مراکز پايشي ما چگونه 24 ساعته فعاليت مي کنند و تمام هفته رصد مي شوند.

به گفته واعظي افتتاح دولت الکترونيک موجب مي‌شود مردم از سردرگمي و گرفتن تاييديه و کپي شناسنامه و عکس رها شوند و  امروز با اتصال 51 دستگاهي که به اين شبکه متصل هستند، از جعل و فساد جلوگيري مي‌شود و دولت را به شفاف سازي  نزديک مي‌کند.

اما حميدرضا ربيعي، رئيس آزمايشگاه ICT دانشگاه شريف در مراسم رونمايي از فاز اول طرح دولت همراه درباره ويژگيهاي اين طرح اعلام کرد که پلت‌فرم بومي دولت موبايل يک سيستم کاملا استاندارد است که روي آن سيستم کد هويتي کاملا ايمن و بومي پياده سازي شده است.

اين سيستم مبتني بر زيرساختهاي ابري، صيانت از اطلاعات و حفظ حريم خصوصي بوده و قابليت ارائه خدمات در هر مکان و زمان را داراست. امکان استفاده از اين پلت‌فرم براي دريافت خدمات دولت، در گوشي‌هاي هوشمند و غيرهوشمند وجود دارد و خدمات از طريق وب، اپليکيشن، پيامک، کدهايي دستوري (USSD ) و پوش نوتيفکيشن بومي قابل ارائه است.

يکي از سيستم‌هاي مهم طرح ملي دولت همراه سيستم attentification است که قرار است مهرماه مورد استفاده قرار بگيرد. اين سيستم بر اساس استاندارد open ID  طراحي شده  که از پرکابردترين سيستم‌ها در حوزه دولت همراه است، مي‌تواند برروي سيستم سيم‌کارت پياده شود که رمز دوم کارت بانکي را در خود ذخيره کند و از طريق موبايل اين رمز خود به خود فعال شود و ديگر تنها شماره موبايل مشترکين است که درگاه امن ورود اطلاعات تلقي مي‌شود و در وب‌سايت خريد الکترونيکي نيز مي‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد.

همچنين يکي از خدمات طرح دولت‌همراه سرويس رهگيري خدمات پستي است که از طريق ارسال بارکد پستي از طريق Barcode reader محموله مي‌توانيد محصول پستي خود را مسيريابي کنيد.

طرح دولت همراه يک درگاه اطلاع‌رساني از طريق پيامک و USSP دارد که قدرت کارايي طرح را چند برابر مي‌کند. اين درگاه يک پورتال و appstore دارد که اپليکيشن‌هاي مختلف که مورد تاييد دولت هستند، در آن قرار مي‌گيرند که در اين سيستم اپليکيشن‌هايي که به لحاظ استانداردهاي دولتي در سطح بالايي هستند، در اين appstore قرار مي‌گيرند. بيش از 1700 خدمات دولت همراه و خدمات شرکت‌هاي دولت همراه به شهروندان مي‌تواند در پلت‌فورم مشترک طرح دولت همراه قرار بگيرد و بازار بزرگي براي فعالان اين حوزه باز مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در راستاي طرح دولت‌همراه که با شعار "شفافيت در ارائه خدمات دولتي و عمومي به مخاطبان" افتتاح شده است، يک نسخه الکترونيکي نرم‌افزار دولت همراه در سايتي با همين عنوان وجود دارد که شهروندان مي‌توانند آن را دانلود و مورد استفاده قرار دهند. تاکنون (مرداد ماه 96)  27 خدمت بر روي اين اپليکيشن ارائه شده است که بنا بر اعلام در فاز بعدي تکميل پروژه دولت همراه اين خدمات بيشتر نيز خواهد شد.

بر اين اساس، طرح دولت همراه، با هدف ايجاد دايرکتوري جامع نرم افزارهاي تحت موبايل و به منظور مديريت نرم افزارها و بهره مندسازي کاربران از مزاياي رقابتي فضاي جامع اپليکيشن هاي موبايل و همچنين اطمينان خاطر از مسايل امنيتي و ايمني نرم افزارها، مرکز اعتبارسنجي دولت همراه به همت سازمان فناوري اطلاعات ايران راه اندازي شده است.

در اين مرکز پياده سازي و بهره گيري از تمامي انواع فناوري هاي بي‌سيم و موبايل و کليه خدمات، نرم افزار ها و تجهيزات مرتبط با آن در جهت افزايش کيفي و کمّي خدمات و بهره وري براي شهروندان و اجزاي مختلف دولت در دستور کار قرار دارد.

وجود مرجعي معتبر براي دريافت اپليکيشن ها و سامانه هاي موبايلي، دسترسي سريع به نرم افزارهاي مشابه با امکان دسته بندي موضوعي، بهره گيري از بازخوردهاي کاربران با هدف افزايش سطح کيفي نرم افزارها و خدمات، ايجاد فرصت رشد براي محصولات جديد، برخورداري توسعه دهندگان از حمايتهاي مادي و معنوي و ارزيابي دوره اي و امتياز دهي مستمر به سطح خدمات ارايه شده توسط سازمانها و نهادهاي دولتي و شرکت هاي خصوصي از مزاياي دولت همراه ذکر شده است. در خدمات بعدي دولت همراه استفاده‌کنندگان مي‌توانند به تفکيک اپراتورها و سرويس‌هايي که ارائه مي‌دهند، از اين خدمات بهره‌مند شوند.

درگاه ملي خدمات دولت همراه به نشاني http://mob.gov.ir در دسترس است و نحوه فعال سازي و ثبت‌نام برروي آن ذکر شده و با فعال سازي آن، قرار است هر گوشي موبايل به يک دفتر خدمات الکترونيک دولت تبديل شود. از کاربردهاي اين اپليکيشن به طور مثال مي‌توان به خدمات يکپارچه تامين اجتماعي، از طريق کليه اپراتورهاي کشور بر بستر اين پلت‌فرم؛ (1420#*4*) همچون استعلامات، نوبت دهي، استحقاق درمان، فيش مستمري و آخرين سابقه بيمه اشاره کرد؛ اين مهم مي‌تواند موجبات تسهيل دسترسي به خدمات، کاهش ترافيک، کاهش آلاينده ها، صرفه جويي در زمان و هزينه هاي سازمان هاي دولتي و عمومي و درنتيجه افزايش GDP کشور شود.

همچنين با استفاده از اين پلت‌فرم، خدمات دولتي از حالت جزيره‌اي به مدل يکپارچه درآمده و اين مهم ضمن ايجاد اعتماد و اطمينان در مخاطبين، توسعه‌پذيري ارائه خدمات به صورت متمرکز را ممکن مي‌کند. بطور مثال هر استان با کد مخابراتي خود قابل فراخواني بوده (استان قزوين: ( #028*4*) و سازمان‌ها نيز با شماره‌هاي تلفن خود (تامين اجتماعي: #1420*4*) فراخواني مي‌شوند.

بنا بر اعلام، هم اکنون خدمات استانداري‌هاي کشور و سازمان‌هايي چون سازمان تامين اجتماعي، سازمان ثبت احوال، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان استاندارد کشور، سازمان تعزيرات حکومتي، صندوق کارآفريني اميد، سازمان مناطق آزاد و ديگر دستگاه‌هاي دولتي و عمومي بر اين بستر، قابل ارائه و از طريق کليه اپراتورهاي موبايل، در دسترس است.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو