یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سامانه کارپوشه ايرانيان افتتاح شد

واعظي

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲:۰۰


سامانه کارپوشه ايرانيان امروز با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افتتاح شد.

وايمکس نيوز- مراسم افتتاح سامانه کارپوشه ايرانيان امروز با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مرکز تجزيه و مبادلات شرکت پست افتتاح شد.

کارپوشه ملي ايرانيان در راستاي دسترسي آزاد به اطلاعات ايجاد شده است به اين صورت که براي هر شخص ايراني طبق قانون دسترسي آزاد به اطلاعات، کارپوشه‌اي ايجاد شده است. مردم ثبت‌نام  کرده و سپس به کارپوشه خود دسترسي پيدا مي‌کنند. مصوبه کارپوشه در جلسه شوراي اجرايي سازمان فناوري اطلاعات تصويب شده بود.

اين مصوبه فراهم‌کننده زمينه تحقق ايجاد يک بستر امن و يکتا و قابل اعتماد براي مبادلات کاغذي اسناد ميان مردم و دولت اعلام شده و به گفته مسوولان، در اين طرح، بستري فراهم مي‌شود تا در فاز اول، دستگاه‌هاي اجرايي بتوانند در کارپوشه هر فرد ايراني، بازخوردهاي دولت از اطلاعات، اسناد و مدارک و همچنين خروجي فعاليت‌ها را ارسال کنند. همچنين مردم مي‌توانند از کارپوشه خود، نتيجه خدماتي را که مي‌خواهند از دستگاه‌ها بگيرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارک و پيگيري آن‌ها را انجام دهند.

بنا بر اعلام، در اين سامانه هر يک از مردم و کسب و کارها داراي يک کار پوشه‌اي الکترونيکي تحت عنوان ايران پوشه بوده و همه اقلام تحويل گرفتني الکترونيکي خود شامل اعلان ها و ابلاغيه هاي دولتي و مکاتبات از تمام دستگاه هاي اجرايي و نهادهاي عمومي را به صورت يکپارچه و اختصاصي دريافت کرده است و از هرجايي بدان دسترسي خواهند داشت.‌

اين بستر واحد و تجميع شده صرفه جويي بسيار زيادي را در جهت حذف هزينه هاي سربار دستگاه‌ها جهت ارسال اعلان و ابلاغيه ها و همچنين کاهش ترافيک تبادل و گردش اطلاعات مورد نياز از شبکه داخلي دستگاه‌ها و نهادهاي عمومي را در بردارد.

از ديگر ويژگيهاي بر جسته اين بستر مي توان به کاهش مراجعه حضوري مردم به دستگاه هاي اجرايي، نهادهاي عمومي، تسريع در پاسخگويي به ارباب رجوع و تجميع تمام اعلانات و مکاتبات دستگاه هاي اجرايي و نهادهاي عمومي به اشخاص در سامانه اي واحد اشاره کرد.

در اين مراسم محمود واعظي - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- با بيان اين که اين روزها شاهد تحولات خوبي درباره شبکه ملي اطلاعات و دولت الکترونيک بوديم، افزود: مردم به وزارت ارتباطات اعتماد کرده‌اند و موضوعاتي که در گذشته درباره شبکه ملي اطلاعات وجود داشت را باور نکردند. اکنون آنچه در برنامه چهارم و پنجم توسعه و فرمايش مقام معظم رهبري به شوراي عالي فضاي مجازي تاکيد شده بود، با همکاري همه بخش‌ها و مسووليت سازمان فناوري اطلاعات سه فاز آن راه افتاده است.

سه دستگاه به دستگاه‌هاي دولت الکترونيک افزوده شدند

وي با اشاره به افتتاح دولت الکترونيکي از روز گذشته بيان کرد: روز گذشته بسياري از دستگاه‌هاي دولتي نياز داشتند اطلاعاتي از دولت الکترونيک بگيرند که در کمتر از 24 ساعت، 49 ميليون آدرس گرفته شده است. اين يعني سامانه به درستي کار مي‌کند. همچنين از ديروز سه دستگاه جديد به 51 دستگاه متصل به دولت الکترونيک اضافه شدند.

واعظي درباره کارپوشه ايرانيان نيز توضيح داد: سامانه‌اي طراحي شده است که اکنون 80 ميليون نفر مي‌توانند از آن استفاده کنند. امنيت اين کارپوشه اين طور است که اطلاعات تنها توسط دستگاه‌هاي دولتي به آن فرستاده مي‌شود. اين کار همچنين در راستاي حذف کاغذ از بروکراسي انجام گرفته است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطر نشان کرد: شرکت پست اکنون جايگاه ويژه‌اي پيدا کرده است و اين اطمينان را مي‌دهد که نگاهي که امروز وزارت ارتباطات به پست دارد توسط همکاران در دولت دوازدهم ادامه پيدا خواهد کرد.

پست در دولت يازدهم ملي شد

همچنين حسين مهري - مديرعامل شرکت پست - ضمن تشکر از وزير ارتباطات در راستاي فعاليت‌هايي که براي شرکت پست انجام داده است، گفت: پيش از تحويل گرفتن پست توسط شما، بلاتکليفي پست را آزار مي‌داد و بحث واگذاري آن ناامني ايجاد کرده بود. پست در زمان شما ملي شد و دولتي باقي ماند.

وي با اشاره به موضوع GNAF و هويت مکان‌دهي، اظهار کرد: اين موضوع تحولي در ساختار پست و دولت ايجاد خواهد کرد. در حال حاضر پنج شهر بزرگ، 71 شهر و 1000 روستا ساماندهي شده‌اند. موضوع سيماک هم از موارد ديگر بود که توانستيم 10 استان را به بهره‌برداري برسانيم. براي اين کار توسط وزارتخانه 800 ميليارد ريال اختصاص يافته است.

بهره‌برداري از فاز اول مرکز ملي تبادل داده

همچنين رضا باقري اصل - معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات - با اشاره به راه‌اندازي مرکز داده دولت، اظهار کرد: ديروز يک مرکز داده در ساختمان اصلي سازمان فناوري اطلاعات افتتاح شد که ما قبلا به صورت پايلوت از آن استفاده مي‌کرديم. با افتتاح مرکز داده شماره 2 دولت در ساختمان پست لشگر تهران  مي‌توانيم اين نويد را بدهيم که حداقل تعيين امکانات به بهره‌برداري رسيده است، همان طور که در سرشماري و سهام عدالت شاهد پاسخگويي به 50 ميليون کاربر در يک روز بوديم.

وي خاطر نشان کرد: با راه‌اندازي دو مرکز داده که با پهناي باند 10 گيگابيت بر ثانيه به صورت همزمان فعاليت مي‌کند عملا فاز اول مرکز تبادل داده به بهره‌برداري رسيد.

معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات همچنين با اشاره به سامانه دولت همراه و کارپوشه ملي ايرانيان در راستاي يکپارچه سازي خدمات دولت، گفت: کارپوشه رابط بين دولت و مردم است و مردم تکيه گاه واحدي براي ارتباط با دولت پيدا کرده‌اند. در فاز اول کارپوشه رابطه يکسويه مردم با دولت فراهم شده و اميدواريم در فاز دوم که رابطه‌اي از طرف مردم به دولت براي ارسال سندهايشان است، به بهره‌برداري برسد.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو