یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سازوکار حمايت مخابرات از استارت‌آپ‌ها

اقتصاد - کسب و کار - قدرت

پنج شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰


به اعتقاد برخي کارشناسان، جوي که در حال حاضر وجود دارد نشان مي‌دهد در خانواده تمام مسوولان کشور به زودي يک استارت‌آپ‌ ايجاد مي‌شود و اين فرهنگ‌سازي چهره مسوولان و ديدگاه و رويکرد آنها را علي‌رغم چالش‌هاي موجود، نسبت به موضوع کسب‌وکارهاي نوپا عوض مي‌کند.

وايمکس نيوز- امروزه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهاي نوپا فضاي جديدي در اقتصاد کشورها به وجود آورده‌اند. با توجه به اهميت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اقتصاد و نقشي که اين حوزه بايد ايفا کند، استارت‌آپ‌هاي ICT نيز از اهميت بالايي برخوردارند و علاوه بر اشتغال‌زايي گسترده مي‌توانند موجب افزايش ضريب رشد اقتصاد شوند.

خلق ايده، کارآفريني، کسب وکارهاي متنوع جديد و مبتني بر فناوري‌هاي نوآورانه از ويژگي‌هاي استارت‌آپ‌هاست که موجب ظهور اقتصاد جديدي مبتني بر اپليکيشن‌ها شده است. خصوصيت مجازي و اينترنتي اين کسب‌وکارها مي‌تواند فضاي اقتصادي جديدي را در اقتصاد بسته کشورهاي توسعه‌يافته براي تجربه رشد بيشتر اقتصادي به وجود بياورد.

استارت‌آپ‌ها علي‌رغم کوچک بودن و منحصر به حوزه خاصي از توليدات يا خدمات بودن، به دليل کثرت تعدادشان در آينده بخش بزرگي از گردش مالي اقتصادي در دنيا را به خود اختصاص خواهند داد. همين مساله باعث شده است تا  دولت‌ها، نهادها و شرکت‌هاي خصوصي بزرگ در دنيا به رصد فعاليت‌ها، جمع‌آوري و تحليل آمارهاي آنها بپردازند.

ايجاد زيست بوم مناسب براي رشد و توسعه نوپاهاي فناوري اطلاعات، مستلزم وجود مجموعه‌اي از عناصر و اضلاع است که بدون حضور آنها رشد و ارتقاي استارت‌آپ‌ها امکان‌پذير نيست. نقش مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز و شبکه‌هاي سرمايه‌گذاري، رسانه‌ها، سازمان‌هاي مردم‌نهاد، موسسات عمومي و دولتي مرتبط، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي حرفه اي در اين عرصه غيرقابل انکار است.

استارت‌آپ‌هاي ICT، پيشران توسعه اقتصادي

به همين دليل به نظر مي‌رسد در کشور ما نيز به اين شرکت‌هاي نوپا توجه ويژه‌اي شده و با توجه به اهميت کسب‌وکارهاي نوپا و نقش آنها در توسعه اشتغال‌زايي و بهبود شرايط اقتصادي به گفته مجري حمايت از شرکت‌هاي نوپا، شرکت مخابرات ايران از استارت‌آپ‌ها، به ويژه در حوزه‌هاي سلامت، انرژي و باند پهن سيار حمايت ويژه مي‌کند. بنابر اطلاعات نشريه ارتباطات، احمد علمايي مي‌گويد حوزه ICT، حقيقتاً به عنوان پيشران توسعه در حال حاضر شناخته مي‌شود و مخابرات نيز در همين راستا، از استارت‌آپ‌هايي که خدمات ICT  در آنها نمود بيشتري داشته باشد، حمايت مي‌کند.

 وي با بيان اينکه در حمايت از ايده‌هاي نو به تازگي شتاب‌دهنده ايده‌هاي مخابرات ايران (شاما) راه‌اندازي شده، افزود: توسط اين مرکز، سازوکار حمايت از استارت‌آپ‌ها، يکپارچه شده و به سبکي روش‌مند از ايده‌هاي نوين در حوزه فناوري و خدمات ICT حمايت مي‌شود. بدين منظور صندوق سرمايه‌گذاري ريسک‌پذير که در دنيا با عنوان Venture capital يا سرمايه‌گذاري خطرپذير شناخته مي‌شود، در حال راه‌اندازي است.

مجري حمايت از شرکت‌هاي نوپا در ادامه اظهار کرد: با اين سازوکار، شرکت مخابرات ايران از استارتاپ‌هايي که توان عملياتي‌سازي و تجاري‌سازي ايده‌هاي خود را در حوزه فناوري و خدمات ICT دارا نيستند، حمايت خواهد کرد. با مشتريان و استارت‌آپ‌ها در حوزه يادشده مذاکرات مستقيمي صورت گرفته تا از طريق سرمايه‌گذاري ريسک‌پذير از آنها حمايت شود.

علمايي يکي از مهم‌ترين حوزه‌هاي حمايت از شرکت‌هاي نوين را حمايت از استارتاپ‌هايي عنوان کرد که در بخش باند پهن سيار فعاليت مي‌کنند و افزود: شرکت مخابرات ايران با خدمات ارائه‌شده به مشتريان و حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان و استارت‌آپ‌ها در حوزه ICT، به دنبال ارائه دسترسي بي‌سيم واي‌فاي هميشگي به مشتريان خود است، به نحوي که با توسعه باند پهن ثابت و سيار، مشتريان در همه جا و همه وقت متصل به شبکه باشند.

هر خانواده، يک استارت‌آپ

پيش از اين، اميرحسين دوايي - معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات- نيز به اهميت فعاليت کسب‌وکارهاي نوپاي اينترنتي اشاره کرده و گفته بود: خوشبختانه جوي که در حال حاضر وجود دارد نشان مي‌دهد در خانواده تمام مسوولان کشور به زودي يک استارت‌آپ‌ ايجاد مي‌شود و اين فرهنگ‌سازي چهره مسوولان و ديدگاه و رويکرد آنها را علي‌رغم چالش‌هاي موجود، نسبت به اين موضوع عوض مي‌کند.

وي همچنين با بيان اينکه کسب‌وکارهاي اينترنتي، سنتي‌ها را تحريک مي‌کنند که به آن سمت بروند، اظهار کرده بود: البته در شروع حتما با کسب‌وکارهاي اينترنتي مخالفت مي‌کنند چون براي آن آمادگي ندارند، اما به تدريج با فشار جمعي که ايجاد مي‌شود به آن سمت مي‌روند. بسياري از اين فشارها حتي در خانواده ايجاد مي‌شود. وقتي فرزند يک صاحب شغل سنتي در شغل جديد کارآفريني و درآمدزايي مي‌کند، پدرش حامي خواهد شد. اين يک تحول اجتماعي است که بايد به تدريج رخ دهد و تنها از جنس قانون نيست. جامعه بايد پشتيبان شود و مردم از سرويس‌هايي که در حال حاضر ايجاد شده، پشتيباني کنند. وقتي سرويس‌هاي آنلاين گسترش يابد و مردم مزه آنها را احساس مي‌کنند، به مطالعه عمومي تبديل مي‌شوند.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو