یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات:

67 درصد از خدمات گوگل در دسترس ايراني ها قرار دارد

دکترخوانساري

یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲:۰۰


رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر ضرورت حمايت دولت، رفع موانع و محدوديت هاي توسعه خدمات بومي گفت: در حال حاضر 67 درصد از خدمات گوگل در دسترس ايراني ها قرار دارد.

وايمکس نيوز- ‌دکتر خوانساري رييس پژوهشگاه  ارتباطات و فناوري  اطلاعات، در گفتگو با  خبرنگار  مر کز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، گفت:‌67 درصد از خدمات گوگل در دسترس ايراني ها قرار دارد

 وي اظهار کرد: گوگل جمعاً 198 خدمت براي مخاطبين عمومي،‌ توسعه دهندگان  و کسب و کارها در زمينه هاي مختلف ارائه مي دهد که از اين ميان تنها 153 خدمت در دسترس کاربران ايراني است 31 خدمت از سوي گوگل براي کشور ايران مسدود و 14 خدمت نيز از سمت ايران فيلتر شده است.

  خوانساري ادامه داد:  موارد فيلتر شده از سمت ايران اغلب مربوط به شبکه هاي اجتماعي و خدمت يوتيوب بوده و خدمات تحريم شده از سمت گوگل نيز اغلب مربوط به خدمات مالي و بانکي و نيز خدمات مورد نياز توسعه دهندگان نرم افزار  است.

وي اظهار کرد: با توجه به اهميت و پر کاربرد بودن برخي خدمات ارائه شده از سمت گوگل، در چند سال اخير تلاش بر ايجاد نمونه هاي بومي آنها صورت گرفته است که مي توان به مواردي نظير پارسي جو (جويشگر)، برگمان (مترجم ماشيني)، آپارات (بستر ارائه خدمات چند رسانه اي)، فيس نما و کلوپ و ميهن (شبکه هاي اجتماعي) و چاپار (رايانامه) اشاره  کرد .

 به گفته خوانساري، با توجه به اطلاعات ارائه شده در وبگاه الکسا، سهم ايران از ترافيک کلي گوگل 3.1 درصد گزارش شده است. از سوي ديگر 62.15% از سهم ترافيک گوگل مربوط به خدمت موتور جستجو است. با توجه به اينکه در حال حاضر روزانه 9 ميليارد پرس و جو به گوگل ارسال مي شود.

 از اين ميزان مي توان نتيجه گرفت که تقريباً روزانه حدود 280 ميليون پرس و جو از کشور ايران به گوگل ارسال مي شود و در مقابل آن تعداد پرس و جوهاي ارائه شده به جويشگرهاي بومي حدود 200 هزار است.

 رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح کرد: همچنين براي سرويس ايميل گوگل، تعداد کل کاربران فعال آن حدود يک ميليارد بوده که حدود 30 ميليون از آنها ايراني هستند. اين در حالي است که سرويس هاي رايانامه داخلي حدود 1 ميليون کاربر فعال دارند. 

وي خاطر نشان کرد: با توجه به اينکه بخش عمده اي از نياز روزمره مردم از طريق اين نوع خدمات تامين مي شود و از سوي ديگر با توجه به احتمال تحريم ها در سطح گسترده تر و نيز تهديدهاي ناشي از خروج اطلاعات از کشور، پرداختن به موضوع توسعه خدمات بومي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و حمايت دولت در رفع موانع و محدوديت هاي توسعه خدمت بومي ضروري است.

وضعيت دسترسي به خدمات گوگل

وضعيت خدمات

تعداد

درصد

در دسترس

153

67%

تحريم شده

31

13%

فيلتر شده

14

6%

منقضي شده

32

14%

 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو