شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جهرمي خبر داد:

رفع مزاحمت پيامکي تا پايان مهر/ بررسي فعاليت تاکسي‌ياب روسي

موبايل

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴:۰۰


وزير ارتباطات گفت: سازمان تنظيم مقررات قول داده است که تا پايان مهرماه با راه‌اندازي که پيامک‌هاي مزاحم را گزارش و اين مشکل را حل کند.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي از راه‌اندازي کارگروه کيفيت ارتباطي اربعين خبر داد و گفت: با توجه به تجربيات سال گذشته در سه بخش ارتباطات پايه مرزي، ظرفيت‌سازي اپراتورها و نيز ارتباطات ميان دو کشور، موضوع ارتباط‌رساني به زائران اربعين حسيني را دنبال مي‌کنيم.

وي با اشاره به اينکه هم‌اکنون ظرفيت‌سازي مناسب از اپراتورهاي موبايل براي اين موضوع صورت گرفته است، گفت: بخشي از کيفيت خدمات در ايام اربعين حسيني مربوط به اپراتورهاي عراق است که شاهد هستيم سال گذشته و به رغم برنامه‌ريزي‌هاي مفصل صورت گرفته در طول مسير نجف به کربلا، شبکه ارتباطي در ساعاتي پاسخگوي زائران نبود و به رغم آنکه شبکه واي‌فاي از سوي ايران در مسيرها طراحي شده بود، به دليل اشکالات فيبر نوري در برخي مواقع شاهد مختل شدن اين شبکه بوديم.

آذري جهرمي ادامه داد: در همين حال امسال پيرو مکاتباتي که با طرف عراقي داشتيم و به دعوت رسمي وزير ارتباطات، ظرف 10 روز آينده براي حل مشکلات ارتباطي دو کشور در زمان اربعين، به اين کشور سفر خواهيم کرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه به دليل مدت زمان کم، سرمايه‌گذاري براي اپراتورهاي عراقي توجيه اقتصادي ندارد، گفت: به همين منظور ما درخواست داديم که ظرفيت‌سازي طي اين ايام از سوي اپراتورهاي ايراني صورت گيرد؛ به نحوي که در صورت موافقت و درخواست اپراتورهاي عراقي و تحت حاکميت دولت عراق، تجهيزات ارتباطي را به صورت عاريه در اختيار اپراتورهاي عراقي قرار مي‌دهيم.

وي همچنين گفت: از سوي شرکت ارتباطات زيرساخت نيز ظرفيت‌هاي ارتباطي ايجاد شده و قرار است اپراتورهاي ايراني نيز تعرفه‌ها و خدمات رومينگ‌ را به زودي پيشنهاد دهند؛ با اين وجود پيش‌بيني مي‌کنيم از سمت ايران مشکلي در برقراري ارتباط نداشته باشيم، اما از سمت طرف عراقي نمي‌توانيم تضميني دهيم و به همين دليل قصد سفر به اين کشور براي رايزني داريم.

آذري جهرمي در مورد مقرون به صرفه بودن استفاده از سيم‌کارت‌هاي ايراني در ايام اربعين نيز گفت: سال گذشته مشکلي که برخي مردم با سيم‌کارت‌هاي ايراني داشتند، هزينه ديتا بالا بود که زائران را ناراضي مي‌کرد. امسال ما مي‌گوييم که مردم شرايط را بررسي کرده و سپس نسبت به خريد سيم کارت عراقي و يا ايراني اقدام کنند چرا که هزينه ديتا در رومينگ بسيار گران است و زائران بايد مواظب باشند که ديتايي که استفاده مي‌کنند، به سرعت با اتمام بسته و حجم روبرو مي‌شود. به همين دليل چنانچه کاربران نياز به ديتا دارند، بهتر است که از سيم‌کارت عراقي استفاده کنند که در کشور عراق به صرفه‌تر است.

مشکل پيامک‌هاي مزاحم تا پايان مهرماه حل مي‌شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد معضل پيامک‌هاي تبليغاتي و نارضايتي مردم افزود: اين مشکل مربوط به اين است که بي‌ضابطه و بدون حساب و کتاب و با محتواي نامناسب و حتي در ساعات نامناسب، اجازه داديم پيامک‌هاي تبليغاتي به مردم ارسال شود؛ اين مسئله باعث نارضايتي مردم شده است. بر اين اساس شوراي عالي فضاي مجازي نيز ورود کرد و مصوبه‌اي را براي محدودسازي اين پيامک‌ها به وجود آورد. اما بايد توجه داشت که برخي کسب و کارهاي نوپا از طريق پيامک‌هاي تبليغاتي فعاليت مي‌کنند که نبايد آنها را از اين امکان محروم کرد.

وي تصريح کرد: بر اين اساس در حال پيدا کردن راه‌حل و مجراي قانوني براي پيامک‌هاي تبليغاتي بدون مزاحمت براي مردم هستيم و هم‌اکنون شاهديم که برخي با دور زدن قوانين از سيم‌کارت‌هاي شخصي براي ارسال پيامک تبليغاتي استفاده مي‌کنند.

آذري جهرمي ادامه داد: در ابتداي دولت از رگولاتوري خواستيم تا اين مشکل را حل کند و با دادن مشوق‌هاي لازم و نيز راه‌حلي براي کسب و کارهاي نوپا، اين امکان را به وجود بياورد که از ظرفيت‌هاي فضاي پيامک بدون مزاحمت براي مردم بتوان استفاده کرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه در اين زمينه کارگروه بررسي موضوع تشکيل شده است، گفت: سازمان تنظيم مقررات قول داده است که تا پايان مهرماه با راه‌اندازي که پيامک‌هاي مزاحم را گزارش و اين مشکل را حل کند؛ به نحوي که کاربران از طريق پيامک‌هاي مزاحمي که دريافت مي‌کنند را به سامانه پيامکي رگولاتوري گزارش کرده و به اين ترتيب جلوي انتشار پيامک‌هاي مزاحم تبليغاتي گرفته خواهد شد.

فعاليت تاکسي‌ياب روسي در ايران بررسي مي‌شود

وي در مورد انتشار اخباري مبني بر فعاليت يک شرکت جديد تاکسي‌ياب از کشور روسيه در ايران با نام «ماکسيم» گفت: من نيز اين موضوع را شنيده‌ام و از دکتر براري معاون دولت و امور مجلس وزارت ارتباطات خواسته‌ام که اين موضوع را پيگيري کند.

آذري جهرمي افزود: از آنجايي که هم‌اکنون بخش خصوصي سرمايه‌گذار در عرصه تاکسي‌ياب‌هاي اينترنتي در کشور وجود دارد و نخبگان بسياري در اين بخش فعال هستند و نيز ظرفيت بازار براي اين فعاليت وجود دارد، قطعاً واگذاري بخشي از اين خدمات به يک کشور ديگر، صلاح و مناسب سياست‌هاي کشور نيست.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: اما اينکه بدانيم ابعاد سرمايه‌گذاري و فعاليت اين شرکت روسي چيست و با چه هدفي قرار است وارد بازار ايران شود، هنوز اطلاع کافي از آن نداريم و به همين دليل خواسته‌ايم که با بررسي ابعاد مختلف موضوع، بتوانيم در مورد آن تصميم‌گيري کنيم.

وي اظهار داشت: البته ما از سرمايه‌گذاري خارجي استقبال مي‌کنيم اما اين سرمايه‌گذاري بايد مطابق با اسناد توسعه نظام و همخوان با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي باشد.

مردم فعاليت لاتاري‌هاي اينترنتي را گزارش دهند

آذري جهرمي در پاسخ به سؤالي مبني بر فعاليت شبکه‌هاي اينترنتي لاتاري (بخت‌آزمايي) در فضاي مجازي گفت: مردم در صورت مشاهده اين گونه موارد، بايد موضوع را به سامانه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه گزارش دهند تا بتوان در مورد فعاليت اين شبکه‌ها تصميم قاطع گرفت.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر گران شدن بسته‌هاي اينترنت موبايل تأکيد کرد: هيچ‌گونه افزايش قيمتي در حوزه تعرفه‌هاي اينترنت و تلفن همراه نداشتيم و اگر مردم با حتي يک مورد از اين مسئله مواجه شدند، موضوع را به سامانه 195 وزارت ارتباطات گزارش دهند تا اين شکايت به سرعت مورد بررسي قرار گيرد.

لايحه مالکيت معنوي به جمع‌بندي رسيد

وي در مورد فراهم شدن امکان خريد آنلاين کالا از سايت‌هايي مانند «آمازون» که سال گذشته نيز مطرح شده بود، گفت: از آنجايي که مردم به خدمات نياز دارند، شرکت پست تمامي تلاش خود را مي‌کند تا با واسطه اين امکان را براي مردم فراهم کند.

آذري جهرمي افزود: نيت به خدمات‌دهي به مردم است و به همين دليل از سخن از واسطه‌ها براي برقراري ارتباط و تعامل با سايت‌هايي اين‌چنيني به ميان مي‌آيد؛ با اين حال ما از شرکت پست مي‌خواهيم که اجازه دهد بخش خصوصي وارد اين عرصه شود و اپراتورهاي خصوصي پست که به زودي وارد اين حوزه مي‌شوند، اين تعامل را برقرار خواهند کرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين در مورد لايحه مالکيت معنوي که پيش از اين در سال 93 از سوي دولت تدوين شده بود، گفت: اين لايحه در کميسيون‌هاي مختلف دولت، مراحل تدوين و تنظيم را گذرانده و با توجه به رشد سريع تکنولوژي، انتقاداتي بر آن وارد بود که ما با تشکيل کارگروهي، در حال رفع اين انتقادات هستيم.

وي با بيان اينکه با توجه به پژوهش‌هاي صورت گرفته در مرکز تحقيقات مخابرات و جمع‌بندي نظرات مراکز پژوهشي از جمله مرکز پژوهش‌هاي مجلس، مجلس و نخبگان حوزه فناوري، گفت: اين لايحه تنظيم شده مجدداً بازنگري شد و هم‌اکنون با رفع اشکالات آن، به يک جمع‌بندي براي ارائه لايحه مالکيت معنوي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات به دولت هستيم.

آذري جهرمي در مورد مشکل کارگزاران مخابرات روستايي نيز به دليل عدم حمايت شرکت مخابرات از آنها افزود: اين موضوع داراي ابعاد مختلفي است که بخشي از آن به وزارت ارتباطات بازمي‌گردد که سهامدار شرکت مخابرات ايران است اما بخش ديگر مربوط به موضوع مديريتي شرکت مخابرات است که بايد تعيين تکليف شود.

به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، هم‌اکنون اعتراضاتي از سوي کارکنان مخابرات در مورد امنيت شغلي و معوقات حقوقي مطرح است و نيز مشکلاتي که کارگزاران مخابرات روستايي با آن روبرو هستند که بايد در مورد آن فکري شود.

وي ادامه داد: بخش عمده‌اي از درآمد مخابرات مربوط به اپراتور همراه اول بود که با جدا شدن سهام اين اپراتور از مخابرات، توان مالي مخابرات کم شده است و بايد مسئولان اين شرکت و سرمايه‌گذاران آن، فکري براي تزريق اعتبارات و افزايش بهره‌وري و درآمد داشته باشند.

آذري جهرمي خاطرنشان کرد: اما به هر ترتيب آن بخشي که مربوط به قانون است و قانون، وزارت ارتباطات را مکلف به تعيين تکليف قرارداد کارگزاران مخابرات روستايي کرده است، بايد رعايت شود و وزارت ارتباطات در بخشي که مسئول است، موضوع را پيگيري مي‌کند.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو