یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

از اعلام مقابله با کانالهاي ضدانقلاب تا آغاز رجيستري موبايل‌ها

رجيستري موبايل‌ها

پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴:۰۰


حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين هفته يکي از پرخبرترين حوزه‌هاي اقتصادي کشور بود. در صدر اين خبرها مساله تعيين تکليف براي رجيستري يا کددار کردن گوشي‌ها قرار مي گيرد؛ موضوعي که اگر با عزم جدي دولت پيگيري شود مي‌تواند دست قاچاقچيان حوزه گوشي هاي موبايل را از اين بازار پرسود کوتاه کند.

وايمکس نيوز- اگر مساله تعيين تکليف براي رجيستري يا کددار کردن گوشي‌ها به نتيجه برسد؛ مي تواند دست قاچاقچيان حوزه پرسود گوشي‌هاي موبايل را از اين بازار کوتاه کند. با ورود هر کالاي قاچاق و خارجي به کشور علاوه بر خروج ارز از کشور همچنين هيچ عوارضي از آن گرفته نمي شود؛ در حالي که کالاهايي که از مبادي رسمي وارد کشور مي‌شوند بايد تعرفه تعيين شده را پرداخت کنند که مي‌تواند خرج منافع عمومي همه شهروندان ايراني شود.

در همين راستا، نشست مشترکي به ميزباني وزارت ارتباطات برگزار شد که مهمانان آن وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس کل گمرک کشور، رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و جمعي ديگر از مسئولين ذيربط به مساله رجيستري گوشي ها بود. وزراي ارتباطات و اقتصاد در پايان اين جلسه در جمع خبرنگاران قرار گرفته و نتايج اين جلسه مهم را بيان کردند.

آغاز فاز نظارت از پايان مهر جلسه رجيستري

محمد جواد آذري جهرمي _وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات_ از آغاز فاز مانيتورينگ طرح رجيستري تلفن همراه از پايان مهرماه خبر داد و گفت: بايد مکانيزمي در نظر گرفته شود که با اضافه شدن درصد تعرفه گمرک نيز قيمت براي مصرف‌کننده نهايي تغيير نکند. همچنين طرح رجيستري عطف به ماسبق نمي‌شود بنابراين گوشي‌هايي که تا پيش از آغاز طرح فعال شده باشند، دچار مشکل نخواهند شد.

وزير جوان ارتباطات با تاکيد بر فراهم شدن زيرساخت‌هاي فني رجيستري اظهار کرد: با تلاش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان تنظيم مقررات، گمرک و وزارت صنعت و وزارت اطلاعات طرح رجيستري پيگيري مي‌شود. در حال حاضر سيستم‌هاي فني و زيرساخت‌هاي اين طرح به صورت کامل آماده بهره‌برداري است و همان طور که وعده داده شده بود، تا پايان مهر اجرايي خواهد شد.

حمايت از توليد ملي تلفن همراه

محمد شريعتمداري _وزير صنعت، معدن و تجارت_ کشور نيز با بيان اينکه در اين جلسه همه اعضاي ذيربط با مساله گوشي‌هاي تلفن همراه حضور داشتند گفت: کارگروهي با رياست وزارت ارتباطات تشکيل شد تا راهبري امر ثبت و درج کليه تلفن هاي همراه را در يک پروسه زماني با اطلاع رساني کافي و در نظر گرفتن همه مشکلات احتمالي فرماندهي کنند.

او همچنين با بيان اينکه ممکن است در اجراي طرح رجيستري موبايل مشکلاتي به وجود بيايد گفت: مشکلاتي که ممکن است در اجراي چنين طرحي رخ داده شود در نظر گرفته شده است. طرح رجيستري گوشي هاي تلفن همراه به منظور ساماندهي بازار تلفن همراه و حمايت از توليد و اشتغال‌زايي اجرايي خواهد شد.

تشکيل کميته‌اي براي پيگيري مساله رجيستري گوشي‌ها

در باب اخبار رجيستري موبايل صحبت هاي رئيس کل گمرک هم اهميت زيادي دارد. فرود عسگري _رئيس کل گمرک کشور_ با اشاره به نشست مشترک با وزارت ارتباطات و وزارت صنعت با موضوع تعيين تکليف مساله رجيستري گوشي هاي تلفن همراه، از در نظر گرفتن تسهيلات بانکي براي برندهاي ثبت شده خبر داد.

 فرود عسگري در نشست خبري مشترک با وزير ارتباطات با اشاره به تشکيل کميته‌اي براي پيگيري مساله رجيستري گوشي‌هاي تلفن همراه با فرماندهي وزارت ارتباطات بيان کرد: واردکنندگاني که برندشان ثبت شده است مي توانند از تسهيلات گمرک با عنوان مسير سبز استفاده کنند. همينطور تسهيلات بانکي براي کمک به نقدينگي واردکنندگان استفاده خواهيم کرد.

به کانال‌هاي ضد انقلاب اجازه فعاليت نمي‌دهيم

فعاليت کانالهاي تلگرامي ضد انقلاب با هويت رسانه اي نامعلوم، با واکنش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همراه بود. آذري جهرمي بيان کرد: هدف اول ضد انقلاب ناراضي کردن مردم و جدا کردن مردم از بدنه نظام است. اين که يک کانال ضد انقلاب در فضاي مجازي طرح‌هاي ناروايي بزند که ما نيز آنها را تاييد نمي‌کنيم و حتي به خود ما نيز چنين موضوعاتي را انتصاب کردند، ما به واسطه اين موضوع بخواهيم گام برداريم و مردم را ناراضي کنيم اشتباه است. دادستان کل کشور هم همان طور که اظهار کرده است به دنبال بستن فضاي مجازي نيست.

وزير ارتباطات با بيان اينکه ما با کانال‌هاي ضد انقلاب مخالفيم و آنها را پيگيري کرده و به آنها اجازه فعاليت نمي‌دهيم تاکيد کرد: همه مسوولان نظام در اين موضوع همسو هستيم، اما اگر عده‌اي بخواهند با اين نگاه فضاي سياسي را محدود کنند و با اين عناوين دسترسي مردم را ببندند ما موافق نيستيم.

جهرمي خاطر نشان کرد: البته فضاي سياسي کشور باز است و نظرات مختلف و انتقادي مطرح مي‌شود. دولت نيز موافق نيست که کانال‌هاي سياسي با بهانه ضد انقلاب بسته شود. ما با کانال‌هاي ضد انقلاب مخالفيم و آنها را پيگيري کرده و به آنها اجازه فعاليت نمي‌دهيم. همه مسوولان نظام در اين موضوع همسو هستيم، اما اگر عده‌اي بخواهند با اين نگاه فضاي سياسي را محدود کنند و با اين عناوين دسترسي مردم را ببندند ما موافق نيستيم و دولت مانند گذشته پاي اين موضوع ايستاده و اجازه نمي‌دهد يک سري محدوديت‌ها به دلايل سياسي براي مردم ايجاد شود. البته در اصول نظام و انقلاب همه پايبند و هم‌صدا هستند و اين پيام را نيز مخابره مي‌کنيم که هيچ اختلافي در اين عرصه با هيچ مجموعه‌اي نداريم.

شفاف‌سازي اطلاعات املاک با طرح "سيماک"

خبر مهم ديگر اين هفته دنياي ارتباطات در فضاي خدمات پستي رقم خورد. حسين مهري _مدير عامل شرکت پست_ با اشاره به ورود دو اپراتور خصوصي به بخش خدمات پستي بيان کرد: قرار نيست شرکت‌هاي خصوصي بازار را انحصاري کنند؛ ورود اين اپراتورها براي رقابت و هم افزايي بيشتر به منظور خدمات‌رساني بهتر به مردم است.

به گزارش ايسنا، حسين مهري در نشست خبري خود که به مناسب سالروز جهاني پست (17 مهرماه) برگزار شد، با بيان اينکه خصوصي سازي در شرکت ملي پست به منظور چابک سازي سيستم، کوچک سازي ستاد و نيروهاي دولتي انجام شده است گفت: براي انجام خدمات پستي دو اپراتور خصوصي به صورت مشخص برنده شدند که مجوزهاي آنها در حال تکميل و ارسال است. شرکت ملي پست قصد ندارد از ارائه خدمات به شهروندان کنار برود بلکه در کنار شرکت هاي خصوصي و به منظور افزايش کيفيت خود به رقابت مي پردازد.

مهري با اشاره به پروژه‌هاي سيماک و GNAF شرکت ملي پست، اظهار کرد: تاکنون 50 ميليون رکورد پستي در کشور ثبت شده است که 10 ميليون و 700 هزار آن براي اماکن روستايي و مابقي براي اماکن شهري به روزرساني شده است. در بحث GNAF حدود 55 شهر و 71 روستا به‌روزرساني شده است.

برخي شرکت‌هاي اينترنت هزينه مازاد دريافت مي‌کنند

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات که به گفته برخي حتي دايرکت هاي اينستاگرامي خود را براي شنيدن انتقادات مردمي چک مي کند. با بيان اينکه بيشترين موارد شکايات کم‌فروشي اينترنت مربوط به عدم رعايت امنيت مودم واي‌فاي يا به‌روزرساني اتوماتيک نرم‌افزارها بوده است، گفت: برخي شرکت‌ها مشترک را بين دو تا پنج درصد بيشتر از چيزي که به صورت واقعي دانلود مي‌کند، شارژ مي‌کنند. البته آنها استدلال‌هاي مختلفي داشتند که درباره اين موضوع پس از گزارش سازمان تنظيم مقررات تصميم‌گيري مي‌شود.

محمدجواد آذري جهرمي عصر دوشنبه هم در حاشيه ديدار وزير حمل و نقل و ارتباطات و فناوري اطلاعات ارمنستان، با اشاره به اعلام اسامي و اعتراضات مربوط به کم‌فروشي اينترنت اظهار کرد: گزارش سازمان تنظيم مقررات تهيه و ارائه شده است. علت گزارش از شکاياتي که واصل شده بود را بررسي کردند که عمده علل، عدم آگاهي مردم در استفاده از خدماتي بود که در اختيار دارند.

کارت هاي بانکي بهتر است تجميع نشوند!

طرح تجميع همه کارت‌ها در يک کارت علاوه بر اينکه يک طرح جذاب به نظر مي‌رسد، به همان نسبت گران و هزينه‌بردار هم هست. کارت‌هاي هوشمند ملي که از سوي وزير ارتباطات به عنوان بستر عملياتي تجميع کارتها پيشنهاد شده از تکنولوژي تراشه‌اي  استفاده مي‌کند و همين باعث مي‌شود دستگاه‌هاي کارتخوان فعلي نتوانند کارت‌هاي جديد را خوانش کنند. براي استفاده گسترده از اين کارت‌هاي تراشه‌دار بايد دستگاه‌هاي پذيرنده زيادي تهيه شود. اينکه هزينه اين عمليات گسترده را چه نهادي بايد بر عهده بگيرد و بر روند انجام آن نظارت کند از سوال‌هايي بود که از کارشناسان پرسيده شد.

 به اعتقاد کارشناس بانکداري الکترونيکي تجميع کارت‌هاي بانکي در کشور نيازمند الزامات خاص مالي است و در حال حاضر در کشور در حدود 20 بانک و موسسه مالي داريم که هر کدام براي مشتريان خود کارت‌هايي صادر کرده‌اند که اگر قرار باشد اين کارت‌ها تجميع شوند، بايد مبدا و حساب‌هايي که مشتريان از آن براي تراکنش‌هاي خود استفاده مي‌کنند مشخص باشد، چرا که بانک‌ها در مورد تراکنش‌ها ذينفع هستند.

توسعه دولت الکترونيک يکي از مطالبات اصلي رئيس‌جمهور

رئيس مرکز توسعه دولت الکترونيک فناوري اطلاعات و آمار وزارت کشور  گفته است : دکتر روحاني بر نهايي‌شدن طرح دولت الکترونيک در دولت دوازدهم تاکيد ويژه دارند.

 امير شجاعان در نشست مديران و کارشناسان فناوري اطلاعات استان سمنان اظهار کرد: توسعه دولت الکترونيک يکي از مطالبات اصلي رئيس‌جمهور است و بر ضرورت اجرايي کردن آن در اين دولت اصرار دارد.

وي با بيان اينکه بحث توسعه الکترونيک در افزايش شفافيت و کاهش فساد اداري بسيار موثر است افزود: رئيس‌جمهور تاکيد دارند دولت الکترونيک در همين دولت، به جايگاه اصلي خود برسد.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو