شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مشکلات توسعه صنعت توليد تجهيزات مخابرات داخلي بررسي شد

مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي

دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۶:۰۰


وضعيت صنعت تجهيزات مخابرات در ايران توسط مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي بررسي شد.

وايمکس نيوز - به گزارش خبرنگار ما دفتر مطالعات ارتباطات و فناوري‌هاي نوين، در اين گزارش ابتدا صنعت توليد تجهيزات مخابراتي در دنيا را مورد بررسي قرار داده و در ادامه به نمونه‌اي از کشورهاي پيشر‌و در اين صنعت اشاره کرده است.
همچنين در قسمت اصلي گزارش، به بررسي صنعت توليد تجهيزات مخابراتي کشور پرداخته شده و ضمن مصاحبه با کارشناسان و فعالان اين عرصه، چالش‌ها و مشکلات اصلي اين صنعت استخراج شده است.
در بخش ديگري از گزارش فهرست کاملي از تجهيزات مخابرات شناسايي و طبقه‌بندي شده و سپس محصولات توليدي شرکت‌هاي داخلي و توان توليد تجهيزات توسط اين توليدکنندگان شناسايي شده است.
مرکز پژوهش‌ها در بخشي از اين گزارش خاطر نشان مي‌کند که با وجود توليد بسياري از تجهيزات مخابراتي در کشور، بخش عمده نياز کشور از طريق واردات تامين مي‌شود که براي روشن شدن موضوع، آمار واردات تجهيزات مخابراتي کشور در سال‌هاي 1384 تا 1389 استخراج شده است.
از سوي ديگر مشکلات توسعه صنعت توليد تجهيزات مخابرات داخلي در اين گزارش شناسايي شده که مهمترين آنها فقدان بخش قوي تحقيق و توسعه در اين حوزه، ناهماهنگي و نظارت نامستمر وزارتخانه‌هاي مربوطه در کنترل و پايش تسهيلات پرداختي به توليدکنندگان و اطمينان از هزينه‌کرد صحيح آن در ايجاد ارزش افزوده در صنعت تجهيزات مخابرات و اجرايي نشدن قانون حداکثر استفاده از توان فني و صنعتي کشور است.
بر اساس اين گزارش در حال حاضر صنعت توليد تجهيزات مخابراتي کشور با چالش‌هاي عمده‌اي روبرو است که برخي از اين چالش‌ها از فقدان برنامه شرکت مخابرات ايران و شرکت ارتباطات زيرساخت براي مهاجرت به فناوري‌هاي روز و فقدان و هماهنگي ميان وزارتخانه‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات و صنايع و معادن، علوم تحقيقات و فناوري و بازرگاني در برنامه‌ريزي‌هاي ICT کشور، نبود توجه لازم به بخش تحقيق و توسعه صنايع مخابرات، قطبي شدن فناوري‌ها در جهان، رعايت نشدن قانون حداکثر استفاده از توان فني و صنعتي کشور ناشي مي‌شود.
مرکز پژوهش‌ها در پايان پيشنهاد کرده است که براي گذر از وضعيت فعلي و ايجاد صنعت تجهيزات مخابراتي توانمند در کشور لازم است بازارهاي تقاضاي کشور و منطقه به طور مستمر شناسايي شود و برنامه جامعي توسط وزارتخانه‌هاي فوق‌الذکر براي صنايع مخابراتي کشور تدوين شود. همچنين بايد تحقيق و توسعه بخش صنايع مخابرات تقويت شده و زنجيره تجاري‌سازي، در اين صنعت ايجاد شود اجراي مواد (3) و (8) قانون حداکثر استفاده از توان فني و مهندسي و توليدي کشور نيز بايد در دستور کار قرار بگيرد.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو