شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

عواقب عدم پرداخت قبض موبايل

قبض

یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸:۰۰


مشترکان اپراتورهاي همراه براي اينکه به رويه‌هاي قطع بدهي دچار نشوند، لازم است صورتحساب تلفن همراه خود را به موقع پرداخت کنند. در غير اين صورت عدم پرداخت مي‌تواند به سلب امتياز سيم‌کارت منجر شود.

وايمکس نيوز- قطع شدن خط موبايل در صورتي که کاربر به پرداخت بدهي خود اقدام نکند، امري است که امکان دارد براي هر يک از مشترکان خطوط دائمي رخ دهد. اپراتورها مجاز هستند طبق ساختاري که البته از طرف سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در نظر گرفته شده، با مشترکان بدهکار برخورد و خط آنها را قطع کنند و يا اگر اين عدم پرداخت ادامه داشته باشد، به سلب امتياز از خط اقدام کنند.

شرايط پرداخت خطوط دائمي همراه اول

پيامک صورتحساب هر ماه، سوم تا چهارم ماه بعد براي کليه مشترکان ارسال مي‌شود. مهلت پرداخت صورت‌حساب، نيز 21 هر ماه است. در صورت عدم پرداخت قبض طي دو دوره متوالي، 72 ساعت مانده به مهلت پرداخت، اخطار قطع براي مشترک ارسال و پس از آن در صورت عدم پرداخت بدهي، خط تلفن قطع يکطرفه پايان‌دوره خواهد شد. همچنين پس از رسيدن صورت‌حساب ميان‌دوره به 80 درصد وديعه، پيامک اطلاع‌رساني ارسال و در 100 درصد وديعه، خط قطع يک‌طرفه ميان‌دوره مي‌شود. ودايع خطوط متفاوت بوده و در حال حاضر برخي خطوط مشمول طرح افزايش سقف اعتبار قطع هستند.

با توجه به نوع قطع پايان‌دوره يا ميان‌دوره، دو هفته تا يکسال بعد خط قطع دوطرفه مي‌شود. بلافاصله بعد از قطع دو طرفه، نامه اخطار سلب امتياز با مهلت يک‌ساله براي مشترک ارسال مي‌شود. در نهايت در صورت عدم پرداخت بدهي، بر اساس مصوبه 207 رگولاتوري خط سلب امتياز مي‌شود.

در صورت عدم پرداخت، وصول مبلغ بدهي از طريق مجاري قانوني پيگيري مي‌شود. اگر مشترک يا وکيل قانوني به پرداخت ديون خود اقدام کند و تقاضاي برقراري مجدد تلفن همراه سلب امتياز شده را داشته باشد، در صورتي که شماره مشترک به کسي واگذار نشده باشد، با دريافت هزينه دائري مجدد در اولويت واگذاري قرار خواهد گرفت.

شرايط پرداخت خطوط دائمي ايرانسل

مشترکان ايرانسل با ارسال يک پيامک بدون متن به شماره 5455 مي‌توانند از خلاصه صورت‌حساب دوره گذشته باخبر شوند و نيز براي دريافت صورت‌حساب از طريق ايميل، وارد پورتال کنترل حساب اينترنتي (ecare) شده و گزينه دريافت قبض را انتخاب کنند و يا با ارسال پيامک بدون متن به شماره 5459، از دوره‌هاي آتي صورت‌حساب خود را به صورت پيامکي دريافت کنند.

در صورتي که مبلغ صورت‌حساب براي کاربران دائمي ايرانسل، بيشتر از 12هزار تومان باشد، قبض کاغذي به نشاني پستي مندرج در پرونده ارسال خواهد شد. همچنين مشترکان ايرانسل مي‌توانند از طريق اپليکيشن و نسخه تحت وب «ايرانسل من» همواره ميزان کارکرد خط خود را با جزئيات شفاف ملاحظه و از همان طريق نسبت به پرداخت صورت‌حساب به صورت اينترنتي اقدام کنند.

پس از صدور صورت‌حساب، در صورت تمام نشدن حد اعتبار موجود، کاربران تا روز 28 ماه‌هاي فرد (فروردين، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن) مهلت پرداخت دارند. در صورت‌حساب‌هاي جديد، کاربران مي‌توانند حداکثر تا سه دوره و تا مبلغ 20 هزار تومان پرداخت را به تعويق بيندازند.

در صورتي که مشترک تا مهلت مقرر صورت‌حساب را پرداخت نکند، پس از چهار روز خط ايرانسل دائمي به طور خودکار به حالت تعليق يک‌طرفه درخواهد آمد. پس از گذشت 57 روز از تعليق يک‌طرفه و عدم پرداخت مبلغ، خط به طور خودکار به حالت تعليق کامل (دو طرفه) در خواهد آمد. اگر پس از گذشت 140 روز از صدور صورت‌حساب (51 روز بعد از قطع دوطرفه)، اقدام به تسويه‌حساب نشود، شرکت ايرانسل مجاز است شماره تلفن همراه مشترک را از شبکه حذف و امتياز مالکيت را سلب کند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو