شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اينترنت غيرحجمي قابل اجراست

اينترنت

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳:۰۰


معاون شرکت مخابرات ايران با اشاره به طرح غيرحجمي کردن اينترنت گفت که چون پهناي باند و سياست‌گذاري در اختيار دولت است، به نظر مي‌رسد اين طرح شدني باشد.

وايمکس نيوز- سرويس‌هاي اينترنتي را مي‌توان به دو دسته‌بندي محدود و نامحدود تقسيم کرد؛ در سرويس‌هاي نامحدود، هيچ محدوديتي از لحاظ اطلاعات رد و بدل شده وجود ندارد، در حالي که در سرويس‌هاي محدود بايد حواستان به داده تبادل شده جمع باشد. در صورت ارسال و دريافت فايل تا يک حد مجاز، ديگر قادر به انجام اين کارها نخواهيد بود و بايد با پرداخت هزينه، باز هم حجم بخريد. سرويس‌هاي محدود، خود از يک نظر به دو دسته‌بندي حجمي و غير حجمي تقسيم مي‌شوند.

در اين باره داوود زارعيان - معاون امور مشتريان شرکت مخابرات ايران - با بيان اين که مصرف بالاي پهناي باند از تغييرات حوزه مخابرات در سال‌هاي اخير بوده است، اظهار کرد: مصرف اينترنت در دنيا به صورت تصاعدي رشد کرده است. شبکه‌هاي فعلي به تدريج تا آينده‌اي نزديک ديگر پاسخ‌گوي نيازهاي بازار نخواهد بود که اين مساله ضرورت توسعه فيبر نوري براي رسيدن به سرعت حداقل 50 مگابيت را ايجاب مي‌کند.

او با بيان اين که اولين بار از سال 1395 بحث توسعه فيبر نوري را شروع کرده‌ايم، افزود: تا حالا بيش از يک ميليون مکان را به فيبر نوري مجهز کرده‌ايم که از آن با عنوان home pass ياد مي‌شود. امسال نيز اين واگذاري‌ها براي رسيدن به اهداف‌مان ادامه دارد.

وي درباره طرح شرکت مخابرات با عنوان "تانوما" نيز بيان کرد: تانوما در واقع برند فيبر نوري شرکت ملي مخابرات است که با توجه به نياز مخاطبان به سرعت‌هاي مختلف از 16 مگابيت تا  1000 مگابيت را نيز قادريم تامين کنيم. در حال حاضر البته سرعت‌هاي تا 600 مگابيت را در منازل تامين کرده‌ايم، بنابراين مشتريان با توجه به نيازي که دارند مي‌توانند و سرعت لازم را دريافت کند.

معاون امور مشتريان شرکت مخابرات ايران با اظهار اين که طرح فيبر نوري خود را از استان‌هاي بزرگ شروع کرده‌ايم، گفت: حدود يک ميليون مکان به فيبر نوري شرکت مخابرات متصل شده‌اند که با نيازسنجي‌هاي جديد امکان توسعه آن نيز وجود دارد. اين طرح را در 10 استان شروع کرديم، اما با توجه به اين که درخواست‌هايي از ساير استان‌ها داشتيم، واگذاري اين طرح را در همه استان‌هاي کشور داريم.

زارعيان درباره‌ي هزينه استفاده از طرح‌هاي فيبر نوري نيز بيان کرد: هزينه استفاده از اين حذف همانند اينترنت عادي است با اين تفاوت که هزينه مودم آن کمي گران‌تر است و به سيم کشي داخلي نياز دارد، اما اين مزيت اصلي را دارد که از سرعت بالاتر و کيفيت بيشتري برخوردار است. بر روي سيم‌هاي مسي ما نهايتا مي‌توانيم اينترنتي با سرعت 20 مگابيت را بدهيم در حالي که در شبکه فيبر نوري اين سرعت به 1000 مگابيت نيز مي‌رسد.

معاون امور مشتريان شرکت مخابرات ايران همچنين درباره‌ي طرح غير حجمي کردن استفاده از اينترنت نيز اظهار کرد: اين طرح توسط وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح شده است که بايد سازوکار آن را هم خودشان تنظيم کنند، اما معتقدم اگر پهناي باند شرکت‌هاي مورد نياز توسط دولت ارزان تامين شود و مصرف پهناي باند داخلي افزايش يابد آنگاه مي‌توانيم اينترنت را به صورت نامحدود ارائه دهيم. چون سياست ‌گذاري و پهناي باند در اختيار دولت است به نظر مي‌رسد اين عمل شدني باشد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو