جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آذري جهرمي در ديدار رييس جمهوري آذربايجان:

ايران و آذربايجان علاقه مند به گسترش همکاري در حوزه ICT هستند

ictبين الملل

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰


صبح امروز (سه شنبه) در حاشيه برگزاري نمايشگاه باکوتل، محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با الهام علي اف رييس جمهوري آذربايجان ديدار و گفت وگو کرد.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين ديدار با ابراز خرسندي از همکاري دو کشور، گفت: در تمام حوزه ها همکاري هاي خوبي داريم و به ويژه در ICT نيز ظرفيت و امکانات خوبي داريم.
وي با ابلاغ سلام رييس جمهوري ايران به وي، افزود: دکتر روحاني از ارسال پيام تسليت براي زلزله زدگان و ابراز همدردي با آنان تشکر کرده و آن را نشانه روابط نزديک دو کشور برشمردند.
مهندس آذري جهرمي با اشاره به محورهاي مختلف همکاري در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و کشاورزي، اظهار کرد: اراده خوبي براي تقويت روابط از سوي دو طرف وجود دارد.
عضو کابينه دولت دوازدهم با بيان اين که در 26 و 27 دسامبر، کميسيون مشترک دو کشور را داريم تصريح کرد: در مورد موضوعات مشترک و سد «خدا آفرين» هماهنگ کرديم و جلسه فني بين دو وزارت در دست اقدام است. همچنين پروژه دارويي کاسپين هم در حال پيگيري است.
بالاترين مقام مسوول حوزه ICT کشور با تاکيد بر اينکه ارتباطات و فناوري اطلاعات موجب يک انقلاب در دنيا شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بحث روز دنيا اقتصاد ديجيتال است و ايران برنامه کلاني براي اين موضوع در دست اقدام دارد.
وي افزود: مخابرات قديمي در حال فراموشي است و شرکتهاي فناوري اطلاعات در حال رشد هستند.
مهندس آذري جهرمي با بيان اينکه دنبال همکاري مشترک با شرکتهاي ICT آذربايجان هستيم، گفت: به منظور توسعه اقتصاد ديجيتال، زمينه همکاري در محورهاي کشاورزي، سلامتي و توريسم وجود دارد.
عضو کابينه دولت تدبير و اميد به حضور9 استارتاپ ايراني در باکوتل  اشاره کرد که در ملاقات هاي دو جانبه خود در زمينه همکاري ها صحبت خواهند کرد، از امادگي ايران در زمينه همکاري در پروزه ترانزيت ديتا خبر داد و گفت: بجاي رقابت بايد همکاري ها را گسترش داد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به پروژه ايپگ نيز اشاره کرد و اظهار کرد: ترانزيت جنوب به شمال از طريق ايران شروع شده است و علاقمند به همکاري با آ ذربايجان در اين زمينه هستيم.
بالاترين مقام مسوول حوزه ICT کشور همچنين از علاقمندي ايران به همکاري در حوزه فضايي خبر داد و تصريح کرد: در زمينه همکاري هاي امنيت سايبري که در گذشته تفاهم نامه نيز داشته ايم، مايل به توسعه همکاري ها هستيم.
 
دعوت از دکتر روحاني براي سفر به آذربايجان
الهام علي اف رييس جمهوري آذربايجان نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام به رييس جمهوري ايران به دو بار سفر خود به ايران اشاره کرد و گفت: دو کشور مي توانند در زمينه هاي مختلف اقتصادي و سياسي با يکديگر تفاهم نامه همکاري داشته باشند. در سفري که به ايران داشتم از دکتر روحاني براي سفر به آذربايجان دعوت کردم و خوشحالم که ايشان را ملاقات خواهم کرد.
وي افزود: تفاهم نامه هاي مبادله پيشرفت خوبي داشته است و راه اهن استارا تا روسيه را نيز بازسازي کرده و مسير فعلي را پر ظرفيت مي کنيم.
رييس جمهوري آذربايجان ابراز اميدواري کرد که مسير راه اهن رشت و استارا از سوي دو طرف تکميل شود و به اين ترتيب و ارتباط روسيه، ايران و هندوستان از طريق راه اهن برقرار شود.
رييس جمهور آذربايجان با اشاره به همکاريهاي دو کشور در زمينه امنيت، گفت: علاقه مندم تمام تفاهم نامه هاي زير ساختي برقرار شود.
الهام علي اف با اشاره به سرمايه گذاري هاي خوب صورت گرفته در زمينه حمل و نقل نيز افزود: در مورد درمان و بويژه دارو سازي گام هاي خوبي برداشته شده است همچنين در زمينه خودرو اقدامات خوبي صورت گرفته است.
وي با ابراز خرسندي از افزايش توريست از ايران اظهار کرد: يک ميليون توريست اذربايجاني به ايران سفر کردند و اميدواريم افزايش پيدا کند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو