یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

با موافقت سازمان آيکان

فعاليت پسوندهاي جديد اينترنتي در ايران آغاز شد

دامنه

پنج شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰:۰۰


با همکاري سازمان جهاني ثبت دامنه و پسوندهاي اينترنتي (آيکان) فعاليت پسوندهاي جديد اينترنتي در ايران آغاز شد.

وايمکس نيوز- سازمان آيکان (ICAAN) به عنوان يکي از متوليان رسيدگي و واگذاري پسوندهاي اينترنتي در دنيا در راستاي گسترش فضاي اينترنت، پسوندهاي جديدي را به صورت تخصصي در دنيا راه اندازي کرده است.
مدل کنترل اينترنت در دنيا به صورت مديريت ذينفع هاي چندگانه است و توسط چندين لايه مديريتي کنترل و اجرا مي شود. در لايه اول اين مديريت، کاربران، دولت ها و کسب وکارها، در لايه دوم تامين‌کنندگان فني و در لايه سوم تدوين کنندگان سياست هاي اينترنت حضور دارند. لايه آخر مديريت اينترنت مربوط به اپراتورها و سرويس دهندگان است و سازمان آيکان به عنوان يکي از نقش آفرينان اين پروتکل، وظيفه مديريت و نظارت بر پسوندهاي دامنه را دارد.
شرکت هاي بين المللي طي مذاکره با سازمان آيکان در يک فرايندي انحصار فروش اين دامنه ها را در اختيار مي گيرند و اقدام به عرضه اين پسوندها به کاربران، شرکت ها و سازمان‌ها مي‌کنند.
آيکان معتقد است که پسوندهاي جديد جريان موتورهاي جستجو را متحول خواهند کرد و به دليل اينکه اين پسوندها ماهيت تخصصي و گروهي دارند، الگوريتم موتورهاي جستجو، اولويت را به دامنه هايي با پسوندهاي تخصصي اختصاص مي دهند که اين مورد مي تواند نيمي از راه سئوي يک سايت را تسهيل کند.
از اين رو دو پسوند «دات نوروز» و «دات پارس» ( .nowruz و .pars ) به جمع دامنه هاي اينترنتي در ايران پيوسته و از روز گذشته عرضه رسمي آن آغاز شده است.
طبق قوانين آيکان پسوندهاي جديد در ابتدا بايد حدود 45 تا 60 روز در اختيار کمپاني ها، برندها و سازمان هاي بزرگ قرار گيرد و پس از آن عرضه آن در بين کاربران عادي فراهم خواهد شد.

گفته شده است که پسوند .nowruz تنها مختص به ايرانيان نيست و طبق آمارها 187 ميليون نفر در 11 کشور دنيا نوروز را به عنوان عيد رسمي شان قرارداده اند.

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو