یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ارايه لوايح پنجگانه براي پر کردن خلاء هاي حقوقي فناوري اطلاعات و ارتباطات

باقري اصل

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۰۰


دبير همايش بين المللي جنبه هاي حقوقي فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه پنج لايحه با توجه به اولويت ها و با همکاري پژوهشگاه قوه قضاييه و با جمع بندي نظرات کارشناسان اين حوزه تدوين شده است، گفت: لايحه هاي تدوين شده شامل «حمايت از داده ها»، «تراکنش هاي الکترونيک»، «حکمراني الکترونيک»، «شناسه هاي الکترونيک» و «حقوق مسووليت ارايه دهندگان خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات» هستند.

وايمکس نيوز- رضا باقري اصل  معاون سازمان فناوري اطلاعات در نشست خبري همايش بين المللي جنبه هاي حقوقي فناوري اطلاعات، با اشاره به اينکه سابقه قانون گذاري در اين حوزه به سال 59  برمي گردد، گفت: در اين سال مصوبه تاسيس شوراي عالي انفورماتيک به تصويب رسيد و تاکنون قوانين مختلفي مانند شبکه هاي اطلاع رساني، قانون تغيير وزارت پست و تلگراف و تلفن به ارتباطات و فناوري اطلاعات، تجارت الکترونيک، جرايم رايانه اي و آيين دادرسي الکترونيک را داشتيم.
وي تاکيد کرد: بسياري از مصوبات نهادهاي بالادستي در اين حوزه اگر تبديل به قوانين مشخصي نشود امکان استيفاي حقوق و مسووليت هاي بازيگران و ذينفعان اين حوزه وجود ندارد.
باقري اصل با اشاره به رشد فناوري اطلاعات و کاربردهاي آن در جامعه تاکيد کرد: با توجه به اينکه در اين حوزه خلاء هاي حقوقي وجود دارد و چالش هايي را در اين حوزه ايجاد کرده است، از 3 سال گذشته مطالعاتي با بررسي تجربيات گذشته انجام شده که منجر به تهيه 5 لايحه در اين حوزه شده است.
معاون سازمان فناوري اطلاعات حمايت از داده ها، تراکنش هاي الکترونيک، حکمراني الکترونيک، شناسه هاي الکترونيک و حقوق مسووليت ارايه دهندگان خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات را 5 لايحه تهيه شده در اين حوزه اعلام کرد.
وي تصريح کرد: اين 5 لايحه با جمع بندي اولويت ها و با همکاري پژوهشگاه قوه قضاييه و با جمع بندي نظرات کارشناسان اين حوزه تدوين شده است.
دبير همايش بين المللي جنبه هاي حقوقي فناوري اطلاعات و ارتباطات با اشاره به برگزاري اين همايش، گفت : اين همايش که بعد از 13 سال در حوزه حقوقي فناوري اطلاعات برگزار مي شود فضاي مناسبي براي اظهار نظر و ارايه نظرات مختلف درباره لوايح تدوين شده است.

وي تاکيد کرد:در اين همايش از اعضاي شوراي نگهبان تا اساتيد دانشگاه و تدوين کنندگان قوانين گذشته اين حوزه به عنوان ارايه دهندگان مقاله در اين حضور دارند و به غير از30 مقاله سفارشي 45 مقاله نيز از طرف انديشمندان اين حوزه ارايه شده است که در اين مقالات زيرساخت حقوقي فناوري اطلاعات و ارتباطات تبيين مي شود.

باقري اصل با اشاره به اينکه در اين همايش پنل هاي مرتبط با لوايح 5 گانه طراحي شده است، افزود : با طرح آينده حقوقي حوزه فضاي مجازي در قالب مقالات، اميدواريم فاز دوم رفع خلاهاي حقوقي فناوري اطلاعات را از همين موضوعات داشته باشيم .

وي تصريح کرد : همچنين از مجموعه بازنگري شده اسناد و مصوبات حوزه فناوري اطلاعات نسخه جديدي به صورت کتاب به شرکت کنندگان در همايش ارايه مي شود .

معاون سازمان فناوري اطلاعات در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره نوع تبيين وظايف سازمان ها و مراکز مختلف در لوايح 5 گانه نيز گفت : در اين مرحله فرآيند تدوين اين لوايح انجام شده است و بعد از ارايه به دولت براي بررسي به کميسيون هاي دولت ارجاع مي شود که در اين زمان نظرات دستگاه ها و وزارتخانه هاي مختلف ارايه شده و در نهايت براي تصويب به مجلس تقديم مي شود.

وي در پاسخ به سوالي درباره پيش بيني زمان تصويب اين لوايح در مجلس با توجه به سرعت تحولات در اين حوزه نيز افزود : فرآيند قانون گذاري طولاني مدت و اجتناب ناپذير است و به دليل اينکه تمام نظرات و آثار و حواشي يک قانون بايد ديده شود زمان بر است و تجربيات گذشته ما و کشورهاي ديگر نشان مي دهد که در حدود 2 تا 3 سال تصويب اين قوانين زمان مي خواهد .

باقري اصل اظهار اميدواري کرد که با توجه به اهميت موضوع و حضور سران قوا در شوراي عالي فضاي مجازي و آشنايي آنان با اهميت موضوع، مراحل تصويب اين لوايح با سرعت بهتري نسبت به گذشته انجام شود.

وي در مورد مسائل حقوقي کسب و کارها نوپا در اين لوايح نيز گفت : پنلي در همايش مربوط به مسائل حقوقي کسب و کارهاي نوپا برگزار مي شود که نظرات نمايندگان کسب و کارهاي نوپا در اين حوزه ارايه مي شود .

گفتني است  همايش بين المللي جنبه هاي حقوقي فناوري اطلاعات و ارتباطات با حضور انديشمندان و فعالان حقوقي فضاي مجازي و فناوري اطلاعات و ارتباطات 5 و 6 اسفندماه سال جاري در سالن همايش شهيد قندي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار مي شود.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو