دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

شهر هوشمند امروز يک ضرورت است و نه يک نگاه لوکس مديريتي

جهرمي

یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه ديگر شهر هوشمند يک نگاه لوکس مديريتي نيست و امروزه در جامعه يک ضرورت به حساب مي آيد، گفت: لازمه تحول اعلام شاخص هاست که علاوه بر شفاف سازي، تحصيلکردگان خلاق براي رسيدن به اين شاخص ها فعال مي شوند و بدين ترتيب مشکل اشتغال نيز رفع مي شود

وايمکس نيوز-  محمدجواد آذري جهرمي در همايش شهرهوشمند که در برج ميلاد برگزار شد، با اشاره به اينکه حرکت به سمت شهر هوشمند نياز به گفتمان سازي دارد که برگزاري اينگونه همايش ها، نمايشگاه ها و‌تبادلات موجود در آنها در گفتمان سازي تاثير دارد، گفت: 70 درصد جمعيت دنيا تا سال 2030 در 5 درصد وسعت کره زمين مستقر مي شوند و 70 درصد کازکربينيک و آلودگي محيط زيست را آنها توليد مي کنند.

وي با بيان اينکه فناوري اطلاعات در مديريت شهري باعث بهبود شاخص ها و افزايش بهروري مي شود، افزود: امروز شهر هوشمند ديکر يک نگاه لوکس مديريتي نيست و به عنوان يک ضرورت در زندگي محسوب مي شود و اگر مي خواهيد مديريت منابع را بهتر انجام دهيم و با فساد مبارزه کنيم و به بهبود شاخص هاي محيط زيست بپردازيم، چاره اي جز حرکت به سمت شهر هوشمند نداريم.

آذري جهرمي با يادآوري اينکه يکي از معضلات جدي جامعه اشتغال است، اظهار کرد: بنابر سياست هاي علمي موجود در کشور امروز بخش زيادي اژ جامعه دانشگاهي اقبال زيادي به فناوري اطلاعات دارند در حالي که بدنبال اشتغال هستند که بدترين مدل رفع اشتغال اين نيروهاي خلاق و تحصيل کرده استخدام آنها و پرداخت حقوق ماهانه به آنهاست.

عضو کابينه دولت تدبير و اميد با اشاره به اينکه خلاقيت بزرگترين محرک در توسعه اقتصاد ديجيتال است و کسب و کارهاي نوپا با خلاقيت شکل مي گيرد، تصريح کرد: امروز شهري داريم که با معضل جدي ترافيک، آلودگي و موضوعات اداري شکل گرفته بطوريکه جامعه براي براي انجام امور اداري در شهرداري ها نيازمند به مراجعه حضوري است که اگر در آن شفافيت ايجاد نشود به صورت بالقوه آمادگي فساد دارند.

بالاترين مقام مسوول حوزه ICT کشور با تاکيد بر اينکه تحول ايجاد نمي شود جز با مديريت، خاطرنشان کرد: ما عادت کرديم که تصديگري دولتي باشد که در عرصه هاي نوين محتوم به شکست است.

وزير ارتباطات و‌فناوري اطلاعات با بيان اينکه امروز‌ نياز به شاخص گذاري و شفاف سازي داريم، گفت: شرط لازم سپردن امور به جوانان است و‌امروز ‌در سازمان فناوري اطلاعات شهرداري اين اتفاق افتاده است اما شرط کافي آن اعلام شاخص هاست که مثلا بگوييم امروز‌ ميزان معطلي در ترافيک و صف هاي اداري در شهرداري ها، آلودگي و ميزان پخش گاز کربنيکو پارکينگ چقدر است و‌ با توسعه شهر هوشمند مي خواهيم به کجا برسيم.

وي با اشاره به اينکه اعلام شاخص ها نخست باعث شفاف سازي در جامعه و در ميان نيروهاي خلاق است، افزود: خاصيت ديگر شاخص گذاري براي نخبگاني که کسب و کارها را شکل مي دهند، خدمت به آنهاست چراکه آنها بايد در رسيدن به شاخص ها فعال شوند بدين ترتيب معضل اشتغال نيز رفع مي شود.

آذري جهرمي شاخص گذاري را نياز به مطالعه دانست و اظهار کرد: شهرداري تهران با توجه به وسعت شهر و حجم و گستردگي مشکلات و موضوعات مي تواند پدر شهرداري هاي ديگر باشد و در جلسه قبلي با شهردار تهران و رييس سازمان مناطق آزاد مقرر شد فاز مطالعاتي شهر هوشمند به صورت پايلوت در يکي از مناطق آزاد اجرا شود.

عضو کابينه دولت دوازدهم با اشاره به مذاکراتش با شهردارهاي مشهد، شيراز و يزد در سفرهاي استاني تصريح کرد: اين شهرها نيز بدنبال شهر هوشمند هستند لذا خوب است مجمعي براي شهرداري هاي مراکز استان ها باشد تا شاخص هاي واحدي تدوين شود.

بالاترين مقام مسوول حوزه ICT کشور يکي از معضلات امروزه توسعه زيرساخت ها را مشکلات اپراتورها با شهرداري ها اعلام کرد و ادامه داد: نتيجه اين است که در متروها که روزانه جمعيت زيادي را جابه جا مي کنند، يک اپراتور تلفن همراه در مترو آنتن مي دهد و ديگري نمي دهد و مردم محروم‌ مي شوند که بخشي از آن به مديريت ما بر مي گردد و‌بخش ديگري به تعاملات با مديريت شهري مرتبط است.

وزير ارتباطات و‌فناوري اطلاعات با تاکيد بر اينکه بايد بتوانيم با تعامل با شهرداري ها تغييرات جدي در زندگي مردم به واسطه مدل همکاري ايجاد کنيم، گفت: البته نبايد از تبليغات غافل ماند چراکه من با وجود فعاليت در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات از مصاديق شهر هوشمند فقط سرويس 137 را مي شناسم که لازم است خدمات شهري ايجاد کرده را تبليغ کنيم و توجه داشته باشيم به اين نکته که يکي از مولفه هاي شهر هوشمند، شهروند هوشمند است که بايد وي را آگاه کنيم.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو