یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

شبکه IP ارتباطات زيرساخت کشور بازسازي مي‌شود

فيبر نوري - زيرساخت

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱:۰۰


شبکه IP شرکت ارتباطات زيرساخت کشور قرار است تا نيمه نخست سال آينده بازسازي شود و در اين راستا اين شرکت در فعاليت‌هايي مثل راه‌اندازي CDN و پيام‌رسان‌هاي داخلي با اختصاص فضا و ارايه امکانات فني و ساير تسهيلات کمک کرده و به نوعي به عنوان بازوي دولت در کمک به بخش خصوصي خواهد بود.

وايمکس نيوز- شبکه زيرساخت هسته اصلي شبکه ملي اطلاعات است و موضوع کيفيت و پايداري اين شبکه بسيار مهم و همواره مورد توجه بوده است، از اين رو مديران زيرساختي کشور همواره تاکيد دارند که ايستگاه‌هاي ما بايد استاندارد بالايي داشته باشد.

از سوي ديگر برنامه 5 ساله‌اي براي توسعه شبکه مخابراتي کشور هم در نظر گرفته شده که بر اساس آن قرار است شبکه مخابرات مبتني بر IP متمرکز ( ALL-IP ) و رويکرد تحول شبکه، فناوري اطلاعات و تجاري‌سازي در دستور کار قرار گيرد.

در نتيجه شبکه مخابرات کشور هم بايد به سمت يک شبکه مبتني بر آي پي (ALL-IP ) حرکت کند؛ يعني شبکه‌اي که ستون فقرات آن مبني بر زيرساخت اينترنت پروتکل (IP ) باشد. در اين راستا مطالبه مديريت شرکت مخابرات ايران از حوزه شبکه، پياده‌سازي شبکه ALL-IP است که بايد در عرض دو سال اجرايي شود.

مفهوم شبکه ALL-IP يعني اينکه تمام وضعيت شبکه مخابرات در سراسر کشور به صورت لحظه­‌اي و يکپارچه، پايش و رصد شود و امروز در شرکت‌هاي مهم فناوري دنيا، پايه‌ريزي شبکه ALL-IP از پنج سال پيش شروع شده و هم اکنون در حال به ثمر رسيدن است. به خاطر اين تاخير زماني است که در شرکت مخابرات ايران سقف زماني دو ساله را براي رسيدن به اين هدف در نظر گرفته است.

در نتيجه قرار است با اجراي اين پروژه، شبکه ثابت مخابرات هم به يک شبکه در سطح جهاني ارتقا يابد. اجراي پروژه ALL-IP، زيرساخت ارائه سرويس هاي متنوع، زيرساخت رقابت موفق با رقباي جديد بازار ارتباطات، زيرساخت حرکت به سمت FMC و تبديل شدن به يک شرکت ديجيتال است.

اما به گفته مديران مخابراتي، پس از شبکه IP متمرکز، موضوع FMC (همگرايي شبکه ثابت و سيار) پيگيري خواهد شد زيرا با فعاليت‌هاي صورت گرفته، شبکه مخابرات ايران در وضعيت مناسبي قرار گرفته است. براين اساس تمام بخش‌هاي برنامه تحول شرکت مخابرات ايران بايد به روز و هماهنگ پيش برود و دانش فني و نيروي انساني مخابرات نيز بايد ارتقاء يابد.

در هر حال يکپارچه‌سازي شبکه مخابرات بر پايه IP با هدف گذر از فناوري آنالوگ به ديجيتال و تحقق اهداف توسعه شبکه ملي باند پهن کشور صورت مي‌گيرد و در اين راستا مديران شرکت ارتباطات زيرساخت کشور از ارتقاي ظرفيت شبکه انتقال کشور از 15.3 به 24 ترابيت و شبکه IP کشور از 6.8 به 15 ترابيت برثانيه خبر داده‌اند چراکه در برنامه ششم  توسعه، هدف‌گذاري شده که به 30 ترابيت برثانيه ترانزيت بين الملل برسيم.

در اين باره صادق عباسي شاهکوه به عنوان مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت گفته است که براي رسيدن به برنامه 30 ترابيت ترانزيت بين‌الملل تا پايان برنامه ششم توسعه و اجرايي کردن آن، شرکتي در اين حوزه تشکيل مي‌شود که از طريق بازاريابي منطقه‌اي و تمرکز در اين حوزه به اهداف برنامه ششم  در ترانزيت بين الملل برسيم که باعث اقتدار کشور در منطقه مي‌شود.

او با اشاره به شاخص‌هاي يک سال آينده در حوزه زيرساخت، گفته است که در حوزه بين‌الملل از 1.1 ترابيت در پايان آبان ماه در يک سال آينده قرار است به دو برابر وضع موجود برسيم و در IP  داخلي با انجام پروژه‌هاي در دست اقدام از 6.8 ترابيت بر ثانيه که تا يک سال آينده به حدود 15 ترابيت افزايش مي‌يابد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو