سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پروژه FTTx درانتظار گزارش مشترک MTN و ايرانيان نت

جهرمي

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳:۰۰


وزير ارتباطات در نشست خبري برخط در زمينه سرمايه گذاري MTN در پروژه فيبرنوري اپراتور چهارم گفت : MTN معتقداست که تغييرات نرخ ارز شرايط براي سرمايه گذاري وبازگشت سرمايه دراين پروژه را مشکل کرده است و درخواست بهبود شرايط براي سرمايه گذاري کرده است.

وايمکس نيوز- وزيرارتباطات در پاسخ به سئوال وايمکس نيوزمبني براينکه " سرمايه گذاري شرکت MTN درپروژه FTTx اپراتور چهارم در چه مرحله ايست ؟ " گفت :  MTN  معتقداست که تغييرات نرخ ارز شرايط براي سرمايه گذاري وبازگشت سرمايه دراين پروژه را مشکل کرده است و درخواست بهبود شرايط براي سرمايه گذاري کرده است و ماهم اعلام کرده ايم که شما درشرايط سرمايه گذاري اوليه هستيد نه در مرحله خروج سرمايه وتغييرات نرخ ارز به سود شماست.
درحوزه تعرفه هم استدلال آنها را ما نپذيرفتيم و بناشد تيم مشترکي بين ايرانيان نت و MTN  گزارشي را طي هفته هاي آينده ارايه کنند.
مهندسي جهرفي اضافه کرد: ما استقبال مي کنيم از حضور سرمايه گذار خارجي اما اينکه همه شرايط مدنظر را به خاطر سرمايه گذاري بپذيريم اعتقاد نداريم وتفاوتي بين MTN  و ساير شرکت هاي داخلي که دراين حوزه سرمايه گذاري مي کنند قائل نيستيم و MTN اگر بخواهد فعال باشد طبيعتا بايد شرايط را بپذيرد و باتوجه به اين شرايط وارد شود.
آذري جهرمي در پاسخ به سوالي  درباره تشکيل نظام مهندسي IT  ، گفت : با توجه به تحولات و تغييرات ايجاد شده در اين حوزه ايجاد نظام هاي صنفي به عنوان يک مطالبه مطرح است و تاکنون نيز با توجه به ظرفيت هاي ايجاد شده نظام مهندسي در اين حوزه شکل نگرفته است و به همين منظور  معاونت فناوري و نوآوري اين وزارتخانه در حال پيگيري موضوع است .
وي درباره مشکلاتي که کسب و کارهاي نوپا براي فعاليت خود با آن مواجه هستند نيز با تاکيد به اينکه زيست بوم مناسب براي فعاليت اين کسب و کارها بايد در کشور ايجاد شود، اظهارکرد: توسعه زيرساخت ها و دسترسي ها وظيفه وزارت ارتباطات بوده که هم اکنون تمام شهر هاي کشور به نسل 3 و 4 تلفن همراه دسترسي دارند و گام بعدي نيز ايجاد زيست بوم فعاليت اين کسب و کارها مانند تدوين قوانين و مقررات و ايجاد مشوق ها است .
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به برنامه هاي اين وزاتخانه براي تسهيل در ايجاد زيست بوم کسب وکارهاي نوپا اشاره کرد و افزود : ايجاد مراکز توانمند سازي کسب و کارهاي نوپا در تمامي استان هاي کشور يکي از برنامه هاي وزارت ارتباطات در اين زمينه است .
وي راه اندازي يک شعبه از پارک علم وفناوري ICT  سجاد در ارديبهشت ماه سال 97 در مشهد را گام ديگر وزارت ارتباطات در اين حوزه بيان کرد و گفت : برنامه داريم که در اين شعبه از پارک سجاد شرکت هاي نوپا با حجم 500 ميليوني بازار وارد و با حجم 5 ميليارد توماني خارج شوند.
آذري جهرمي، طرح تکاپو را يکي ديگر از گام هاي ديگر وزارت ارتباطات با همکاري وزارت کار و اموراجتماعي عنوان کرد که براي ايجاد زيست بوم مناسب کسب و کارهاي نوپا در کشور در حال پيگيري است .
وي درپاسخ به سوالي درباره لوايح حقوق سايبري و مالکيت معنوي نيز گفت : بعد از ارايه لوايح 5 گانه تدوين شده با همکاري پژوهشگاه قوه قضاييه، اين لوايح در نشست دو روزه بررسي و انجام اصلاحات و  تغييرات بر اساس نظرات اعلام شده در مراحل نهايي است و در ابتداي سال آينده به دولت ارايه مي شود .
وزير ارتباطات وفناوري اطلاعات درباره لايحه مالکيت معنوي که در دولت گذشته به مجلس ارايه شده است نيز افزود : يک تيم حقوقي از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و نظام صنفي رايانه اي و فعالان کسب و کارهاي نوپا نظرات و اصلاحات خود را در زمينه اين لايحه به کميسيون مربوطه در مجلس ارايه کرده اند .
وي تصريح کرد: براي انجام تغييرات در اين لايحه دو راه وجود دارد که يکي اعمال تغييرات از طريق کميسيون مجلس است و راه دوم نيز برگشت لايحه به دولت که با پالس هاي مثبتي که از مجلس دريافت کرديم اميدواريم بتوانيم از ظرفيت کميسيون مجلس براي ايجاد اين تغييرات استفاده کنيم.
آذري جهرمي درباره وضعيت آنتن دهي موبايل در مناطق ساحلي نيز گفت : طراحي شبکه تلفن همراه اپراتورها در اين مناطق با زمان پيک آنها تناسب ندارد و وزارت ارتباطات براي رفع مشکلات ارتباطات در مناسبت هاي مختلف کميته اي ارتباطات اربعين خود را به صورت يک دبيرخانه دايمي به عنوان ارتباطات مناسبتي تغيير داد و در اين کميته جلساتي براي پيگيري اين موضوع با اپراتورها برگزار مي شود .
وي تصريح کرد: در حوزه ارتباطات راهيان نور در استان خوزستان از شب گذشته با برقراري رومينگ بين اپراتورها مشکل ارتباطات در اين منطقه حل شده است و در مناطق شمالي کشور نيز با اقداماتي که انجام مي شود در ايام نوروز مشکلات ارتباطي کاهش مي يابد.
وزير ارتباطات و فناوري درباره تحقق وعده دسترسي مشترکين به سرعت 20 مگابيت نيز با اشاره به اينکه اين مصوبه يکي از برنامه هاي اقتصاد مقاومتي در کشور است، افزود : هم اکنون 5 درصد مشترکين از سرعت نهايت 16 مگا مي توانند استفاده کنند که براي رسيدن به سرعت بالاتر نياز به سرمايه گذاري و تغيير تکنولوژي به FTTH  و FTTX  است که اپراتورها مي توانند با ادغام و يا استفاده از ظرفيت بازار بورس براي سرمايه گذاري در اين حوزه اقدام کنند.
وي تاکيد کرد: صبح امروز در جلسه اي با FCP  ها و شرکت مخابرات مقررشد که تا پايان سال 97 2 ميليون پورت 20 مگابيت داير کنيم که البته کار دشواري است که بايد تلاش کنيم به اين تعداد برسيم.
آذري جهرمي در پاسخ به چرايي عدم استفاده از ماهواره براي ارتباطات موبايل نيز پاسخ داد: تکنولوژي ماهواره ظرفيت ارايه سرويس پهن باند را ندارد و سرويسي گران قيمت است که فقط براي موارد خاص و اختصاصي استفاده مي شود  و در هيچ کجاي دنيا نيز براي ارتباطات موبايل از ماهواره استفاده نمي کنند و هر کدام از اين تکنولوژي ها در جاي خود استفاده مي شود.
وي در ادامه نشست خبري آنلاين خود درباره پرداخت وام 5  ميلياردي به پيام رسان هاي داخلي نيز اظهار کرد: بر اساس مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي اين وام با مدت زمان بالا و سود پايين به پيام رسان هاي داخلي پرداخت مي شود که براي همين منظور اين پيام رسان ها به پست بانک معرفي شدند و براي تسهيل دريافت اين وام چندين بار در نحوه دريافت ضمانت نامه ها تغييراتي ايجاد شد که در نهايت به ارايه سفته با امضاي ضامن معتبر اکتفا شد .
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد به اينکه  مقررات بانکي کشور بايد رعايت شود، افزود : به طورمثال اعضاي هيات مديره شرکت سروش به دليل اينکه اين پيام رسان متعلق به صدا و سيما است از امضاي سفته هاي ضمانت خود داري مي کنند که مانند اين مسائل بايد در درون خود شرکت ها حل شود.
وي درباره شايعاتي که در زمينه فعاليت تبليغاتي براي رياست جمهوري عنوان مي شود نيزگفت : در فناوري اطلاعات من به عنوان يک وزير مسووليت جريان اقتصادي در اين حوزه  را دارم و بايد وضعيت تحول ديجيتال را تبيين کنيم و در اين زمينه آگاهي دهيم و مسووليت ها را يادآوري کنيم و به همين دليل حضور پررنگ تري در رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي دارم .
آذري جهرمي با بيان اينکه خود را يک فرد فني و نه سياسي مي داند، افزود: تصميمي براي رياست جمهوري ندارم و خود را در چهارچوب هاي سياسي نمي دانم و به اين موضوع فکر نکرده و  نمي کنم و تمام تلاش من براي پيشرفت برنامه ها در حوزه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است .
وي در بخشي ديگر از اين نشست  خبري آنلاين درباره قطعي هاي فيبرنوري در مسير دريا در گذشته نيز توضيح داد : در گذشته ارتباطات کشور از يک مسير تامين مي شد که در 2 ، 3 سال گذشته اين نقاط ارتباطي به 13 نقطه مرزي افزايش يافت که با مسير هاي جايگزين در مواقع قطعي مشکلي از نظر تامين ارتباطات بين الملل وجود ندارد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره توسعه زيرساخت ها در روستا هاي خراسان جنوبي نيز گفت : ارتباطات در تمام شهرهاي اين استان به صورت کامل برقرار است اما به دليل اينکه جامعه روستايي در اين استان بيشتر از جامعه شهري است ضعف ارتباطات در روستا ها خود را بيشتر نشان مي دهد که بر اساس برنامه ششم توسعه تا پايان اين برنامه 90 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار داراي ارتباطات مي شود .
عضو کابينه دولت تدبير و اميد به تاکيد بر اينکه نظام بانکي و دستگاه هايي که در اين حوزه حضور دارند نياز به آگاهي از تحولات و فين تک ها دارند، خاطرنشان کرد: در اقدامي مشترک با بانک مرکزي از طريق پست بانک در پي پياده سازي مدل نمونه ارز ديجيتال هستيم تا تصميم کلان در اين حوزه را بگيريم.
بالاترين مقام مسوول حوزه ICT کشور همچنين با اعلام اينکه در زمان سابق رابطه هايي وجود داشت که با رانت و لابي که داشتند، قيمت پهناي باند شرکت ارتباطات زيرساخت را گاه تا 10 برابر بالا مي بردند، تصريح کرد: در يک سال تا يک سال و نيم پيش ما اين گروه از واسطه ها را حذف کرديم و قطعا سيستم به قبل باز نمي گردد.
وي در مورد وضعيت اينترنت روستايي و پوشش تلفن همراه در روستاهاي کشور با بيان اينکه در دولت يازدهم 27هزار روستا از بخش USO داراي اينترنت شدند، افزود: توسعه اينترنت به نحوي صورت گرفت که الان 60هزار کاربرآنلاين در روستاهاي کشور داريم و بيش از 2500 مرکز بهداشتي روستايي، آنلاين شده اند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به برقراري رومينگ ملي ميان سه اپراتور تلفن همراه در روستاها، گفت: در شب گذشته بيش از 600 هزار نفر روي بستر USO در حال استفاده از رومينگ ملي هستند.
آذري جهرمي با اشاره به پوشش 55 درصدي روستاهاي سراسر کشور، اظهار کرد: مطلب مهمي که مدنظر است، ارايه خدمات بعد از پوشش روستايي است چراکه نبايد روستاييان تنها به عنوان مصرف کننده ذاتي باشند.
عضو کابينه دولت دوازدهم از پايين آمدن 10 ساله سن مديريتي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد و تصريح کرد: بنابه آمار جوانگرايي انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بيش از ساير دستگاه ها بوده است و انشااله ادامه پيدا مي کند.
بالاترين مقام مسوول حوزه ICT کشور در ادامه با اشاره به تغيير مدل تعرفه گذاري اينترنت در کشور خاطر نشان کرد: از زمان اجراي تعرفه هاي جديد اينترنت موسوم به اينترنت غيرحجمي مصرف محتواي داخلي با رشد 60 درصدي روبرو بوده است بطوريکه اين ميزان سه برابر ميزان رشد مصرف ترافيک بين الملل در کشور بوده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو