شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

چند درصد ايراني‌ها به اينترنت دسترسي ندارند؟

کاربران اينترنت

یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴:۰۰


رشد جهشي کاربران اينترنت در ايران طي پنج ساله گذشته غيرقابل انکار است. در کنار اين مساله اما بايد ديد سرانه دسترسي به اينترنت و همينطور سرانه حجم اختصاص يافته به هر ايراني براي اينترنت داخلي و بين‌المللي در چه وضعيتي است.

وايمکس نيوز- به اعتقاد کارشناسان فعاليت‌هاي صورت گرفته و دستاوردهاي کسب شده در حوزه ICT در طول دوره چهار ساله دولت يازدهم با هيچ دوره ديگري قابل مقايسه نيست. اين دستاورها به لحاظ کمي يا به عبارتي فراگيري استفاده از اينترنت و يا به لحاظ کيفي و سرعت اينترنت بسيار مشهود بوده است. رشد و فراگيري دسترسي به اينترنت در دنياي امروز باعث شده تا ديگر اينترنت و ارتباطات ديگر يک خدمت لوکس و يا حتي تفنني نباشد بلکه به نيازي ملموس براي زندگي روزانه تبديل شده است.

 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اخيرا درباره اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتي، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتي در لايه‌هاي مختلف در اين وزارتخانه تعريف شده است که يک لايه مهم آن، توسعه فناوري اطلاعات به عنوان زيرساخت توسعه ساير بخشهاست و ما بايد زيرساخت‌هاي لازم براي تامين ارتباطات مناسب براي کشور را فراهم کنيم. در حال حاضر همه شهرهاي کشور از خدمات نسل سوم و چهارم برخوردار شده‌اند.

وي همچنين با بيان اينکه تکليفي هم در حوزه پهناي باند ثابت منازل داشته که در حال برنامه‌ريزي براي حل موانع سرمايه‌گذاري در اين بخش هستيم گفته است: پيوست فناوري در عرصه توليدات داخلي نيز ابلاغ شده و در حال پيگيري است. اينترنت در سال آينده گران نخواهد شد و هميشه در دنيا اينگونه است که قيمت‌هاي پهناي باند در حال ارزان شدن است.

اما اکنون بيش از 1200 شهر کشور پوشش موبايل پهن‌باند دارند؛ در مردادماه امسال 56 درصد شهرهاي کشور مجهز به نسل چهارم موبايل بودند که در دهه فجر امسال اين پوشش کامل شد و هم‌اکنون در کل کشور اينترنت موبايل نسل چهارم و سوم وجود دارد.

وزير ارتباطات پيش از اين خبر تحت پوشش قرار گرفتن 1246 شهر را اعلام کرده و گفته بود: از امروز خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه در تمام 1246 شهر ايران در دسترس خواهد بود.

اما طبق آخرين آمارها از رشد دسترسي خانوارها به اينترنت 74/7 درصد از کاربران اينترنت در گروه سني 20 تا 49 سال قرار مي‌گيرند و 27/3 درصد از کاربران نيز در گروه سني 50 تا 89 سال هستند. به طور کلي نيز نسبت به سال 1392 کاربران اينترنت 51 درصد رشد داشته اند.

همچنين 39 درصد از کل خانوارهاي کشور به رايانه دسترسي ندارند. تعداد کاربران شش سال به بالاي اينترنت نيز 38 ميليون و 996 هزار نفر است که معادل 53 درصد از کل جمعيت کشور و در واقع 15 ميليون و 51 هزار خانوار از کل خانوارهاي موجود هستند. در کل نسبت خانوارهايي که اينترنت ندارند به کل خانوارها هم 38 درصد است.

مشترکين فعال پهن باند سيار اما به ازاي هر 100 نفر جمعيت 51.37 نفر است. مشترکين پهن باند ثابت به همين نسبت 12.9 نفر به ازاي هر 100 نفر است. اين آمار در شرايطي است که پهناي باند اينترنت داخلي 6.963.200 مگابيت بر ثانيه و پهناي باند اينترنت بين‌الملل استفاده شده تا اواخر خردادماه سال جاري (1396) حدود، 76.820.408 مگابيت بر ثانيه بوده است. پهناي باند اينترنت بين الملل قابل استفاده نيز تا همين ماه در سال 1395، حدود 994945 مگابيت بر ثانيه و سرانه پهناي باند اينترنت به ازاي هر نفر نيز 10 مگابيت بر ثانيه بوده است.

مسئوليت تامين پهن باند اينترنت داخلي و بين الملل استفاده شده و قابل استفاده يا تجهيز شده به عهده شرکت ارتباطات زيرساخت است. اما اعلام اينکه هر خانوار يا فرد به طور ميانگين از اين حجم ايجاد شده چقدر سهم سرانه دارد از سوي سازمان فناوري اطلاعات اعلام شده است.

براساس تعريف جديد اتحاديه جهاني ارتباطات کاربر اينترنت کسي است که در طول سه ماه گذشته با هر فناوري ارتباطي به شبکه اينترنت متصل بوده و اين زمان در تعاريف قبلي 12 ماه بوده است. محاسبه سرانه سهم هر فرد از کل ظرفيت و حجم اينترنت داخلي و بين المللي به دست مي آيد به اين صورت که حجم موجود را بر کل جمعيت تقسيم مي کنند تا نسبت سرانه هر فرد به دست آيد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو