شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

چه اقداماتي بايد در راستاي هوشمندسازي شهرها انجام شود؟

شهرهوشمند

یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹:۰۰


اين گزارش به بررسي اقدامات مهمي که بايد در راستاي ساخت و ايجاد شهرهاي هوشمند در جهان انجام شود، خواهد پرداخت.

وايمکس نيوز- اينترنت اشياء و شهرهاي هوشمند دو واژه بهم وابسته‌اي است که اين روزها زياد به گوش مي‌خورد چراکه امروزه شرکت‌هاي فعال در زمينه علم و تکنولوژي با همکاري اپراتورهاي مخابراتي مي‌خواهند، روياي شهر هوشمندي را که تمامي اشياء و وسايل آن به اينترنت مجهزند و کارها با سرعت بسياري قابل انجام خواهد بود، محقق کنند.

حالا ما در اين گزارش به بررسي مختصري بر مجموعه اقداماتي که بايد براي هوشمندسازي شهرها در جهان صورت گيرد، خواهيم پرداخت:

1. ديوارهاي اختلاف را فرو بريزيد و پلهاي دوستي بسازيد

يکي از مهمترين کارهايي که کشورهاي جهان بايد در راستاي هوشمندسازي شهرهاي خود انجام دهند، آن است که بايد اصل و لزوم ارتباط موثر با ساير کشورها و شهرها را بپذيرند و بجاي تشديد اختلافات قومي، مذهبي، فرهنگي و سياسي، با ساير شهرهاي جهان ارتباطات موثر و سازندهاي ايجاد کنند چراکه يکي از محوريترين بسترهاي شهرهاي هوشمند، لزوم ارتباط يکپارچه تمامي زيرمجموعهها با ساير شهرهاي هوشمند است. اين بدان معناست که دوران ايزوله و منفرد عمل کردن شهرها و کشورها به پايان رسيده است و همه کشورها بايد براي پيشرفت و توسعه با هم تعامل سازنده داشته باشند.

2. لزوم تمرکز بر روي نتايج فعاليتهاي سازماني

يکي ديگر از مهمترين کارهايي که بايد در ايجاد و توسعه شهرهاي هوشمند انجام داد، ان است که مديران و مقامات بالامرتبه بايد تنها بر روي نتيجه کار و فعاليتهاي زير دستان و کارمندان خود تمرکز کنند نه مسائل حاشيهاي که فکر و ذهن آنها را از تمرکز محض بر روي اجراي درست مسئوليتهايشان دور کند. بنابراين لازم است مديران سازمانهاي مختلف با ارائه بستههاي تشويقي و ايجاد انگيزه سازماني، کارکنان خود را براي انجام هرچه بهتر وظايفشان آماده سازند.

3. جمع آوري و حفظ نوابغ و نخبههاي تکنولوژي در کشور

اين روزها، هر کشوري که به جذب و حفظ نوابغ و نخبههاي علمي فعال در زمينههاي گوناگون از جمله تکنولوژي مي پردازد، از ساير کشورها سبقت گرفته و بسيار موفقيت آميز عمل خواهد کرد. بديهي است هر کشوري که به درک اين مهم دست يابد، قادر خواهد بود در مدت زمان کوتاهي، مسير موفقيت هاي بسياري را بپيمايد. بنابراين بايد به منظور هوشمند سازي شهرها و عقب نيفتادن از اين عرصه پيشرو، اقدام به جذب و حفظ نخبههاي فعال در عرصه تکنولوژي و اينترنت اشيا کند تا بدون نياز به مهندسان و متخصصان خارجي، بتواند شهرهاي هوشمندي را بسازد و توسعه دهد.

4. لزوم سياستگذاريهاي پيشرفته و دقيق درباره شهرهاي هوشمند

يکي ديگر از مهم ترين کارهايي که بايد در راستاي هوشمندسازي شهرها صورت پذيرد، سياستگذاريهاي دقيق و متناسب و وضع قوانين پيشرفتهاي است تا در صورت لزوم، طبق قانون شهرهاي هوشمند با متخلفين برخورد شود و درگيري و منازعاتي مبني بر اختلافات نهادهاي مختلف بر سر موضع گيري در قبال يک مساله خاص، اتفاق نيفتد.

5. مدرن سازي اينترنت و زيرساختهاي شهرهاي هوشمند

بدون شک اينترنت پرسرعت و به روز يکي از مهم ترين عوامل مدرنسازي زيرساختهاي شهرهاي هوشمند است چراکه شهر هوشمند بدون اينترنت پرسرعت با پهناي باند بسيار بالا غير ممکن است و افسانهاي بيش نيست.

به همين دليل است که اپراتورهاي معروفي همچون نوکيا، هواوي، ورايزن و سيسکو مديريت و راهبري شهرهاي هوشمند را هدف اصلي خود قرار داده‌ و رقابت تنگاتنگي را با يکديگر به منظور برقراري نسل پنجم اينترنت 5G  و همچنين ساخت شهرهاي هوشمند آغاز کرده‌اند، به گونه‌اي که موسسه IDC برآورد کرده است اين پيشگامان تا سال 2021 ميلادي حدود 135 ميليارد دلار در زمينه ساخت شهرهاي هوشمند در جهان هزينه خواهند کرد.

6. اعتمادسازي در ميان کاربران و شهروندان

در آخر بايد گفت شهروندان تنها در صورتي که از امنيت سايبري و حفاظت صد در صد و تمام کمال اطلاعات شخصي و حفظ حريم خصوصي شان مطمئن باشند، خواهان زندگي در شهرهاي هوشمند و همکاري با دولت و ساير نهادهاي ذي نفع خواهند بود. بنابراين در ابتدا بايد اين اطمينان را به شهروندان و مردم داد که تحت هيچ شرايطي از اطلاعات شخصي و محرمانه شان سواستفاده نخواهد شد و سازمان هاي مربوطه همواره امين و مورد اعتماد مردم عمل خواهند کرد.

 موسسه Smart Cities Index پيشتر در گزارشي به بررسي فهرست شهرهاي هوشمند در جهان و شاخص‌هايي که براي انتخاب اين شهرها در نظر گرفته شده، پرداخته بود که از اين شاخص‌ها مي‌توان به ساختمان هوشمند، جمع‌آوري هوشمند زباله، حفظ محيط زيست، ديجيتالي شدن تمامي امور دولت و کارهاي اداري، دسترسي کامل، راحت و همگاني به اينترنت 4G LTE، فراواني دسترسي به هات اسپات اينترنت واي فاي، استفاده همه گير از گوشي‌هاي هوشمند و دستگاه‌هاي الکترونيکي، استانداردهاي زندگي، چگونگي توسعه فرآيند هوشمند شدن شهرها، سرويس به اشتراک گذاري خودرو و تاکسي آنلاين، هوشمند کردن سيستم ترافيک، برنامه‌ريزي شهري، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسيستم اقتصادي، پارکينگ هوشمند، انرژي پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي برقي و الکتريکي، سرعت بالاي اينترنت و حمل و نقل عمومي هوشمند اشاره کرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو