شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مراقب سرقت اطلاعات حساب بانکي خود باشيد

کارت بانکي

دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰


برداشت غيرمجاز از حساب بانکي شهروندان يکي از مهمترين جرائم فضاي سايبر به شمار مي‌رود و به گفته کارشناسان، متاسفانه وقوع اين جرم بيشتر به‌علت عدم رعايت موارد ساده ايمني از سوي کاربران و شهروندان است که توصيه‌هاي پليس فتا را جدي نمي‌گيرند.

وايمکس نيوز- با توجه به هشدارهاي مکرر درباره اينکه کارت بانکي خود را در اختيار ديگران نگذاريد و رمز آن را هم اعلام نکنيد، متاسفانه هنوز شاهد هستيم که برخي افراد به راحتي کارت بانکي به همراه رمز آن را در اختيار ديگران مي‌گذارند.
به گفته کارشناسان، شهرونداني که کارت خود را به همراه رمز بانکي آن در اختيار دوستان و آشنايان مي‌گذارند تا مثلاً قبوض آن‌ها را به دليل مشغله و گرفتاري پرداخت کنند و يا شهرونداني که هنوز در خريدهاي خود در فروشگاه‌ها براي پرداخت بهاي خريد کارت را با رمز در اختيار فروشنده مي‌گذارند، زمينه‌هاي سوء استفاده از اطلاعات بانکي خود را براي مجرمان سايبري فراهم مي‌کنند. 
همين نکته ساده باعث مي‌شود تا کسي که کارت را در اختيار دارد، با فعال کردن رمز دوم و يادداشت کردن اطلاعات درج شده بر روي کارت بانکي به راحتي بتواند از حساب بانکي ديگران خريد آنلاين کند و هزينه آن را با کارت شما پرداخت کنند که اين يک نوع برداشت غير مجاز است.

همچنين فروشنده‌اي که برروي دستگاه کارت‌خوان خود اسکمير نصب کرده باشد با دانستن رمز بانکي شما اطلاعات کارت شما را کپي کرده و به راحتي مي‌تواند از حساب شما به صورت غير مجاز برداشت کند. لذا ضرورت دارد که شما هنگام خريد خود کارت کشيده و رمز را وارد کنيد و به هيچ وجهه رمز را به فروشنده نگوئيد.
بر اساس اطلاعات سايت پليس فتا، فيشينگ طراحي يک صفحه بانکي يا درگاه پرداخت بانکي مثل صفحه اصلي بانک است البته با تغيير جزئي در آدرس آن؛ کاربران بايد در خريدهاي آنلاين خود مراقب سايت‌ها و درگاه‌هاي پرداخت فيشينگ باشند که حتماً درگاه بانکي با HTTPS شروع شده باشد و هنگام وارد کردن اطلاعات بانکي از صفحه کليد مجازي استفاده کنند.
کارشناسان به شهروندان توصيه مي‌کنند که حتماً به صورت دوره‌اي رمز بانکي خود (رمز اول و دوم) را تغيير دهند و رمزهايي را بگذارند که قابل حدس زدن و تشخيص از سوي ديگران نباشد. استفاده از شماره شناسنامه، تاريخ تولد و... براي رمز بانکي اشتباه است چرا که به راحتي رمز بانکي شما قابل حدس زدن است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو