یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

فقيهي در مراسم روز جهاني دختران در فناوري اطلاعات و ارتباطات

شکاف ديجيتال باعث حضور کمتر زنان در عرصه ICT مي شود

مهدي فقيهي

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰:۰۰


دبير ستاد توسعه فناوري اطلاعات ، ارتباطات و فضاي مجازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با بيان اينکه بايد متناسب با توسعه کشور به نيازمندي هاي زنان توجه کنيم گفت: بايد براي توانمند سازي زنان و ارايه آموزش صرفا از کاراکترهاي مردانه استفاده نکنيم و مسايل فرهنگي را نيز با همدلي سازمانهاي مرتبط مانند وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، ارشاد و ارتباطات و فناوري اطلاعات با راهکارهاي اساسي برطرف کنيم.

وايمکس نيوز- فقيهي در مراسم روز جهاني دختران در فناوري اطلاعات و ارتباطات با اشاره به نقش آمار در برنامه ريزي و سياست گذاري کشورها گفت: بر طبق آمار استاندارد ايسيک منتشر شده در سال 90 حدود 17 درصد از زنان در شرکت هاي حوزه ICT فعال بودند ولي ما آمار دقيقي از تعداد زنان متخصص اين عرصه در ايران نداريم.

وي گفت: آمار اتحاديه اروپا بر طبق استاندارد ايسکو نشان مي دهد که تعداد زنان متخصص شاغل در اين عرصه از سال 2005 تا 2015 از 5 ميليون و 200 درصد به 7 ميليون 800 هزار نفر رسيده است.

دبير ستاد توسعه فناوري اطلاعات ، ارتباطات و فضاي مجازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با تاکيد بر اينکه اشتغال زنان در سال 2006 در عرصه ICT  از 22.5 درصد به 17 درصد در سال 2016 رسيده است گفت:  با اينکه انتظار اين است که فرصت هاي شغلي براي زنان در کشورهاي اروپايي بيشتر باشد در بخش فناوري اين فرصت ها کمتر شده است.

 فقيهي با اشاره به اينکه آموزش ها زنان را در اين کشورها کمتر به سوي کدنويسي و تخصص هاي فناوري اطلاعات سوق مي دهند  اظهار کرد: يکي ديگر از دلايل بخش آموزش هاي غير رسمي است که افراد را براي ورود به بازار هاي کاري ديگري توانمند مي کنند.
 

 وي همچنين شکاف ديجيتال را يکي ديگر از دلايل حضور کمتر زنان در اين عرصه دانست و گفت: محتواي ديجيتال توليد شده و بازي هاي کامپيوتري نيز اعتماد به نفس زنان را براي حضور در بخش  فناوري اطلاعات کمتر مي کند.

دبير ستاد توسعه فناوري اطلاعات ، ارتباطات و فضاي مجازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با بيان اينکه بايد متناسب با توسعه کشور به نيازمندي هاي زنان توجه کنيم خاطرنشان کرد: بايد براي توانمند سازي زنان و ارايه آموزش صرفا از کاراکترهاي مردانه استفاده نکنيم و مسايل فرهنگي را نيز با همدلي سازمانهاي مرتبط مانند وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، ارشاد و ارتباطات و فناوري اطلاعات با راهکارهاي اساسي برطرف کنيم.
 

وي توصيه کرد به آموزش و تکميل زيرساخت ها در مناطق کمتر توسعه يافته بيشتر مد نظر قرار گيرد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو