شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

چگونه کلاهبرداري تلفني را تشخيص دهيم؟

تلفن

شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰:۰۰


گاهي در برخورد با بعضي از موضوعات تجاري به اين فکر مي‌کنيم از چه راهي تشخيص دهيم کدام طرح کلاهبرداري است؟ آيا طرح‌هاي کلاهبرداري و دسيسه‌هاي مربوط به آن نشانه‌اي دارند؟

وايمکس نيوز- اينگونه طرح‌ها در ابتداي کار فوق‌العاده جذاب به نظر مي‌رسند: مثلاً مي‌گويند: شما برند? جايزه‌اي فوق‌العاده از يک مسابقه شده‌ايد، البته شما هيچ‌گاه در آن مسابقه شرکت نکرده‌ايد. به شما پيشنهاد مي‌دهند در يک موقعيت که در تمام زندگي‌تان فقط يک بار تکرار مي‌شود و يک شانس فوق‌العاده براي شما ايجاد مي‌کند و در آن امکان هيچ باخت يا ضرري وجود ندارد شرکت کنيد.

ديگر اينکه براي دريافت جايزه بايد مبلغي پرداخت کنيد: شما برنده شده‌ايد، اما بايد مبلغي را براي ارسال جايزه، پرداخت ماليات يا ديگر هزينه‌هايي که براي پرداخت جايزه هزينه مي‌شود، پرداخت کنيد. حتي برخي اوقات تماس‌گيرنده يک پيک براي دريافت مبلغ از شما مي‌فرستد تا مبلغ را از شما بگيرند و براي او ببرند.

از شما مي‌خواهند، اطلاعات کاملاً شخصي و محرمان? مالي خود را در اختيارشان قرار دهيد: تماس‌گيرنده از شما مي‌خواهد تمام اطلاعات حساب بانکي و يا تمام اطلاعات کارت اعتباري خود را به آن‌ها بدهيد. بايد بدانيد که سيستم‌هاي تجاري مطمئن و قانوني، هيچ‌گاه نياز بر جزئيات حساب مالي شما ندارند و حتي اگر قرار باشد پولي يا جايزه‌اي را به شما بدهند، نياز به رمز عبور کارت شما را ندارند. دادن شمار? حساب يا شمار? کارت کفايت مي‌کند.

تماس‌گيرنده بسيار هيجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست: مثلاً شما برند? دريافت جايزه شده‌ايد اما شخص تماس‌گيرنده بسيار هيجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست زيرا کلاهبرداران مي‌خواهند شما را هيجان‌زده و ذهن شما را درگير کنند. قدرت فکر و تصميم‌گيري عاقلانه را از شما بگيرند.

مدير تماس مي‌گيرد: شخصي که با شما تماس مي‌گيرد ادعا مي‌کند از طرف يک دفتر دولتي، مسئول مالياتي، مرکز رسمي بانکي، يک وکيل يا يک مقام رسمي تماس مي‌گيرد. شخص تماس‌گيرنده، در هنگام تماس، نام کوچک شما را به زبان مي‌آورد و از شما اطلاعات زيادي در مورد اطلاعات شخصي يا اطلاعات نحو? زندگي شما کسب مي‌کند.

شخصي غريبه‌اي که تماس گرفته، سعي مي‌کند با شما رابطه صميمي و دوستانه برقرار کند: مجرمان مي‌خواهند بفهمند که آيا شما تنها هستيد و تمايلي به صحبت کردن داريد؟ به محض اينکه فهميدند، سعي مي‌کنند به شما اطمينان دهند که دوست شما هستند، بعد از جلب اطمينان، شما هيچ‌گاه مشکوک نمي‌شويد که چه شخصي که اين‌گونه با شما صميمي است، امکان دارد يک کلاهبردار باشد.

اين يک فرصت با مدت زماني محدود است، اگر عجله نکنيد، آن را از دست مي‌دهيد: اگر شما تحت فشار قرار گرفتيد تا با سرعت يک تصميم‌گيري در مورد يک خريد بزرگ و گران‌قيمت انجام دهيد، يا يک مبلغ زياد به مؤسسات خيريه پرداخت کنيد، مسلماً اين يک معامل? قانوني نيست. هر تجارت قانوني يا هر مؤسسه خيريه به شما اين فرصت را مي‌دهند تا آن‌ها و عملکردشان را بررسي کنيد، سپس فکر کنيد و بعد تصميم بگيريد و مبلغ موردنظر را بپردازيد.

اما بعد از آشنايي با اين موارد چه‌کارهايي براي محافظت از خود بايد انجام دهيد؟ به هر شکل، مجرمان ممکن است هر چيزي بگويند تا شما را متقاعد کنند که نياز نيست براي کسب پول، زحمتي بکشند يا کاري انجام دهيد.

براساس اطلاعات سايت پليس فتا، آگاه باشيد که شما حق داريد تا در مورد هر شخصي که تلفني با شما تماس مي‌گيرد و به شما پيشنهاد مي‌دهد، بررسي‌هاي لازم را انجام دهيد، با نامه‌نگاري از آن‌ها اطلاعات کاري بخواهيد، تماس بگيريد، مرجع‌هاي آن‌ها را استعلام کنيد و زماني براي فکر کردن و تصميم‌گيري در مورد پيشنهاد آن‌ها داشته باشيد.

تمامي افرادي که به‌طور قانوني و به دور از هرگونه دسيسه و کلاهبرداري به‌صورت تلفني بازاريابي انجام مي‌دهند، از اينکه اطلاعات فعاليت معقول و منطقي خود را در اختيار شما قرار دهند، خوشحال مي‌شوند. هميشه در مورد دادن اطاعات خاص و شخصي خود مخصوصاً اطلاعات حساب بانکي يا کارت‌بانکي خود به ديگران مراقب باشيد.

در آخر هر جايي که احساس کرديد مورد متناقضي وجود دارد، يا هرگاه به فرد تماس‌گيرنده شک کرديد، بهترين را اين است که اين تماس قطع کنيد. اين کار بسيار هوشمندانه است و به هيچ وجه بي‌احترامي محسوب نمي‌شود. هميشه با افراد مورد اطمينان خود، اقوام و پليس مشورت کنيد و از آن‌ها دربار? اين موارد پرس‌وجو و تحقيق کنيد. اما فراموش نکنيد با قطع کردن تماس مي‌توانيد از يک کلاهبرداري تلفني جلوگيري کنيد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو