یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات اعلام کرد؛

رشد 39 درصدي خدمات الکترونيکي دولت در ارزيابي پايان سال 96

باقري اصل

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۰


عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات گفت: متوسط رشد الکترونيکي شدن دولت در ارزيابي پايان سال گذشته حدود 39 درصد بود که با اجراي 23 پروژه اولويت دار در سال جاري اين رشد به حدود 80 درصد مي رسد.

وايمکس نيوز- رضا باقري اصل عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات در نشست خبري اعلام نتايج ارزيابي نوبت سوم خدمات الکترونيکي سازمان هاي دولتي، گفت: دبيرخانه شوراي اجرايي فناوري اطلاعات موظف است به طور مستمر و هر 3 ماه کيفيت وبگاه‌ها و خدمات الکترونيکي دستگاه‌هاي اجرايي که شناسه آنها به تاييد سازمان اداري استخدامي رسيده است را ارزيابي مي کند که اين ارزيابي‌ها با اهداف مختلفي که در نهايت منجر به بهبود عملکرد دستگاه‌ها در حوزه الکترونيک مي شود صورت مي گيرد.
وي بيان کرد: تاکنون سه مرحله از اين ارزيابي به اتمام رسيده که مرحله سوم در شاخص‌هاي حضور در وب، تعاملي، تراکنشي، يکپارچگي و مشارکتي مورد بررسي قرار گرفته است.
عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات، ادامه داد: دستگاه‌هاي اجرايي در شاخص مشارکتي که استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي است 16 درصد رشد کرده‌اند و وضعيت آنها نسبت به قبل 4 برابر بهتر شده است که اين نشان دهنده تغيير رويکرد دستگاه‌ها  براي حضور در شبکه‌هاي اجتماعي  است.
باقري اصل ادامه داد: ارزيابي نخست در سال 95 در بين 62 دستگاه انجام شد که 19.3 درصد در حوزه الکترونيکي کردن خدمات رشد داشتند که اين رشد در ارزيابي دوم در شهريور 96 در 83دستگاه  28درصد و در اواخر سال 96 و در سومين ارزيابي 93 دستگاه بررسي شدند که 38.95 درصد رشد را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: در 9 ارديبهشت 97 تعداد 23 پروژه اولويت دار در حوزه دولت الکترونيک ابلاغ شده که دوره‌ 3 ساله‌اي براي انجام اين پروژه‌ها پيش‌بيني شده است و با انجام آنها حدود 75 تا 80 درصد خدمات دولت به طور کامل الکترونيکي مي شود.
اين مسوول در ادامه با اشاره به ميانگين امتياز در مرحله سوم دستگاه هاي برتر در حوزه الکترونيکي شدن، توضيح داد: بر اساس نتايج بررسي ها به ترتيب بيمه مرکزي جمهوري اسلامي با حدود 97درصد، وزارت اقتصاد و دارايي 79درصد، گمرک جمهوري اسلامي 78درصد، سازمان ملي استاندارد 72درصد، شرکت بازرگاني دولتي ايران 69درصد، سازمان امور ماليات68درصد، شرکت مادر تخصصي ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور67درصد، جز دستگاه هاي برتر در حوزه الکترونيکي شدن دولت محسوب مي شوند.
باقري اصل افزود: شرکت توليد نيروي برق حرارتي 9درصد و انستيتو پاستور ايران با 3درصد در رده هاي آخر جدول ارزيابي دولت الکترونيک قرار گرفتند.
 وي خاطرنشان کرد: ارزيابي چهارم در تير و مرداد سال جاري صورت مي گيرد که نتايج آن در هفته دولت اعلام مي شود البته پيش از آغاز ارزيابي ها شاخص ها به دستگاه ها اعلام مي شود.
عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات گفت: با توجه به اينکه بيمه ها دامنه گسترده اي از الکترونيکي شدن را تشکيل مي دهند بنابراين در تلاش هستيم تا با همکاري بيمه ها دفترچه هاي بيمه را حذف کنيم و  افراد با کدملي خدمات بيمه اي را دريافت کنند.
وي ادامه داد: در راستاي حذف استعلام کاغذي با سازمان ثبت اسناد و املاک و ماليات در حال رايزني هستيم تا کارهاي اداري سريعتر انجام شود.
باقري اصل با بيان اينکه اولويت 2 سال آينده سازمان فناوري اطلاعات ايران يکپارچگي سيستم‌هاست، گفت: هدف اين است که مردم براي دريافت يک خدمت به چند جا مراجعه نکنند و همه خدمات خود را از يک مرکز مرتبط دريافت کنند.
وي در ادامه با اشاره به اينکه برخي دستگاه ها فقط در مرحله  حضور در وب مورد ارزيابي قرار گرفتند و ما نتوانستيم به سامانه اين دستگاه ها وارد شويم، تصريح کرد: دستگاه هايي مانند:  آموزش و پرورش، سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي، سازمان بازنشستگي کشوري و سازمان سنجش در اين ارزيابي همکاري نداشتند.
عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به بانکداري الکترونيکي، خاطرنشان کرد: ما در حوزه بانکداري الکترونيکي پيشرو هستيم به طوري که در تلاش هستيم تا دو سرويس استعلام چک و استعلام تسهيلات در دولت همراه ارايه شود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو