یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

چه تعداد سيم‌کارت به نام شماست؟

نانوسيم کارت

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸:۰۰


اگر مي‌خواهيد بدانيد چه تعداد سيم‌کارت به نام شماست يا از ساير سرويس‌هاي مخابراتي که با کد ملي شما ثبت شده مطلع شويد، مي‌توانيد با استفاده از سامانه‌اي که رگولاتوري راه‌اندازي کرده به اين کار اقدام کنيد، تا از سوءاستفاده‌هاي احتمالي جلوگيري شود.

پديده سيم‌کارت‌هاي جعلي و ناقص يا همان سيم‌کارت‌هاي بدون هويت موضوعي بود که طي ساليان گذشته مشکلات متعددي ايجاد کرده و در نهايت موجب شد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين زمينه به اقدامي جدي دست بزند.

در سال‌هاي گذشته به واسطه سيم‌کارتهاي جعلي مشکلات متعددي ايجاد شده و اقدامات خلاف کارانه از جمله کلاهبرداري و حتي قتل صورت گرفت، از سوي ديگر به واسطه اين سيم‌کارتها قاچاق ترافيک انجام مي‌شد و حجم اين قاچاق نيز بسيار بالا اعلام شده بود و درنهايت ضروري بود جلوي اين تخلفات گرفته شود؛ بر همين اساس حاکميت تاکيد داشت که تا هرچه زودتر تکليف اين موضوع روشن شود.

طرح ساماندهي سيم‌کارت‌ها براي جلوگيري از سوءاستفاده احتمالي، با راه‌اندازي سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکين همراه شد. بدين ترتيب کاربران با مراجعه به اين سامانه مي‌توانند از تعداد خطوطي که به نام آن‌هاست آگاه شده و نسبت به غيرفعال کردن خطوطي که از آن‌ها استفاده نمي‌کنند، اقدام کنند.

طرح ساماندهي سيم‌کارت‌هاي بي‌نام و نشان از نيمه سال 1393 با اجراي  فاز اول آغاز شد که دريافت کد ملي و اطلاعات هويتي مالکان سيم‌کارت‌ها از طريق سامانه اپراتورها صورت گرفت. پس از آن، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکين تلفن همراه به نام اشخاص برروي پورتال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از مهر 1394 راه‌اندازي شد.

بدين ترتيب تمامي مشترکان مي‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي در بخش خدمات الکترونيک و يا در نشاني اينترنتي mobilecount.cra.ir به اين سامانه مراجعه کرده و از تعداد سيم‌کارت‌هايي که با کد ملي آنان ثبت شده است، مطلع شوند. همچنين کاربران مي‌توانند علاوه بر استفاده از سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي، با ارسال کد ملي مالک خط به يکي از شماره‌هاي 3000150 و 3000504901 از طريق يکي از خطوط تحت مالکيت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند.

در اين سامانه شما مي‌توانيد تعداد تمامي سرويس‌هاي مخابراتي که به نام شما ثبت شده را استعلام کنيد. نتيجه اين استعلام به خط تلفن همراه اعلام‌شده توسط شما پيامک مي‌شود. بنابراين حداقل بايد در يکي از اپراتورهاي تلفن همراه، يک سيم کارت با کد ملي (شناسه هويتي) شما ثبت شده باشد. در فاز اول طرح، تعداد سيم‌کارت‌هاي شما در اپراتورهاي تلفن همراه اعلام مي‌شود و در فازهاي بعد، تعداد ساير سرويس‌هاي مخابراتي نظير ADSL، تلفن ثابت، TD-LTE، وايمکس و ...) نيز براي شما ارسال خواهد شد.

درصورت همخواني اطلاعات ورودي با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه، نتايج ازطريق پيامک با نام CRA.ir  براي شما ارسال خواهد شد. عدم دريافت پيامک و يا وجود هرگونه مغايرت ممکن است به دلايل مختلفي باشد که براي حل مشکل بايد به اپراتورهاي مربوطه مراجعه کنيد.

علت وجود مغايرت چيست؟

اگر در روز قبل از استفاده از سامانه، از طريق وب‌سايت يا پيامک به شماره 3000150 از سامانه استعلام گرفته باشيد، پاسخي براي شما ارسال نخواهد شد. درصورتي برخي از سرويس‌هاي در اختيارتان به نام شما ثبت نشده باشد و يا اطلاعات هويتي براي برخي از سرويس‌هاي در اختيارتان فاقد شناسه هويتي بوده يا شناسه هويتي ثبت‌شده صحيح نباشد، نيز مي‌تواند علت بروز مغايرت باشد.

اگر همه يا برخي از سرويس‌هاي خود را بدون رعايت «ضوابط و مقررات تغيير نام» به ديگران واگذار کرده باشيد و يا تعدادي سرويس به نام شما و البته بدون اطلاع شما در بانک اطلاعاتي اپراتورها ثبت شده است نيز مي‌تواند به بروز مغايرت منجر شود.

با توجه به اينکه هر خط يا سرويس ارتباطي ديگري که به نام مشترک باشد، مسئوليت و عواقب ناشي از سوءاستفاده از آن را براي کاربر به همراه دارد و همچنين مسئوليت هرگونه سوءاستفاده از تجهيزات و امتيازات مخابراتي واگذار شده خارج از ضوابط قانوني، با مالک قانوني آن‌هاست، براي جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي، طرح احراز هويت سيم‌کارت‌هاي تلفن همراه براي اينکه ديگر در ايران سيم‌کارت بدون هويتي وجود نداشته باشد، دنبال شد.

اين خدمات فقط به افراد حقيقي داده مي‌شود که حداقل يک سيم‌کارت در يکي از اپراتورهاي چهارگانه داشته باشند. بدين ترتيب مشترکين تلفن همراه بايد کد ملي و شماره تلفن همراه خود را در اين سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، پيامکي براي آن‌ها ارسال مي‌شود که در آن تعداد سيم‌کارت‌هاي ثبت شده با کد ملي متقاضي در هر اپراتور تلفن همراه درج شده است.

هر مشترک در هر دوره 10 روزه فقط يک‌بار مي‌تواند از اين سامانه تعداد خطوط خود را استعلام کند. همچنين درصورتي که از آخرين استعلام بيش از 10 روز گذشته ولي موفق به استعلام نشده باشيد، مي‌توان موضوع را با مديريت سامانه درميان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اوليه، کد رهگيري به شما داده خواهد و پس از آن پيامکي با محتواي تعداد سيم‌کارت‌ها در هر اپراتور برايتان ارسال خواهد شد.

مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغايرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان مي‌توانند براي جلوگيري هر نوع سوءاستفاده احتمالي، شخصا به دفاتر خدمات مشترکين اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملي از تمامي خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وي ثبت شده باشد، آگاه شده و براي قطع هر يک از سيم‌کارت‌ها اقدام کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو