شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نتيجه بررسي رگولاتوري در خصوص اختلال در مسيريابي بين‌الملل اعلام شد

رگولاتوري

یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲:۰۰


سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با انتشار گزارشي، به دلايل ايجاد اختلال در مسيريابي بين الملل در بيش از صد perix پرداخت.

وايمکس نيوز- با توجه به اختلالاتي که در چند روز گذشته در برخي از IP  هاي تلگرام در ايران رخ داد، محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، دستور پيگيري سريع در اين مورد را به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ابلاغ کرد.

در بررسي ابتدايي، با دستور فوريت بالاي وزير بررسي هاي بيشتري با حضور متخصصان اين حوزه به عمل آمد که علت مرتبط با عمليات تغيير توپولوژي و تجميع شبکه استاني در استان هاي شيراز و بوشهر توسط مخابرات ايران در ساعات 4 الي 6 بامداد تشخيص داده شده بود.
با رخ دادن BGP Hijacking، Prefixهاي متعددي که توسط شرکت مخابرات ايران( استان خراسان شمالي) با دستور قضايي جهت فيلترينگ و جلوگيري از مسيريابي ترافيک هاي مربوطه، به روش Static Route به اينترفيس NULL مسير يابي شده بودند، از طريق پروتکل BGP در شبکه بين الملل منتشر مي گردند.
شرکت مخابرات ايران در چندين نقطه با ساير اپراتورها برروي پروتکل BGP جهت انتقال ترافيک بين الملل ( اينترنت ) داراي همسايگي است و علاوه بر آن شرکت مذکور در اين نقاط داراي Prefix filtering جهت جلوگيري از شکل گرفتن سناريوهاي BGP Hijacking بوده است.
در زمان رخداد در يکي از اين چند نقطه، Prefix Filtering في مابين با وارد کردن يک کامند غيرفعال شده است که در اثر آن مسيرهاي Static از طريق پروتکل BGP به همسايه BGP انتشار مجدد يافته و متعاقباً به لينک بين الملل ارسال مي شود.
اين موضوع باعث اختلال در سيستم روتينگ بين الملل شده و باعث شد بلافاصله تمامي مسيرياب هاي بين الملل جداول مسيريابي خود را بروزنمايي کنند و ترافيک هاي غير مرتبط به شبکه شرکت مخابرات ايران و به روتر استان خراسان شمالي مسيريابي شود.
با آگاهي از موضوع Prefix Filtering مربوطه مجددا توسط تيم کارشناسي بازگردانده شد و رخداد متوقف و شبکه به شرايط قبل از رخداد بازگردانده مي شود و کل اين اختلالات حدود 3 دقيقه به طول انجاميد.
در ادامه بررسي هاي انجام شده شواهدي دال بر اراده و تصميمي سازمان يافته بدست نيامد اما اقدام نادرست کارشناس مسوول محرز است، ليکن با توجه به شواهدي مبني بر حذف مستندات سيستمي تغييرات(LOG) و اهميت اين اطلاعات در رديابي رخداد و همچنين حساسيت موضوع و احتمال عمدي بودن و دستکاري هدفمند در فقره اخير و وجود برخي ابعاد غير فني، اشخاص مرتبط به همراه مستندات توسط شرکت مخابرات ايران براي بررسي هاي لازم به مراجع ذي صلاح امنيتي معرفي شدند.

بديهي است در آينده، نتايج بررسي ها توسط مراجع نام برده به اطلاع عموم مي رسد.
شرکت مخابرات ايران به عنوان يکي از اپراتورهاي دارنده پروانه از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نسبت به تعهدات پروانه اي خود مسووليت دارد و با توجه به ابعاد اهميت اين موضوع و تاکيد وزير و همچنين با وجود عدم احراز مشکل سازماني، اين موضوع در کميته تخلفات اپراتورهاي سازمان تنظيم مقررات طرح مي شود و نسبت به رسيدگي کامل و حسب مورد جرايم مربوطه، مطابق مفاد پروانه اپراتور، اقدام مي شود.
سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ضمن تاکيد بر حفظ امنيت و صيانت از داده هاي شخصي کاربران و رعايت قوانين و پروتکل هاي بين المللي، ضمن برخورد با اين اتفاق، با جديت بيش از پيش و با هماهنگي يکپارچه فعالان اين عرصه نهايت تلاش خود را در جهت پيش گيري انجام مي دهد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو