جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کدام خدمات گمرک الکترونيکي شده است؟

خدمات گمررک

جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰


سامانه ارزش کالا، سامانه بازار و سامانه انتشار آزاد اطلاعات از جمله خدمات الکترونيکي گمرک ايران است. درباره ميزان الکترونيکي شدن خدمات گفته شده که گمرک از ابتدا شروع‌کننده انتشار آزاد اطلاعات بود و اطلاعات گمرک در بستر تبادل يکپارچه اطلاعات وزارت اقتصاد به صورت آنلاين و به‌روز قرار دارد.

وايمکس نيوز- با الکترونيکي شدن تشريفات گمرکي، خدمت‌گيرندگان مي‌توانند به صورت 24 ساعته تشريفات گمرکي کالاهاي صادراتي، ترانزيتي و وارداتي را بدون مراجعه حضوري انجام و کالاي خود را به گمرک اظهار کنند. بر اين اساس خدمات گمرک ايران با هدف حذف مراجعات حضوري، تسهيل تجارت و حذف کاغذ از فرآيند تشريفات گمرکي به صورت اينترنتي ارائه مي‌شود.

در اين باره مصطفي فارسي- کارشناس فناوري اطلاعات گمرک ايران، با بيان اينکه گمرک ايران در راستاي خدمات الکترونيکي، در سال‌هاي گذشته انقلاب الکترونيک را راه انداخته، گفت: يکي از مواردي که براي مردم ملموس‌تر است و بيشتر با آن درگيرند، سامانه متمرکز ارزش کالاهاست. گمرک ايران بر اساس سوابق ترخيصي که هر روز از گمرک مي‌شود و جمع‌آوري اين سوابق، سامانه‌اي در دامنه پنجره واحدي که از قبل بوده تهيه کرده که سابقه ارزش کالاهايي که ترخيص شده به‌صورت آنلاين در گمرک، وجود داشته باشد.

وي ادامه داد: بدين‌ترتيب هر کلايي که احضار مي‌شود، اگر هم اطلاعات يک کالا در سامانه نباشد، صاحب کالا درخواست مي‌دهد، با استفاده از اسناد موجود، ارزش کالا تعيين و به پرتال سامانه ارزش اضافه مي‌شود. اين ليست هر روز آپديت شده و قيمت نهايي کالاها بر اساس قيمت اصلي که در خارج داشته، به علاوه عوارض گمرکي و سود بازرگاني، تعيين مي‌شود و اگر مردم بخواهند بدانند ارزش کالايي که از گمرک ترخيص شده چقدر بوده، متوجه خواهند شد.

کارشناس فناوري اطلاعات گمرک ايران سامانه‌ي بازار را از ديگر سرويس‌هاي گمرک اعلام و بيان کرد: سامانه بازار امکاني را در اختيار کساني قرار مي‌دهد که به يک کالاي خارجي نياز دارند. آن‌ها مي‌توانند وارد سايت شوند و درخواست خود را براي آن کالا به صاحب کالاهايي که تا به حال واردکننده بوده، اعلام کند. بدين ترتيب ابتدا وارد سايت مي‌شوند و اسم کالا را جست‌وجو مي‌کند و بعد متن درخواستي خود را مي‌نويسند. سيستم به صاحب کالا پيامک مي‌دهد و آن شخص مي‌تواند با متقاضي ارتباط بگيرد.

فارسي با بيان اينکه سامانه‌ي بازار ارتباطي بين متقاضي واقعي و صاحب کالاي واقعي ايجاد مي‌کند، افزود: از طريق اين سامانه، واسطه‌اي که بين متقاضي و صاحب کالا وجود حذف مي‌شود و متقاضي مي‌تواند مستقيما با صاحب کالا ارتباط داشته باشد. با توجه به اينکه صاحبان کالاها زياد هستند، مطابق پيامکي که به صاحب کالا داده مي‌شود و پاسخي که صاحب کالا مي‌دهد، رتبه‌بندي مي‌شوند و در صورتي که پاسخ درستي داده باشند و واقعا کالا را وارد کنند، مورد تاييد ما قرار مي‌گيرند.

وي در ادامه با اشاره به سامانه انتشار آزاد اطلاعات، اظهار کرد: کالاهايي هستند که شايد ارزش آن‌ها در سامانه ارزش هم باشد، اما اين اطلاعات که امسال ما چه کالاهايي و به چه ميزان وارد کرديم، در پروتکل انتشار برخط اطلاعات، قرار مي‌گيرد. آمار پالايش‌شده گمرک در اين صفحه قرار مي‌گيرد و هر کسي بخواهد آمار روزانه يا ماهانه يا سالانه را بگيرد که چه کالايي از چه مبدا و چه کشورهايي و از چه گمرکاتي وارد کشور شده را مي‌تواند اطلاعات را از آن جا دريافت کند.

کارشناس فناوري اطلاعات گمرک ايران در پاسخ به اينکه گمرک ايران چه اندازه در راستاي دولت الکترونيکي گام برداشته، بيان کرد: ما در حوزه تجارت خارجي و فعاليت گمرک، اطلاعاتمان را در بستر تبادل يکپارچه اطلاعات که وزارت اقتصاد دارد، قرار داديم و اين اطلاعات آنلاين و به‌روز است. گمرک از ابتدا شروع‌کننده انتشار آزاد اطلاعات بود و اين بستر را هم در وزارت اقتصاد فراهم کرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو