یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مقصر سوء‌استفاده از سيم‌کارت کيست؟

سيم کارت

شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱:۰۰


در صورت هرگونه ايجاد مزاحمت و يا ارتکاب اعمال مجرمانه از طريق سيم‌کارت، تا زماني که مجرم اصلي شناسايي شود، مالک اصلي مقصر هرگونه سوء‌استفاده از سيم‌کارت است و بايد در محاکم قضايي پاسخگو باشد؛ بنابراين دارنده سيم‌کارت حتما بايد در نگهداري سيم‌کارت‌هاي خود دقت لازم را داشته باشد و درصورت مشاهده هرگونه مغايرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود، موضوع را پيگيري کند.

وايمکس نيوز- پديده سيم‌کارت‌هاي جعلي و ناقص يا همان سيم‌کارت‌هاي بدون هويت که منجر به اقدامات خلاف‌کارانه از جمله کلاهبرداري و حتي قتل شد، طي ساليان گذشته مشکلات متعددي ايجاد کرد و از طرفي به واسطه اين سيم‌کارت‌ها قاچاق ترافيک انجام مي‌شد و حجم اين قاچاق نيز بسيار بالا اعلام شده بود. در نهايت اين مشکلات موجب شد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين زمينه به اقدامي جدي دست بزند.

از طرفي، ارزان بودن سيم‌کارت‌ها بعضا باعث شده تا افراد در نگه‌داري سيم‌کارت‌ها دقت لازم را نداشته و در پي آن چندين سيم‌کارت داشته باشند، در حالي که نمي‌دانند که اين سيم‌کارت‌ها کجا و در دسترس چه کسي است. عدم دقت در نگه‌داري سيم‌کارت ممکن است باعث شود اين سيم‌کارت در دسترس افراد سودجو قرار گيرد و آن‌ها با فعال کردن سيم‌کارت، در شبکه‌هاي اجتماعي عضو شده و به فعاليت‌هاي مجرمانه اقدام کنند.

از خطوطي که به نام شماست مطلع شويد

با توجه به اينکه هر خط يا سرويس ارتباطي ديگري که به نام مشترک باشد، مسئوليت و عواقب ناشي از سوءاستفاده از آن را براي کاربر به همراه دارد و همچنين مسئوليت هرگونه سوءاستفاده از تجهيزات و امتيازات مخابراتي واگذار شده خارج از ضوابط قانوني، با مالک قانوني آن‌هاست، براي جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي، طرح احراز هويت سيم‌کارت‌هاي تلفن همراه براي اينکه ديگر در ايران سيم‌کارت بدون هويتي وجود نداشته باشد، دنبال شد.

طرح ساماندهي سيم‌کارت‌ها براي جلوگيري از سوءاستفاده احتمالي، با راه‌اندازي سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکين همراه شد. بدين ترتيب کاربران با مراجعه به اين سامانه مي‌توانند از تعداد خطوطي که به نام آن‌هاست آگاه شده و نسبت به غيرفعال کردن خطوطي که از آن‌ها استفاده نمي‌کنند، اقدام کنند. تمامي مشترکان مي‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي در بخش خدمات الکترونيک و يا در نشاني اينترنتي mobilecount.cra.ir به اين سامانه مراجعه کرده و از تعداد سيم‌کارت‌هايي که با کد ملي آنان ثبت شده است، مطلع شوند.

همچنين کاربران مي‌توانند علاوه بر استفاده از سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي، با ارسال کد ملي مالک خط به يکي از شماره‌هاي 3000150 و 3000504901 از طريق يکي از خطوط تحت مالکيت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود اقدام کنند.

مالک سيم‌کارت، اولين متهم است

در صورت هرگونه ايجاد مزاحمت از طريق سيم‌کارت و يا ارتکاب اعمال مجرمانه، اين مالک سيم‌کارت است که در وهله‌ي اول بايد در محاکم قضايي پاسخگو باشد، زيرا قانون وي را دارنده سيم‌کارت مي‌شناسد؛ هر چند بعد از بررسي‌هاي فني مي‌توان مشخص کرد که اين تماس از سوي وي صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سيم‌کارت را مي‌خواهد و وي بايد پاسخ‌گوي محاکم قضايي و شاکي باشد تا بعد که مجرم اصلي شناسايي شود.

اخيرا رئيس پليس فتا استان آذربايجان‌غربي از شناسايي فردي خبر داده که با استفاده از سيم‌کارت فرد ديگري اقدام به ايجاد مزاحمت در شبکه اجتماعي تلگرام براي ديگران کرده بود. که با بررسي‌هاي بعمل آمده، متهم مورد نظر شناسايي و با دستور مقام قضايي به اين پليس دلالت داده شد.

شهروندي که به عنوان متهم شناسايي شده بود، در تحقيقات انجام‌شده اعلام کرده که چندي پيش با فردي آشنا شده و سيم‌کارت خود را در اختيار وي گذاشته و از مزاحمت‌هاي ايجادشده براي ديگران اطلاعي ندارد. با بررسي‌هاي صورت‌گرفته نيز مشخص شده که متهم اصلي با ترفندهايي سيم‌کارت اين فرد را گرفته و با ايجاد اکانتي در شبکه اجتماعي تلگرام اقدام به ايجاد مزاحمت براي مخاطبين او کرده است.

به همين دليل اکيدا به دارندگان سيم‌کارت‌ها توصيه مي‌شود حتما در نگهداري سيم‌کارت‌هاي خود دقت لازم را داشته باشند و سيم‌کارت‌هايي را که نياز ندارند حتما از طريق اپراتور مربوطه غيرفعال کنند و به هيچ وجه سيم‌کارت تلفن همراه خود را در اختيار افراد غير قرار ندهيد، زيرا هرگونه استفاده خلاف قانون، عواقب آن بر عهده مالک اصلي سيم‌کارت بوده و وي مقصر شناخته خواهد شد.

مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغايرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان مي‌توانند براي جلوگيري هر نوع سوءاستفاده احتمالي، شخصا به دفاتر خدمات مشترکين اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملي از تمامي خطوط به نامشان که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وي ثبت شده باشد، آگاه شده و براي قطع هر يک از سيم‌کارت‌ها اقدام کنند.

همچنين توصيه مي‌شود در صورت فروش و واگذاري سيم‌کارت‌هاي خود به ديگران، حتما اطلاعات ذخيره‌شده روي آن‌ها و به خصوص عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي را غيرفعال کرده، به سيم‌کارت ديگري انتقال داده و يا به طور کلي آن‌ها را حذف کنند. يعني اگر با سيم‌کارت مورد نظر قبلا در شبکه‌هاي مجازي عضويت داشته‌اند بايد اکانت نرم‌افزار مورد نظر را حذف (Delete Account) و سپس به سوزاندن يا غيرفعال کردن سيم‌کارت اقدام کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو