شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

هوش مصنوعي گريبان يک مسافر را گرفت

هوش مصنوعي

یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲:۰۰


فناوري هوشمند و پيشرفته تشخيص چهره مبتني بر هوش مصنوعي که در فرودگاه واشنگتن اايلات متحده آمريکا بکار گرفته شده است، هويت واقعي يک مسافر را که با مدارک جعلي قصد ورود به واشنگتن داشت افشا کرد.

وايمکس نيوز- اسکنرهاي تشخيص چهره و هويت مسافران در فرودگاه‌ها به متوليان فرودگاه‌هاي بين‌المللي که ميزبان حجم زيادي از مسافران در روز هستند، اجازه مي‌دهد تا با کمترين سرعت ممکن و بدون نياز به چک و بازرسي کردن گذرنامه مسافران و چهره آنان توسط ماموران فرودگاهي، هويت آن‌ها را شناسايي کنند. اين امر از ايجاد خطاي انساني و احتمال بروز مشکلات و خطرات امنيتي پس از آن پيشگيري خواهد کرد.

فناوري مذکور از سيستم ورود و خروج بيومتريک (با بررسي دقيق و تجزيه و تحليل اجزاي صورت) پشتيباني مي‌کند و از طريق حسگر و دوربين‌هاي فوق پيشرفته و هوشمندي که در فواصل مختلف و در گيت ورودي فرودگاه نصب شده‌اند، به احراز هويت مسافران اقدام مي‌کند. کشورهاي بسياري هم اکنون در حال نصب و تجهيز فرودگاه‌هاي بين‌المللي خود به فناوري تشخيص هويت مسافران و اسکنرهاي هوشمند هستند که يکي از پيشگام‌ترين آن‌ها، فرودگاه‌هاي ايالات متحده آمريکاست.

اداره گمرک و محافظت مرزي ايالات متحده آمريکا اعلام کرده که با بهره‌گيري از فناوري به‌روز و مدرن تشخيص چهره مبتني بر هوش‌مصنوعي توانسته است يک مسافر را که از فرودگاه سائوپائولو در برزيل با گذرنامه جعلي فرانسوي قصد سفر و ورود به واشنگتن دي‌سي آمريکا را داشت، شناسايي و دستگير کند.

بر اساس گزارش‌هاي منتشره از سوي اداره گمرک ايالات متحده، اين مسافر با گذرواژه فرانسوي و جعلي به هنگام عبور از دستگاه‌هاي پيشرفته و مجهز به تشخيص چهره هوشمند در گيت ورودي فرودگاه واشنگتن، به دام افتاده است چراکه تصوير واقعي وي که با فناوري هوش مصنوعي تحليل و بررسي شده است با تصوير مندرج و ضميمه شده وي در گذرنامه مغايرت داشته است.

در نتيجه اين مغايرت، دستگاه‌هاي تشخيص فرد موردنظر را مظنون و مشکوک تشخيص داده و با اعلام هشدار به ماموران فرودگاه، آن‌ها را از اين موضوع مطلع کرده است. به گفته ماموران فرودگاه، چهره وي پس از اعلام هشدار دستگاه‌هاي تشخيص چهره به سرعت تغيير کرد و حالت اضطراب و ترس تمام بدن او را فراگرفت. پس از انجام بازپرسي و بررسي‌هاي آتي در فرودگاه، مشخص شد که مليت اين فرد مظنون به جمهوري کنگو بازمي‌گردد.

در حال حاضر، بسياري از بهترين و پر رفت‌وآمدترين فرودگاه‌هاي جهان به سيستم تشخيص هوشمند چهره در مکان‌هايي نظير مبادي ورودي ( check-in ) مجهز هستند.

استفاده از فناوري تشخيص چهره هوشمند مي‌تواند در موارد امنيتي و مشکوک شدن پليس به افراد مظنون نيز کمک بسزايي کند همچنين اين فناوري براي آن دسته از مسافراني که به‌علت دير رسيدن به فرودگاه ممکن است پرواز خود را براي طولاني بودن امور فرودگاهي از دست بدهند، بسيار مفيد و کاربردي خواهد بود.

البته فرودگاه‌هاي معدودي هستند که به اين فناوري هوشمند مجهز شده‌اند، هرچند که فرودگاه‌هاي بين‌المللي نيوزلند، استراليا ريال سنگاپور و ايالات متحده آمريکا از  پيشگامان استفاده از اسکنرهاي بيومتريک تشخيص چهره و هويت در فرودگاه‌هاي خود بوده‌اند و بسياري ديگر از کشورها نيز درصدد بهره‌برداري از اين فناوري جديد و مدرن هستند.

منبع: ايسنا

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو