پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به‌جاي مچ‌گرفتن دست هم را بگيريم

جهرمي

جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶:۰۰


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه امروز اميد دشمن به نارضايتي مردم و جدايي از انقلاب است، گفت: اگرچه ميان مسئولان اختلاف نظر وجود دارد اما اختلاف اعتقادي ديده نمي‌شود.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و‌ فناوري اطلاعات در جمع اعضاي اتحاديه‌انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان سراسر کشور با اشاره به اينکه امروزه همه معادلات سياسي اجتماعي دنيا در گرو اقتصاد است، اظهار کرد: امروز بيشتر جنگ‌ها و کينه‌ها براي تصرف اقتصادي کشورهاست اما تخريب‌ها و هجمه‌هايي داخلي در کشور ما بيشتر به دليل قدرت طلبي گروه‌هاي سياسي است که در اين ميان مطالبه مردم برايشان بي‌اهميت است.
وي گفت: منابع ارزشمند طبيعي در دنيا يا تثبيت شده يا رو به کاهش است پس ثروت اندوزي امروزه به افزايش خلاقيت مرتبط است.
وزير ارتباطات سپس تصريح کرد: امروز افزايش بهره وري در گرو افزايش خلاقيت است و مهمترين ابزار خلاقيت، فناوري اطلاعات است که فضاي مجازي را شامل مي شود.
آذري جهرمي درباره بهره وري توضيح داد: بايد وضعيت بهره وري در کشور را بررسي کنيم و ببينم بهره وري در آب چگونه است؟ در حوزه کشاورزي، انرژي، سلامت و توزيع ثروت چگونه عمل کرده ايم؟ شاخص‌هاي شفافيت کدامند؟
وزير ارتباطات با اشاره به اينکه هر روز خبري از فساد منتشر مي شود که مربوط به دولت‌هاي مختلف است، خاطرنشان کرد: وقتي شفافيت نباشد فسادهاي زيادي رخ مي دهد و مردم فقط در هنگام دعواهاي سياسي از آن مطلع مي شوند.
وي افزود: گزارش ها نشان مي دهد که ايران در صدر کشورهايي است که ظرفيت هاي بالقوه استفاده نشده اقتصادي زيادي دارد که استفاده از اين ظرفيت ها با فناوري اطلاعات امکان‌پذير است.
آذري جهرمي درباره پيشرفت فناوري اطلاعات در حوزه هاي مختلف گفت: امروزه با استفاده از سنسورهاي حساس به ميزان رطوبت درخت سنجيده مي شود و همين موضوع آب مورد نياز گياه را تعيين و تنظيم مي کند.
وي ادامه داد: از مزيت هاي فضاي مجازي در حوزه کشاورزي اين است که با استفاده از رنگ کشتزارها قادريم آفت ها را تشخيص دهيم و اين موضوع به صرفه جويي در استفاده از سموم، کاهش هزينه و سلامت محصولات کشاورزي کمک مي کند.
وي ادامه داد: اگر در ايران از سيستم آبياري هوشمند استفاده کنيم 35درصد در مصرف آب صرفه جويي مي شود و اين عدد با توجه به شرايط کم آبي خيلي موثر است.

آذري جهرمي  با اشاره به هدفگذاري کشور هند در حوزه فناوري اطلاعات، خاطرنشان کرد: کشور هند تا سال 2025  هدفگذاري کرده است تا معادل 20درصد ثروت ملي اش مبتني بر فناوري اطلاعات باشد.

وزير ارتباطات با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي به معناي ظرفيت ارائه خدمات به شهروندان در داخل کشور است، تصريح کرد: خدمات مختلف بايد توسط خود ايرانيان ارائه شود به عنوان مثال کنتور هوشمند خارجي استفاده نکنيم که در نهايت اطلاعات آن در اختيار بيگانگان قرار گيرد.
آذري جهرمي با بيان اينکه مفهوم استفاده از فضاي مجازي صرفا  به معني شبکه‌هاي اجتماعي آسيب‌زا نيست، بيان کرد: بايد توجه داشت که در موضوعات اجتماعي مانند فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي نمي توان نظر مردم را ناديده گرفت.
وي با اشاره به اينکه تقسيم مسئولان به دو دسته دغدغه‌مند و بي‌دغدغه خيانت به کشور است، افزود: چرا برخي‌ها تصور مي‌کنند مسئولان ما آفات شبکه‌هاي اجتماعي را نمي‌فهمند؟ من به پسرم اجازه استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي را ندادم زيرا مي‌دانم که اين شبکه‌ها تهديدي براي تغيير سبک زندگي است و به تعبير مقام معظم رهبري قتلگاه هستند.
وزير ارتباطات با تاکيد بر اينکه بنده به مخاطرات فضاي مجازي اشراف دارم، گفت: موضوع اصلي من شيوه برخورد با مخاطرات و حل مشکلات در فضاي مجازي است که اگر اين موضوع برخواسته از حمايت مردم نباشد نتيجه مثبتي ندارد.
وي درباره شبکه ملي اطلاعات نيز تصريح کرد: اين شبکه به معناي قطع کل ارتباطات و روي آوردن مردم به خدمات خاص داخلي نيست، هدف ما اشتراک انديشه‌هاي مختلف با جهان و کسب سهم توليد محتوا و دانش در فضاي مجازي دنياست.
وزير ارتباطات با اشاره به اينکه دولت عربستان پيام رسان گپ را براي حجاج فيلتر کرده است، اظهار کرد: جوانان ما توانايي تهيه و توليد خدمات قابل استفاده در فضاي مجازي براي افراد در کشورهاي ديگر را دارند به طوري که تعداد زيادي از خدمات فناوري دنيا توسط نخبه‌هاي ايراني راه‌اندازي شده است.
وزير ارتباطات با بيان اينکه نبايد القا کنيم کساني که فضاي مجازي را توسعه مي‌دهند نسبت به آسيب‌هاي آن بي تفاوت هستند، افزود: در حال حاضر با شرايطي که در داخل کشور ايجاد کرده‌ايم آيا مي‌توانيم به خوبي در فضاي مجازي جهاني مشارکت و توليد کنيم؟ آيا قوانين ما به اندازه کافي حمايت کننده است؟
وي با اشاره به اينکه برخي‌ها در کلام مي گويند که چرا توليد داخلي نداريم اما همان منتقدان سر راه توليد داخل مانع ايجاد مي کنند، تصريح کرد: بايد عملکرد دستگاه‌هاي مختلف را ببينيم و کساني را که مانع پيشرفت مي‌شوند شناسايي کنيم تا مشکلات رفع شود.
آذري جهرمي با اشاره به نامه مقام معظم رهبري به مسئولان درباره شبکه ملي اطلاعات اظهار کرد: در اين نامه سه لايه زيرساخت فني، خدمات و محتوا مورد تاکيد قرار گرفته است.
وي افزود: در بخش فني که متولي آن وزارت ارتباطات است سندي در شوراي فضاي مجازي مصوب و در سال 96 ابلاغ شد اما در دو بخش ديگر هنوز هيچ سندي تصويب نشده است. بنابراين متوليان اين دو قسمت توپ مسئوليت خود را به زمين ديگري مي اندازند.
وي با تاکيد بر اينکه مطالبات مقام معظم رهبري را به ابزاري براي دعواهاي سياسي تبديل نکنيم، اظهار کرد: هوشيار باشيم که دنياي استکبار علاقه اي به رشد جوانان ندارد زيرا در اين شرايط مي‌تواند از هر روشي براي فشار آوردن به ما استفاده کند، کساني که دارو را بر بيماران ما قطع مي کنند به طور قطع به  کسب و کار ما نيز فکر نمي‌کنند.
وزير ارتباطات با اشاره به اينکه برخي‌ها تغييرات قيمت ارز را به تلگرام ربط مي‌دهند، اظهار کرد: بايد بدانيم که مشکلات اينچنيني به خاطر اشکال در عملکرد مسئولان هم هست. براي مثال اگر آمار طلاق در جامعه زياد شده است شايد شبکه هاي اجتماعي در تسريع رشد آن موثر باشند اما مشکل را بايد در جاي ديگري جستجو کرد.
آذري جهرمي درباره استفاده کودکان از اينترنت نيز گفت: بايد در نظر داشته باشيم که کودکان شرايط متفاوتي نسبت به بزرگسالان دارند بنابراين بايد خانواده ها را نسبت به اين موضوع حساس کرد و از آنها در اين زمينه همراهي بخواهيم.
وي از دانش آموزان عضو انجمن هاي اسلامي دعوت کرد تا به وزارت ارتباطات بيايند و سند شوراي فضاي مجازي را مطالعه و نظرات خود را در اين زمينه ارائه کنند.
جوان ترين وزير دولت دوازدهم با اشاره به خلاءهاي قانوني در حوزه فضاي مجازي تصريح کرد: اگر کسي محتواي نامربوط در يک پلتفرم بارگذاري کند مالک اين پلتفرم بايد پاسخگو باشد اين در حالي است که تلگرام و اينستاگرام چنين قوانيني ندارند.

وي با بيان اينکه دشمنان ما در شبکه‌هاي اجتماعي محتوا توليد مي‌کنند، اظهار کرد: يکي از دشمنان ما منافقين هستند که براي براندازي نظام از اول انقلاب اقدامات زيادي کرده‌اند البته بازماندگان ر‍ژيم ورشکسته طاغوت هم به آنها پيوسته‌اند، چند وقتي است که اين دشمنان عنوان مي‌کنند در گذشته دلار 7تومان بود در حالي که در آن زمان ثروت کشورها به منابع طبيعي آنها بستگي داشت اما با اين حرف‌ها ذهن بچه‌هاي ما را آماج حملات قرار مي‌دهند.
وي ادامه داد: امروزه نفوذ منافقين از طريق راديو، تلويزيون، سايت‌هاي اينترنتي، پيام‌هاي صوتي و ماهواره اي است که ما مي‌توانيم در مقابل آنها دو روش داشته باشيم يا پاسخ آنها را بدهيم يا راه‌هاي آنها را مسدود کنيم. روش دوم شايد به طور موقت تاثيرگذار باشد اما در درازمدت به خود ما ضربه مي‌زند.
وزير ارتباطات تاکيد کرد: دشمن امروز به نارضايتي مردم و جدايي از انقلاب اميد بسته است و در فضاي مجازي ميان جوانان ما تفرقه مي اندازد. راهکار ما در برابر اين تهاجم ايجاد شکاف و دو دستگي دروني نيست. سياست ما برکناري نيست بلکه در کناري است پس به جاي مچ گرفتن دست هم را بگيريم.
آذري جهرمي با اشاره به اينکه شست‌وشو دادن ذهن جوانان ديندار خيانت است، تصريح کرد: آينده مشخص مي کند که چه کسي به کشور خيانت کرده است.
وي درباره تقويت پيام رسانهاي داخلي نيز توضيح داد: زماني که اعلام کردم که پيام رسانهاي داخلي ظرفيت 15 ميليون کاربر را دارند برخي‌ها من را مخالف اين پيام رسانها دانستند اما پس از فيلتر شدن تلگرام زماني که پيام رسانها توانايي هجم زياد کاربران را نداشتند موضوع را گردن وزارت ارتباطات انداختند، چون اطلاعات اشتباه به مردم داده بودند و بعد از آن موضوع را  هم سياسي کردند.
آذري جهرمي خاطرنشان کرد: امروزه در تجهيزات فضاي مجازي خودکفا هستيم و از نظر کيفيت ارتباطات داخلي خوب عمل کرده ايم. 10 ميليون بازي ايراني توليد شده است که 5 ميليون تيراژ جهاني دارد.
وي تاکيد کرد: ما از هر چيزي که عبور کنيم از اصل نظام، دين و خون شهدا نمي گذاريم و نسبت به آب و خاک اين کشور غيرت داريم، اختلاف نظرها طبيعي است اما با هم اختلاف اعتقادي نداريم. رهبري عمود خيمه ماست که چشم‌هايمان به اوست و از فرمايشات ايشان عدول نمي کنيم. توجه داشته باشيد که اين فضاسازي‌ها خللي در اعتقاد و اميد ما  ايجاد نمي‌کند.
وزير ارتباطات تصريح کرد: بايد توجه داشته باشيد انتقاد به ما کمک مي کند اما تخريب‌ها به ما کمکي نمي‌کنند. ما براي انقلاب خون داده ايم و به آن دلبستگي داريم.
وي به دانش آموزان توصيه کرد: تلاش کنيد مطالبه را با مطالعه انجام دهيد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو