با توجه به نقش شبکههاي اجتماعي در تبليغات کسبوکارهاي مختلف، برخي ممکن است به خريد فالوورهاي مجازي متوسل شوند، اما چرا؟
وايمکس نيوز- اين روزها و با افزايش استفاده از شبکههاي اجتماعي براي کسبوکارهاي مختلف، يکي از راههاي تبليغات حضور در اين شبکهها و ارتباط با کاربران آنهاست. از طرفي با توجه به تاثيرگذاري حسابها و کانالهاي پرمخاطب، ممکن است توجه کاربران بيشتر معطوف به اکانتهايي شود که فالوورهاي زيادي دارند، به همين دليل شايد برخي به دنبال راههايي در جهت افزايش فالوور (دنبالکننده) باشند و حتي از تلاش براي به دست آوردن فالوورهاي مجازي هم غافل نشوند.
احتمالا با تبليغاتي از قبيل «500 فالوور فقط 4 دلار»، «خريد فالوورهاي صددرصد واقعي»، «خريد فوري فالوور» و موارد مشابه برخورد کردهايد. اگر صاحب کسبوکار باشيد يا از شخصيتهاي تاثيرگذار، اين نوع تبليغات ميتواند براي شما وسوسهانگيز باشد. همچنين نوع مشابهي از اين تبليغات هستند که «لايک» ميفروشند. در صورتي که بنا به گزارش وبسايت پليس فتا، خريد لايک و فالوور در بلندمدت بيفايده است و جايگاه حساب کاربري را بهخطر مياندازد و خريد فالوور بدليل راحتي تشخيص اصل از بدل آن و عدم امکان هرگونه بهرهبرداري، هيچ توجيه عقلاني ندارد.
بطور کلي سه دليل اصلي براي استفاده از اينستاگرام وجود دارد: ايجاد ارتباط با دوستان و خانواده و اطلاع از وضعيت ايشان که در اين صورت هيچ نيازي به خريد و افزايش تعداد فالوورها احساس نميشود، زيرا اين فالوورهاي مجازي شناختي از شما ندارند، درنتيجه علاقهاي به محتواي توليد و اشتراکي شما نيز نخواهند داشت. دوم، ايجاد بازاريابـي و کسب وکار که البته فروش خدمات و محصولات به فالوور بَدَل (مجازي) غيرممکن است. سوم ايجاد تأثير که تأثيرگذاري بر فالوور بدل نه تنها غيرممکن است بلکه موجب خدشهدار شدن اعتبار اکانت شما نيز ميشود.
از طرفي فالوورهاي بدل ويژگيهاي منفي هم دارند، از جمله اينکه با شما تعامل دو جانبه ندارند، در مقايسه با فالوورهاي اصلي، با اهداف شما سنخيتي ندارند، گاهي نظراتي نامناسب و نامتناسب با موضوع درج ميکنند، تبليغات ناخواسته با خود به همراه دارند، توسط اينستاگرام شناسايي و مسدود ميشوند، برخلاف سياستها و قوانين اينستاگرام فروخته ميشوند، به اعتبار کاربران تاثيرگذار اينستاگرام صدمه ميزنند و موجب کسب درآمد نميشوند.
فالوور بدل با شما تعامل ندارد
بيشک ارتباط با فالوور بدل ممکن نيست زيرا اين اکانتها توسط بات (ربات) اداره ميشوند. بهترين ارتباط حاصل از فالوئرهاي بدل، دريافت نظراتي مانند «چه پست خوبي!» خواهد بود. برخورداري از بازخورد فالوورها، بويژه براي صاحبان صفحات تاثيرگذار، داراي اهميت فراواني است. تمامي نامهاي معتبر تجاري، قبل از شروع هرگونه همکاري بعنوان اسپانسر، اعتبار اشخاص تاثيرگذار را راستيآزمايي ميکنند. تنها هدف کاربران تاثيرگذار اينستاگرام، تعامل دوطرفه جهت تأثير بر رفتار فالوورها است و پرواضح است اين مهم با داشتن فالوورهاي بدل، شدني نيست.
همچنين اگر خودتان از نامهاي معتبر تجاري باشيد، حداقل انتظارتان از فالوورها، جدا از لايک و اشتراکگذاري، تنها مشاهده محتواي شماست و با وجود فالوورهاي بدل، جاي هيچگونه توقعي باقي نميماند. از نشانههاي اکانتهاي بدل ميتوان به فقدان يا تعداد کم تصاوير پروفايل و هوش ارتباطي ضعيف با کاربران ديگر اشاره کرد. همچنين اکانتهاي بدل بيش از آنکه فالوور داشته باشند، ديگران را فالو (دنبال) ميکنند. البته برخي سازندگان حسابهاي بدل، حتي به قانون رايج «تقابل» يا فالوبک در اينستاگرام موقتاً تمکين کرده اما پس از مدتي بصورت خودکار دنبال کردن هزاران فالوور خود را متوقف ميکنند.
فعاليت غيرعادي فالوورهاي بدل
تشخيص اکانتهاي غيرفعال از فعال کار دشواري نيست. اغلب حسابهاي کاربري اصل درصد ارتباط مشابهي دارند. بررسي تحليلي دو ميليون حساب کاربري اينستاگرام توسط شرکت آماريMarkerly ، نشان ميدهد ميزان ارتباط کاربران تاثيرگذار با فالوورهاي خود، در حسابهاي با بيش از 1000 فالوور، هشت درصد، از 1000 تا 10 هزار فالوور، چهار درصد، از 10 هزار تا 100 هزار فالوور، 2.4 درصد، از 100 هزار تا يک ميليون فالوور، 1.8 درصد و بيش از يک ميليون فالوور، 1.7 درصد است.
بنابراين درصورت وجود تفاوت معنادار با متوسط ميزان مذکور در ميزان ارتباط، اصالت اکانت زير سؤال ميرود؛ بهخصوص اگر ارتباط بين کاربر و فالوورهايش بيش از متوسط تعيين شده باشد. از طرفي با وجود اينکه برخي اکانتهاي اصل در چرخه درج نظر و اشتراک يکديگر قرار گرفتهاند و بهظاهر عملکرد بهتري از اکانتهاي بدل دارند، با اين حال جهت جلب توجه اسپانسر ارزش بسيار پاييني دارند. همچنين خريد «لايک» و وجود «تعداد لايک بالا به نسبت نظرات» منجر به خروج از ميزان معين سطح ارتباط و در نتيجه باعث از بين رفتن اصالت اکانت ميشود.
فالوورهاي پولي نظرات نامناسب و تبليغـات ناخواسته درج ميکنند
خريداران از جانب فالوورهاي بدل خود، اغلب نظراتي به زبانهاي ديگر دريافت کرده و بهدليل عدم آگاهي از زبان اين نظرات، ممکن است با تبليغات غيراخلاقي يا سياسي سروکار داشته باشند. يک روش شايع حسابهاي رباتيک، درج انبوه نظرات بيربط با محتواي شما است. بعيد نيست در قسمت نظرات يک پست در قالب آگهي ترحيم، با جملاتي همچون «خيلي خوب بود» يا «لذت بردم» مواجه شويد.
همچنين برخي فالوورها صرفا به منظور بمباران تبليغاتي ساخته و فروخته ميشوند. اگر در خريد خود از شماره تلفن، آدرس ايميل يا منزل استفاده کرده باشيد، از حجم انبوه تبليغات ناخواسته در امان نخواهيد بود. بطور کلي بهترين فرصت براي اسپمر- مبلغين مزاحم، تبليغاتپراکني از طريق اکانت شما و براي فالوورهاي اصلي شماست. به همين دليل، انصراف برخي فالوورهاي اصلي شما با مشاهده تبليغات ناخواسته متصور است.
فالوورهاي بدل شناسايي و حذف ميشوند
اينستاگرام در پي ارائه تجربهاي لذتبخش براي اعضا بوده و از اين رو در شناسايي و حذف اکانتهاي خاطي هيچگونه اغماضي نميکند. کارشناسان فني اينستاگرام در تشخيص و تعليق اکانتهاي بدل از مهارت و از تخصص بالايي برخوردار هستند. شايد خريد فالوور به مبلغ خرد بهظاهر مقرون بهصرفه باشد، اما اينستاگرام با حذف بلافاصله فالوورها پس از خريد، قطعا شما را پشيمان خواهد کرد.
همچنين اينستاگرام افراد را اکيدا از خريد و فروش فالوور برحذر ساخته است. فالوورهاي بدل نه تنها حذف ميشوند بلکه ساير حسابهاي مرتبط با چنين اکانتهايي نيز تعليق شده و چنانچه حساب شما تعليق شود، اعتبارتان نيز خدشهدار ميشود. اينستاگرام شايد براي دفعه نخست به تذکر اکتفا کند اما در صورت تکرار، شايد اکانت شما حذف شود.
از طرفي طرز تفکر اسپانسرها نسبت به پذيرندگان تبليغات اين است که «اگر براي حسابي فالوور خريداري شده است، پس اصل تاثيرگذاري آن حساب زير سؤال است.» ميزان ارتباط غيرعادي فالوورها با صاحب حساب، الگويي خاص مبني بر واقعي بودن يا نبودن فالوورها است. تاثيرگذاران حقيقي با روند عادي و البته کمي وقتگير، فالوور بدست آورده و هرگز متوسل به جذب فالوور از راههاي ميانبر و پرخطر نيستند.
در نهايت بايد از خود پرسيد هدف از خريد فالوور چيست؟ اين فالوورها چه واقعي باشند و چه مجازي، هيچ پولي بابت خريد محصول نپرداخته و افراد ديگر را نيز به شما معرفي نميکنند.
اگر هدف تاثيرگذاري است، برندهاي تجاري اصولاً بر مبناي تعداد فالوور، تاثيرگذاران را انتخاب نميکنند و بخصوص ترجيح ميدهند با دارندگان فالوور بدل همکاري نداشته باشند. اگر از نامهاي تجاري معتبر هستيد، جعل تعداد فالوورها فاقد ارزش است و علاوه بر نبود مشتري، با کشف و حذف سريع اکانتهاي «فيک» خيلي زودتر از آنچه تصور کنيد هزينهي خود را بههدر خواهيد داد.
منبع: ايسنا