یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ارتباط اعتياد کاربران به اينترنت و بي‌خوابي

اينترنت

پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷:۰۰


به تازگي دانشمندان دريافته‌اند که تعداد ساعات استفاده کاربران از گوشي هوشمند و رايانه ارتباط مستقيمي با مشکلات خواب و بي‌خوابي آن‌ها دارد.

وايمکس نيوز- با توجه به افزايش روزافزون محبوبيت شبکه‌هاي اجتماعي و افزايش قابليت اپليکيشن و پيام‌رسان‌هاي مختلف، افراد بسياري به استفاده بيش از حد از اينترنت و فضاي مجازي اعتياد پيدا کرده‌اند، به‌گونه‌اي که در يک نظرسنجي گسترده، آن‌ها چندان محو استفاده از اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي مي‌شوند که در بسياري از موارد مهم‌ترين کارهايشان نظير صرف وعده‌هاي غذايي را فراموش کرده و با مشکلاتي نظير بي‌خوابي و کم‌خوابي مواجه مي‌شوند.

حالا به‌تازگي دانشمندان با انتشار يک مقاله علمي در مجله اروپايي «رفتار سازماني و اقتصادي» اعلام کرده‌اند ميزان خواب کاربراني که به اينترنت اعتياد دارند، به طور متوسط تقريبا 25 دقيقه کمتر از افرادي است که کمتر از اينترنت، گوشي هوشمند و رايانه استفاده مي‌کنند.

علت اين بي‌خوابي، تماشاي طولاني مدت و زل زدن به صفحه نمايش دستگاه‌هاي الکترونيکي نظير گوشي موبايل، تبلت و رايانه است چراکه نور نمايشگرهاي آن‌ها حتي درصورت کم نور بودن، چشم کاربران را اذيت کرده و آن‌ها را با مشکل بي‌خوابي مواجه مي‌سازد.

به باور آن‌ها، ميان اينترنت پرسرعت و پهن باند و مشکل کم خوابي کاربران يک ارتباط مستقيم و معنادار وجود دارد، به گونه‌اي که هرچه سرعت اتصال به وب و دانلود اينترنت بيش‌تر باشد، افراد تمايل بيش‌تري براي مشاهده و تماشاي ويديو، وب‌گردي و گشت در شبکه‌هاي اجتماعي دارند که اين مساله به خاطر نور صفحه گوشي هوشمند و امواج آن، موجب مي‌شود آن‌ها کمتر بخوابند و  يا در خوابيدن با مشکل مواجه شوند.

به گفته دانشمندان، تاثير منفي نمايشگر دستگاه‌هاي الکترونيکي برروي کيفيت و ميزان خواب افراد، برروي کاربران نوجوان در فاصله سني 13 تا 18 سال بسيار بيش‌تر از کاربران بزرگسال بوده است و آن‌ها را با مشکلات جدي در خواب مواجه ساخته است.

در اين نظرسنجي هم‌چنين بالغ بر 43 درصد از والدين عنوان کرده‌اند که کودکانشان با اعتياد به اينترنت و استفاده از دستگاه‌هاي الکترونيکي بي‌خواب‌تر از پيش شده‌اند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو