شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تهراني‌ها مشتري پرو پا قرص بازي‌هاي رايانه‌اي آنلاين

بازي هاي رايانه اي

یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۱:۰۰


در حالي که بازي‌هاي ويديويي در سه پلت‌فرم موبايل، کنسول و رايانه‌هاي شخصي انجام مي‌شود، موبايل بيش‌ترين استفاده از بازي‌ها را به خود اختصاص داده است و کاربران استان تهران، بيش‌ترين استفاده از بازي‌ها به‌شکل آنلاين را تجربه مي‌کنند.

وايمکس نيوز- گزارش «بازي‌خيزهاي 1396» حاصل تحليل داده‌هاي برگرفته از پيمايش ملي مرکز تحقيقات بازي‌هاي ديجيتال بين بازيکنان پنج استان کشور است که بيش‌ترين تعداد بازيکنان را دارند. اين گزارش نشان مي‌دهد کلش آو کلنز، محبوب‌ترين بازي پنج استان بازي‌خيز کشور در سال 1396 بوده است و پلت‌فرم موبايل نيز پرکاربردترين پلت‌فرم براي بازيکنان اين پنج استان به حساب مي‌آيد.

اطلاعات اين گزارش با نمونه‌ي آماري 8000 نفري و روش نمونه‌گيري تلفيقي «طبقه‌اي خوشه‌اي چندمرحله‌اي» به‌دست آمده‌اند. اين آمار متعلق به پنج استان تهران، خراسان رضوي، فارس، خوزستان و اصفهان است که به اصطلاح بازي‌خيزتر هستند.

در يکي از سرفصل‌هاي اين گزارش به تفکيک مشخص شده که کاربران در اين پنج استان چه بازي‌هايي را با چه کيفيت و معيارهايي انتخاب مي‌کنند. در هر استان پنج بازي به عنوان پرطرفدارترين بازي‌ها مشخص شده‌اند. پرطرفدارترين بازي در بين همه‌ي استان‌ها مشترک است؛ بازي موبايلي «کلش آو کلنز» (Clash Of Clans) مشترکا محبوب‌ترين بازي در هر پنج استان شناخته شد.

بازي فوتبالي PES در استان‌هاي تهران، خراسان رضوي و اصفهان، دومين بازي محبوب است و بازي GTA در استان‌هاي خوزستان و فارس دومين بازي محبوب به حساب مي‌آيد و در سه استان ديگر در رده‌هاي چهارم (اصفهان و خراسان رضوي) و پنجم (تهران) جاي دارد. جالب آنکه اين بازي در کشور ممنوع بوده و به صورت رسمي در کشور منتشر نمي‌شود.

بازي اکشن کانتر استرايک در استان‌هاي تهران، فارس، خراسان رضوي و اصفهان سومين بازي محبوب است و در استان خوزستان جزو پنج بازي محبوب هم قرار ندارد. بازي فوتبالي FIFA فقط در سه استان تهران، خوزستان و خراسان رضوي جزو پنج بازي برتر قرار دارد که در استان خوزستان در رده‌ي سوم، در استان تهران در رده‌ي چهارم و در استان خراسان رضوي پنجم است. تنها بازي ايراني اين ليست بازي «باقلوا» است که در دو استان فارس و خوزستان در رده‌ي چهارم محبوب‌ترين بازي و در استان اصفهان پنجمين بازي محبوب است.

ژانرهاي پرطرفدار در اين پنج استان، بازه‌ي وسيعي دارند. مثلا در تهران ژانر ورزشي محبوب‌ترين است و در فارس ژانر معمايي و در خوزستان ژانر سکوبازي/دونده و در دو استان خراسان رضوي و اصفهان بازي‌هاي آرکيد بيش‌ترين محبوبيت را دارند.

اما در استان تهران بعد از ژانر ورزشي، ژانرهاي رانندگي، معمايي، استراتژي و سکوبازي/دونده قرار مي‌گيرند. در فارس بعد از ژانر معمايي، ژانرهاي استراتژي، سکوبازي/دونده، آرکيد و تيراندازي محبوب‌ترين هستند. در خوزستان بعد از ژانر سکوبازي/دونده، ژانرهاي معمايي، استراتژي، ورزشي و رانندگي قرار مي‌گيرند. در استان خراسان رضوي بعد از ژانر آرکيد، ژانرهاي سکوبازي/دونده، معمايي، استراتژي و رانندگي قرار دارند. و سرانجام در استان اصفهان، بعد از ژانر آرکيد، ژانرهاي سکوبازي/دونده، معمايي، استراتژي و مديريت/ شبيه‌سازي محبوب‌ترين هستند.

در گزارش بازي‌خيزهاي 1396 زماني که کاربران هر استان براي بازي کردن در يک روز صرف مي‌کنند نيز مشخص شده است. بر اين اساس، کاربران بازي در خراسان رضوي با صرف 104 دقيقه در روز براي بازي کردن در مقام نخست هستند، کاربران استان تهران با 97 دقيقه در روز، خوزستاني‌ها با 88 دقيقه در روز، کاربران استان فارس با 84 دقيقه در روز و سرانجام کاربران استان اصفهان با 80 دقيقه در روز در رتبه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.

سامسونگ پرکاربردترين برند سخت‌افزاري بازيکنان

برترين برندهاي سخت‌افزاري براي بازي کردن و خصوصا بازي با گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها در اين پنج استان به اين شرح است که برند کره‌اي سامسونگ با بيش‌ترين کاربر در هر پنج استان در رده‌ي نخست است. سوني در استان‌هاي تهران و خراسان رضوي در رده‌ي دوم محبوب‌ترين برند قرار دارد و هوآوي در فارس، خوزستان و اصفهان دومين برند محبوب است. برند لنوو در چهار استان تهران، فارس، خراسان رضوي و اصفهان چهارمين برند محبوب است. مايکروسافت در سه استان اصفهان، خراسان رضوي و فارس پنجمين برند محبوب به حساب مي‌آيد. برندهاي اپل و LG نيز به ترتيب در استان‌هاي تهران و خوزستان، پنجمين برند محبوب کاربران براي بازي کردن هستند.

اصفهاني‌ها بيش‌ترين توجه را به نظام رده‌بندي سني نشان مي‌دهند

وجه به نظام رده‌بندي بازي‌ها يکي از بخش‌هايي است که مورد تحقيق قرار گرفته و نشان مي‌دهد کاربران بازي در استان اصفهان بيش از چهار استان ديگر به نظام رده‌بندي بازي توجه نشان مي‌دهند. آن‌ها با 35 درصد توجه به نظام رده‌بندي در مقام نخست قرار دارند، تهراني‌ها با 33 درصد در رده‌ي دوم هستند و خراسان رضوي، فارس و خوزستان به ترتيب با 25، 20 و 7 درصد در رده‌هاي بعدي جاي مي‌گيرند.

32 درصد کاربران استان فارس تا حدودي به نظام رده‌بندي توجه دارند، خراسان رضوي و اصفهان با 31 درصد و تهران با 27 درصد و خوزستان 17 درصد در رده‌هاي بعدي جاي دارند. بيش‌ترين ميزان عدم توجه به رده‌بندي بازي‌ها نيز مربوط به استان خوزستان است؛ 76 درصد خوزستاني‌هايي که بازي مي‌کنند، اعتقادي به رعايت نظام رده‌بندي ندارند. فارس با 48 درصد، خراسان رضوي با 44 درصد، تهران با 40 و اصفهان 34 درصد در رده‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.

موبايل؛ محبوب‌ترين پلت‌فرم بازيکنان ايراني

پلت‌فرم‌هايي که بازيکنان اين پنج استان با آن‌ها به بازي کردن مي‌پردازند، به حالت کلي به اين شرح است که سه پلت‌فرم اصلي موبايل، کنسول و رايانه‌هاي شخصي مورد نظر بوده‌اند. آمار مشخص کرده که بيش‌ترين استفاده از يک پلت‌فرم مربوط به پلت‌فرم موبايل است. بيش‌ترين اين استفاده نيز مربوط به استان اصفهان است با 94 درصد کاربر. تهران با 92، فارس با 91، خراسان رضوي با 90 و خوزستان با 82 درصد در رده‌هاي بعدي جاي مي‌گيرند.

کاربران کنسول‌هاي بازي نيز فقط در دو استان درصد بالاتري از کاربران رايانه‌هاي شخصي را به خود اختصاص داده‌اند؛ خوزستان با 12 درصد و تهران 29 درصد. در خراسان رضوي با 22 درصد، اصفهان با 18 درصد و فارس با 14 درصد، کاربران کنسولي در مقام سوم ايستاده‌اند. کاربران رايانه‌هاي شخصي بيش‌ترين کاربر را در استان خراسان رضوي دارند، با 35 درصد کاربر فعال. فارس با 33، اصفهان با 31، تهران با 29 و خوزستان با 11 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

پلت‌فرم‌ها به تفکيک از سه پلت‌فرم اصلي بالا، شامل گوشي‌هاي هوشمند، تبلت، رايانه‌هاي شخصي، لپ‌تاپ و کنسول‌هاي بازي هستند. در اين آمار نيز گوشي‌هاي هوشمند در صدر ميزان استفاده‌ي اين پنج استان از يک ديوايس براي بازي کردن قرار دارند. بيشترين ميزان استفاده نيز مربوط به استان اصفهان است با 86 درصد و کم‌ترين مربوط به خوزستان با 66 درصد. ولي بيش‌ترين استفاده از تبلت‌ها مربوط به استان خوزستان است با 38 درصد کاربري براي بازي و کم‌ترين استان فارس با 26 درصد است.

در خراسان رضوي، رايانه‌هاي شخصي با 30 درصد کاربري براي بازي در صدر و در خوزستان با 9 درصد در رده‌ي آخر قرار دارند. کاربران استان فارس بيش از سايرين از لپ‌تاپ براي بازي کردن استفاده مي‌کنند که رقم 15 درصد را نشان مي‌دهد، کم‌ترين نيز مربوط به استان خوزستان است با تنها 3 درصد کاربري بازي براي لپ‌تاپ. بيش‌ترين ميزان کاربري از کنسول مربوط به تهران است با 29 درصد و کم‌ترين مربوط به خوزستان با 12 درصد کاربري.

59 درصد بازيکنان تهراني آنلاين بازي مي‌کنند

درصد کاربراني که در اين پنج استان بازي‌ها را به‌شکل آنلاين نيز تجربه مي‌کنند به اين ترتيب است که کاربران استان تهران با 59 درصد در رده‌ي اول هستند، فارس با 54 درصد کاربر آنلاين بازي دوم است، خوزستان با 49 درصد سوم، خراسان رضوي با 44 درصد چهارم و اصفهان با 38 درصد کاربر آنلاين بازي در رده‌ي پنجم قرار دارد.

نرخ اشاعه‌ي روش‌هاي مختلف دست‌يابي به بازي‌هاي ديجيتال يا به اختصار تهيه و خريد اين بازي‌ها بر اساس تقسيم‌بندي به سه شکل مختلف به‌دست آمده است؛ سفارش حضوري و دريافت حضوري (مثل خريد از يک فروشگاه) سفارش آنلاين و دريافت آنلاين و سفارش آنلاين و دريافت حضوري. بيش‌ترين ميزان خريد از روش اول مربوط به استان اصفهان است با 90 درصد و کم‌ترين مربوط به استان خوزستان با 61 درصد سفارش حضوري و دريافت حضوري.

روش دوم در استان تهران طرفدار بيشتري دارد با 84 درصد و کم‌ترين طرفدار روش سفارش آنلاين و دريافت آنلاين مربوط به استان خوزستان است با 71 درصد. روش سفارش آنلاين و دريافت حضوري، کم‌ترين محبوبيت را در بين کاربران اين سه استان دارد. ولي بيش‌ترين ميزان استفاده از اين روش در استان خراسان رضوي با 18 درصد و کم‌ترين نيز در استان اصفهان با 10 درصد بوده است.

آمار و ارقام کلي اين نظرسنجي نشان مي‌دهد، بازار بازي در ايران بسيار متکي به بازي‌هاي موبايلي است. از طرفي، رشد روزافزون گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها در ايران توانسته درصد کاربران بازي را به‌شدت افزايش دهد و همين آشکار مي‌کند که بهترين راه سرمايه‌گذاري در صنعت بازي در ايران تمرکز برروي ساخت بازي براي گوشي‌ها و تبلت‌ها است. وجود يک بازي ايراني در ليست بازي‌هاي محبوب کاربران ايراني نشان مي‌دهد صنعت بازي‌سازي داخلي با کمي سرمايه‌گذاري بيش‌تر قابليت اين را دارد که از طريق فروش بازي‌هاي بومي نيز درآمدزايي کند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو