یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رييس سازمان فضايي:

دنبال سهم حداکثري در اقتصاد اينترنت اشيا هستيم

براري

دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵:۰۰


رييس سازمان فضايي با اشاره صدور پروانه اپراتورهاي ماهواره اي خصوصي مخابراتي تا يک ماه آينده گفت: در توسعه فناوري فضايي در رده 9 کشور اول دنيا هستيم و گام بعدي توسعه و تثبيت صنعت فضايي در کشور است.

وايمکس نيوز- مرتضي براري رييس سازمان فضايي ايران امروز (دوشنبه) در نشست خبري که به مناسبت هفته جهاني فضا برگزار شد، با تاکيد بر استفاده از داده هاي فضايي در حوزه اينترنت اشيا گفت: امروزه شرکت هاي بزرگ دنيا در صنعت فضايي سرمايه گذاري کرده اند، زيرا متوجه شده اند که داده هاي فضايي در توانمندسازي اقتصاد اينترنت اشيا (IOT) نقش بزرگي دارند.
وي افزود: با تحليل داده هاي فضايي در حوزه کشاورزي مي توان به توانمندسازي اين بخش کمک کرد و در مصرف آب و سموم صرفه جويي داشت.
براري با اشاره به عضويت سازمان فضايي ايران در فروم اينترنت اشيا گفت: تا سال 2025، 11 ميليارد دلار سهم بازار اينترنت اشيا در جهان است و تلاش داريم تا با سرمايه‌گذاري در اين حوزه سهم حداکثري در اقتصاد اينترنت اشيا بدست آوريم.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اعلام اينکه براي پيشبرد برنامه هاي فضايي از ظرفيت صندوق توسعه ملي، سازمان هاي توسعه اي و منابع دولتي استفاده مي شود، تصريح کرد: يکي از مهمترين برنامه ها عدم تصدي گري و آزادسازي فضايي است تا زمينه براي حضور بخش خصوصي و سرمايه گذاري خارجي فراهم شود.
براري تصريح کرد: مطلب مهم بعدي توسعه بازار است، اينکه بتوانيم بازار بالقوه را فعال کنيم و با حضور شرکت هاي دانش بنيان و جوانان بازار فضايي کشور فعال شود و کسب و کارهاي نو در اين حوزه به وجود آيد.
بالاترين مقام سازمان فضايي کشور با اعلام اينکه پروانه اپراتورهاي خصوصي مخابراتي در کميسيون فضايي سازمان تنظيم تا يک ماه آتي صادر و آماده اجرايي شدن است، گفت: با اجراي اين پروانه ها، زمينه براي هدف اصلي برنامه که ورود به بازارهاي جهاني است آماده مي شود.
وي با اشاره به سه ماهواره آماده پرتاب تصريح کرد: ماهواره هاي دوستي دانشگاه شريف و پيام اميرکبير ماهواره هاي سنجشي هستند که در حال آماده سازي براي هماهنگي پرتاب هستند و ماهواره ناهيد 1 که در فاصله 250 کيلومتري از زمين در مدار قرار مي گيرد آماده پرتاب است.
رييس سازمان فضايي با بيان اينکه از سال هاي گذشته تاکنون در حال گذر از ماهواره هاي تحقيقاتي به عملياتي هستيم، گفت: يکي از برنامه هاي سازمان در حوزه ماهواره هاي سنجشي اين است که ماهواره هاي با دقت يک متر در فضا داشته باشيم.
براري با اعلام اينکه در حال حاضر روزانه از هشت ماهواره داده دريافت مي کنيم، اظهار کرد: انقلاب صنعتي چهارم،  انقلاب تحليل داده هاست و شعار «فضا جهان را متحد مي کند» براي هفته جهاني فضا در  سال 2018 نيز با توجه به همين کارکرد داده ها اعلام شده است.
وي افزود: به همت بخش خصوصي و گروه هاي مردم نهاد، مردم بايد در هفته جهاني فضا با نقش آفريني داده هاي فضايي در زندگي خود آشنا شوند.
براري با تاکيد بر اينکه با تحليل داده هاي ماهواره اي در بخش کشاورزي مي توان علاوه بر صرفه جويي به اقتصاد کشاورزي نيز کمک کرد، گفت: با آزاد شدن داده هاي ماهواره اي مي توان بازار کسب وکار را در اختيار استارت آپ ها قرار داد.
معاون وزير ارتباطات خاطرنشان کرد: با شناسايي اولويت توسعه استارت آپ ها، سازمان فضايي پنج حوزه، خدمات شهري، کشاورزي، محيط زيست، هواشناسي و مديريت بالاياي طبيعي را براي فعاليت آنها در نظر گرفته است تا با توسعه برنامه هاي کاربردي و اپليکيشن ها ايفاي نقش کنند.
رييس سازمان فضايي با بيان اينکه در حوزه مديريت شهري، همکاران ما داده هاي هورالعظيم را به صورت روزانه رصد مي کنند، اظهار کرد: تحليل داده هاي منابع آب نيز مي تواند براي مديريت منابع آب کشور مهم باشد.
براري با اشاره به اينکه در حوزه بالادست صنعت فضايي 20 شرکت دانش بنيان فعال هستند، گفت: در حوزه پايين دست نيز 100 شرکت در قالب شرکت هاي سنجش از راه دور فعاليت مي کنند که مي توانند به اقتصاد کشاورزان کمک کنند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو