مديرکل دفتر نظارت بر سرويسهاي ارتباطي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، بيشترين علت رد درخواست ترابردپذيري شمارهها را مشکلات احراز هويت اعلام کرد.
وايمکس نيوز- طرح ترابردپذيري شمارهها (MNP) از سال 1395 اجرايي شده که به موجب آن، شرايطي فراهم ميشود که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائهدهنده خدمات خود را عوض کنند. در اين مدت درخواستهاي ثبتشده براي ترابردپذيري حدود 1.5 ميليون بوده که از اين عدد، نزديک به 800 هزار ترابرد موفق انجام شده است.
احراز نشدن هويت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلامشده با مشخصات دارنده شماره، رعايت نکردن ترابرد نظير به نظير يعني درخواست ترابرد سيمکارت دايمي به اعتباري و بالعکس، فعال نبودن سيمکارت، فعالبودن کمتر از سه ماه سيمکارت شماره مورد درخواست براي ترابرد و پرداخت نکردن بهموقع صورتحساب اوليه صادرشده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سيمکارتهاي دائمي، از دلايل رد درخواست ترابرد هستند.
در اين راستا، سيدمحمد امامي - مديرکل دفتر نظارت بر سرويسهاي ارتباطي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي - دربارهي دلايل رد درخواست ترابرد به ايسنا گفت: يک از دلايلي که براي ريجشکن يا رد کدها وجود دارد، احراز هويت است. اينکه ممکن است شخص حقيقي يا حقوقي، اطلاعات را درست وارد نکند. يعني براي مثال کد ملي، شماره شناسنامه و اطلاعات شرکت و مشخصات حقيقي و حقوقي را اشتباه وارد کند.
وي ادامه داد: يکي ديگر از موارد احراز هويت اين است که اپراتور طرحي گذاشته و يک بسته يا سرويسي به شما داده باشد، مثلا سيمکارت دانشجو به شما داده باشد و شما بخواهيد ترابرد کنيد. در آن صورت بايد آن طرحها را لغو و با اپراتورها تسويه کنيد. دليل احراز هويت که به اسم کد يک شناخته ميشود، بيشترين درصد ريجکشن را دارد که براي هر اپراتور فرق ميکند و بهطور ميانگين حدود 40 درصد رد درخواستها به اين دليل بوده است.
امامي با بيان اينکه کد دوي ريجکشن ترابرد، علت نظير به نظير يعني لزوم ترابرد اعتباري به اعتباري و دائمي به دائمي است، افزود: رعايت نکردن نظير به نظير به صورت ميانگين شش درصد بوده است. اگر سيمکارت فردي در اپراتور مبدا دائمي بوده، بايد در اپراتور مقصد هم به سيمکارت دائمي ترابرد کند. مثلا سيمکارتي از همراه اول به رايتل يا ايرانسل ترابرد ميکند و اين سيمکارت اعتباري است، وقتي ترابرد ميکند، بايد به اعتباري ايرانسل ترابرد کند.
مديرکل دفتر نظارت بر سرويسهاي ارتباطي رگولاتوري ادامه داد: مشترکيني که از همراه اول اعتباري هستند و به ايرانسل ترابرد ميکنند و آنجا مشترک اعتباري خودش دائمي ميشود، اگر مجددا بخواهد به همراه اول ترابرد کند، بايد دوباره از دائمي به اعتباري برگردد و آنگاه به اعتباري همراه اول ترابرد کند. البته همراه اول کلا قاعدهاي براي تبديل دائمي به اعتباري و اعتباري به دائمي ندارد.
وي علت بعدي ريجکشن را کد چهار و منع قضايي دانست و گفت: براي مثال ممکن است اداره ماليات دستور قطع يک شماره را داده باشد و يا قوه قضاييه گفته باشد که شمارهاي منع قانوني دارد. همچنين علت ديگر اين است که تعداد سيمکارتها براي شخصي که درخواست ترابرد داده، در اپراتور مقصد از 10 تا تجاوز کند و درواقع محدوديت 10 سيمکارت رعايت نشده باشد.
مديرکل دفتر نظارت بر سرويسهاي ارتباطي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درباره لزوم فعال بودن حداقل سه ماههي سيمکارت براي ترابردپذيري توضيح داد: کد پنج ريجکشني است که وقتي سيمکارتي در اپراتوري ميخريد، بايد سه ماه از زمان خريد گذشته باشد تا اجازه ترابرد داشته باشيد. اگر زودتر از اين زمان درخواست بدهيد، ريجکت ميشود.
امامي همچنين دربارهي پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اوليه صادرشده از اپراتور فرستنده در سيمکارتهاي دائمي خاطرنشان کرد: کد شش بدهي براي سيمکارتهاي دائمي است و مشترک بايد حتما قبل از ترابرد قبض خود را تسويه کند. اين کد عمدتا به اپراتور همراه اول مربوط ميشود و درصد بالايي هم در اين اپراتور دارد اما از آنجايي که در اپراتورهاي ديگر سيمکارت دائمي کمتر است، ميانگين آن کاهش مييابد. در همراه اول ميانگين اين ريجکشن از ابتدا تاکنون 15 درصد است که در حال کاهش است. کدهاي چهار و پنج و شش در مجموع کمتر از 10 درصد ريجکشن را تشکيل ميدهند.
منبع: ايسنا