جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت اختلال در سرويس TD-LTE سيگنال مزاحم ناشناخته بود

فرخ يار

جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳:۰۰


شايان فرخ يار مديرکل بازاريابي و فروش انبوه مبين‌نت با عذرخواهي از مشترکان اين اپراتور دلايل اختلال در سرويس TD–LTE اين شرکت را تشريح کرد.

وايمکس نيوز- دو هفته است که وقتي نام مبين نت را در شبکه هاي اجتماعي جست وجو مي کنيم، با انواع و اقسام انتقادات مواجه مي شويم که علت آن هم به اختلال در سرويس TD–LTE اين شرکت بازمي گردد. دليل اين اختلال واقعا چيست و آيا باز هم ادامه خواهد داشت؟ از فرصت نمايشگاه تلکام استفاده کرديم و پاسخ اين سوالات را از شايا فرخ يار، مديرکل بازاريابي و فروش انبوه مبين نت پرسيديم.

دليل اختلال در اينترنت مبين نت چيست؟
در ابتدا بايد بگويم مبين نت هسته و استراتژي اصلي اش بر مشتري مداري و صميميت با مشتري است. ما بعد از يک سال و 8 ماه سرويس پايداري که به مشترکان ارايه مي کرديم، 4 روز دچار اختلال جدي شديم که ناشي از اختلال روي سيستم GPS در تهران بود. همان زمان سرويس هاي ديگري مانند اسنپ و تپسي که وابسته به GPS بودند نيز با اختلال و مشکل مواجه شدند.
براي توضيح فني اين مطلب بايد بگويم که اسم سرويس ما TD–LTE است که دو حرف اول آن اختصار عبارت Time Division است. در واقع زمان حرف اول را در اين سيستم مي زند و BTSها با توجه به اين فاکتور، ارسال اشعه را زمان بندي مي کنند. در اين راه BTSها خود را به وسيله GPS همگام سازي يا synchronized مي کنند. در نتيجه اختلال در GPS سبب بروز اختلال جدي در TD–LTE مي شود.
اختلال در سيستم GPS نيز به دليل وجود يک سيگنال مزاحم به وجود آمد که ما بلافاصله به رگولاتوري و وزارت ارتباطات اطلاع داديم و آنها نيز هنوز نتوانسته اند منشا اين سيگنال را پيدا کنند.

 اين مشکل فني بايد قاعدتا براي اپراتور رقيب شما هم به وجود بيايد. ولي در شبکه هاي اجتماعي اصولا کاربران در حال انتقاد و اعتراض به مبين نت هستند. آيا شرکت رقيب قطعي نداشت؟
چرا اتفاقا آنها نيز از همين فناوري استفاده مي کنند و دچار اختلال شدند. انتقادات در شبکه هاي اجتماعي، به اين دليل است که ما هدف مان از ابتدا جذب مشتريان حرفه اي، اينفلوئنسرها و آدم هاي مهم اين حوزه بوده است. در واقع مشتريان ما اصولا يا افرادي هستند که از اينترنت ارتزاق مي کنند يا به صورت حرفه اي از آن استفاده مي کنيم. اين گروه مبين نت را انتخاب کردند چون ما تلاش زيادي براي ارتقاي کيفيت شبکه کرديم و آنها هم وقتي ديدند مبين نت پينگ پايين و سرعت بالاتري نسبت به رقبا ارايه مي کند، به تدريج به استفاده از اين سرويس روي آوردند. بنابراين خود ما هم بسيار ناراحتيم که پس از اين همه سرمايه گذاري و جذب مخاطب و کاربر حرفه اي، چنين اختلالي به وجود مي آيد. من تاکيد مي کنم کاربران حق دارند ناراحت باشند و ما تمام تلاش خود را براي جلب رضايت آنها به کار خواهيم بست.
 شما در اين مدت موفق نشديد از نظر فني راهکاري براي مقابله با اين سيگنال پيدا کنيد؟ و اين که چرا دوباره دو سه روز است اينترنت مبين نت با اختلال مواجه شده؟
در آن 4 روز تيم فني ما به شدت به دنبال راه حل بود. نخستين راهکار ما اين بود که با استفاده از ورق هاي فلزي، يک نويز گير طراحي کنيم که اتفاقا تا حد زيادي هم موفق شديم و اين سپر براي بسياري از سايت ها نصب شد.
سه روز پيش دوباره اين سيگنال مزاحم GPS با دو برابر توان گذشته روشن شد و ديگر اين نويزگيرها هم جواب نداد. فشار زيادي روي تيم فني گذاشتيم و آنها در راهکاري تازه، اعلام کردند که بهتر است يک IP Clock راه اندازي کنيم که تجهيزات لازم را از يکي از اپراتورهاي بزرگ کشور تهيه کرديم و اينترنت جز در منطقه کوچکي (شامل 20 سايت از 700 سايت ما در تهران)، وصل شد.
خوشبختانه اين اختلال GPS دوباره خاموش شد و شبکه به حالت عادي بازگشت. اين اطمينان را به مشتريان مي دهم که در صورت بروز دوباره اختلال، IP Clockها وارد شبکه شده و اجازه قطع اينترنت را نمي دهند هرچند کارايي سيستم GPS را ندارند و ممکن است کاربران قدري کندي در شبکه تجربه کنند.

 اين منطقه کوچک در کدام نقطه از تهران است؟
در محدوده خيابان هاي سيدخندان، بهشتي و مطهري که البته از سازنده تجهيزات کمک خواسته ايم و IP Clock براي اين BTSها نيز در حال تهيه است.

 با اين وصف، شما تقصيري در اين اختلال نداشتيد. پس چرا به کاربران اينترنت هديه داديد؟
بله درواقع قصوري متوجه ما نيست و حتي سازمان تنظيم مقررات نيز به ما گفت که نيازي به پرداخت جريمه نيست. اما اعتماد کاربران بزرگ ترين سرمايه ماست و در جايي که اپراتور رقيب براي جبران، به کاربرانش دو گيگ اينترنت 7 روزه داد، ما 80 گيگ اينترنت 4 روزه در اختيار کاربران مان قرار داديم تا به آنها اين پيام را بدهيم که ما اصلا به دنبال نفع خودمان در اين ماجرا نيستيم و حاضريم ضرر مالي کنيم، ولي اعتماد کاربر را از دست ندهيم.
باور کنيد خود ما هم از اين اختلالات خسته شديم و نمي دانيم تا کي مي خواهد ادامه پيدا مي کند. مجموعه وزارتخانه هم پيگير اين ماجرا است و حتي آقاي وزير در بازديد از غرفه مبين نت اولين سوالش اين بود که اين اختلال برطرف شد يا نه. متاسفانه برخي دوستان معروف در شبکه هاي اجتماعي، ناراحتي شان را از ما ابراز کردند که حق هم داشتند. اما وقتي به آنها تلفن کرديم و علت را توضيح داديم، گفتند وقتي برش در اين کشور نداريد پس چرا اپراتور زده ايد. ديگر بالاتر از وزير ارتباطات مگر فردي در اين حوزه داريم، حتي او هم نمي داند منشا اين اختلال چيست.

 در پايان اگر نکته ديگري باقي مانده است بگوييد.
هزاران بار بابت اين اختلالات از کاربران عذرخواهي مي کنم. اما اين اطمينان را مي دهم که يک تيم صد نفره روي سايت ها مشغول به کار هستند و مي توانم قول بدهم تا 99 درصد در صورت بروز اختلال کاربران دچار مشکل نمي شوند.

مبنع: فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو