یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مزاياي هوشمندسازي شهرها چيست؟

شهرهوشمند

پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶:۰۰


اين گزارش به مرور مختصري بر مهم‌ترين آثار مثبتي که شهرهاي هوشمند بر کيفيت زندگي شهروندان و سطح کيفي دولت‌هاي مختلف مي گذارد، خواهد پرداخت.

وايمکس نيوز- اين روزها نام شهرهاي هوشمند بسيار به گوش مي‌رسد و دولت‌هاي مختلفي درصدد تبديل و ارتقاي شهرهاي خود به شهر هوشمند هستند تا علاوه بر تسريع کار و فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي، به ارتقاي زيرساخت‌هاي شهري  و ارتقاي سطح کيفي خدمات خود و بهبود زندگي مردم نيز بپردازند.

اينترنت اشيا و شهرهاي هوشمند دو واژه بهم وابسته‌اي است که اين روزها زياد به گوش مي‌خورد چرا که امروزه شرکت‌هاي فعال در زمينه علم و تکنولوژي با همکاري اپراتورهاي مخابراتي مي‌خواهند روياي شهر هوشمندي را که تمامي دستگاههاي الکترونيکي آن به اينترنت مجهزند و کارها را با سرعت بسيار بيشتري محقق کنند.

غول‌هاي تکنولوژي و اپراتورهاي بزرگ همچون نوکيا، هواوي، ورايزن و سيسکو مديريت و راهبري شهرهاي هوشمند را هدف اصلي خود قرار داده‌ و رقابت تنگاتنگي را با يکديگر آغاز کرده‌اند، به گونه‌اي که موسسه IDC برآورد کرده است اين پيشگامان تا سال 2021 ميلادي حدود 135 ميليارد دلار در زمينه ساخت شهرهاي هوشمند در جهان هزينه خواهند کرد.

طبق تازه ترين آمار و تحقيقات صورت گرفته، شهرونداني که در شهرهاي هوشمند زندگي مي‌کنند، در وقت و زمان خود 125 ساعت در سال صرفه جويي مي‌کنند که اين رقم در طول عمر متوسط انسان رقم قابل ملاحظه و چشمگيري است. اين بدان معناست که شهرونداني که در شهرهاي هوشمند زندگي مي‌کنند، به دليل آنکه نيازي به انجام کارهاي اداري و بانکي حضوري و ماندن در صفوف طولاني انتظار ندارند، سالانه حجم زيادي از زمان خود را بهتر و بهينه‌تر استفاده مي‌کنند.

حالا به تازگي کارشناسان و تحليلگران فعال در حوزه فناوري با ارائه يک فهرست از مهم ترين مزاياي شهرهاي هوشمند سخن گفته و سعي کرده اند که شهروندان و دولت کشورهاي مختلف را از نکات مثبت آن باخبر سازند.

در زير مهم ترين مزاياي تبديل شهرهاي عادي به شهر هوشمند ذکر شده است:

1. کاهش قابل توجه در زمان انجام کار و پروسه هاي اداري

2. کاهش احتمال پارتي بازي افراد در انجام کارهاي اداري و قانوني

3. افزايش شفاف‌سازي کارمندان و مديران فعال در ادارات و نهادهاي دولتي مختلف

4. افزايش اعتمادسازي ميان سهام داران در شرکت‌هاي مختلف

5. تسهيل ارتباط ميان شهروندان و دولت و ايجاد يک پل ارتباطي ميان طرفين

6. افزايش نزديکي و عطوفت ميان دولت و مردم

7. کاهش قابل توجه در هزينه‌هاي عملياتي

8. افزايش مشارکت عمومي در انجام کارهاي شهري و ايجاد حس مسئوليت در ميان مردم

9. افزايش کيفيت و سطح زندگي شهروندان

10.کاهش احتمال ارتکاب به جرم از سوي شهروندان

از لزوم هوشمندسازي شهرها مي توان به توسعه پايدار دولت کشورهاي مختلف جهان اشاره کرد که مستلزم توسعه و پيشرفت شهرها و زيرساخت‌هاي شهري آن کشور است . اين مساله به وضوح نشان مي دهد در جهاني که کشورهاي بزرگ و توسعه يافته آن درصدد گسترش زيربناهاي لازم براي شهرهاي هوشمند و ارائه خدمات آن هستند، هر کشوري که بخواهد از قافله تکنولوژي ساير کشورها جاي نماند، مجبور خواهد بود همگام با آنها در راستاي هوشمندسازي شهرها حرکت کند.

بر اساس گزارش هاي منتشر شده، شهرهاي سنگاپور، لندن، نيويورک، سانفرانسيسکو و شيکاگو از جمله هوشمند ترين شهرهاي جهان شناخته شده اند

موسسه Smart Cities Index به تازگي در جديدترين گزارش خود به بررسي فهرست شهرهاي هوشمند در جهان و شاخص‌هايي که براي انتخاب اين شهرها در نظر گرفته شده، پرداخته است که از اين شاخص‌ها مي‌توان به ساختمان هوشمند، جمع‌آوري هوشمند زباله، حفظ محيط زيست، ديجيتالي شدن تمامي امور دولت و کارهاي اداري، دسترسي کامل، راحت و همگاني به اينترنت 4G LTE، فراواني دسترسي به هات اسپات اينترنت واي‌فاي، استفاده همه‌گير از گوشي‌هاي هوشمند و دستگاه‌هاي الکترونيکي، استانداردهاي زندگي، چگونگي توسعه فرآيند هوشمند شدن شهرها، سرويس به اشتراک گذاري خودرو و تاکسي آنلاين، هوشمندسازي سيستم ترافيک، برنامه‌ريزي شهري، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسيستم اقتصادي، پارکينگ هوشمند، انرژي پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي برقي و الکتريکي، سرعت بالاي اينترنت و حمل و نقل عمومي هوشمند اشاره کرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو