پس از اجرايي شدن رجيستري، کاربران هنگام خريد گوشي همراه بايد نکات لازم جهت آگاهي از اصالت گوشي را انجام دهند و توجه داشته باشند که به بهانه رجيستري و فعالسازي، هزينهاي به فروشنده پرداخت نکنند.
وايمکس نيوز- با اجراي طرح رجيستري (ثبت شماره گوشيهاي همراه) و مشمول شدن تمامي برندهاي گوشي از ابتداي ارديبهشتماه، صرفا گوشيهايي که از مبادي قانوني وارد کشور شدهاند، در شبکه اپراتوري کشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در راستاي اجراي آخرين مرحله طرح احراز اصالت تجهيزات داراي سيمکارت (رجيستري) تمامي گوشيهايي که پيامک مبني بر غيرقانوني بودن گوشي دريافت کردند، 31 روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن ديگر از شبکه سرويس نخواهند گرفت.
به همين دليل لازم است کساني که قصد خريد گوشي دارند، حتما از اصالت گوشي اطمينان حاصل کنند. براي استعلام اصالت گوشي، ابتدا بايد کد دستوري #7777* را با يک تلفن همراه غير از تلفن همراهي که قصد خريد آن را داريد، شمارهگيري کرده و سپس عدد مربوط به گزينه «استعلام اصالت» را ارسال کنيد. پس از آن بايد شناسه 15 رقمي IMEI (بدون خط تيره، مميز و ...) درجشده روي جعبه دستگاه مورد نظر را وارد کنيد. البته جهت استعلام، شناسه IMEI را ميتوان به شماره 7777 نيز پيامک کرد.
همچنين بايد توجه داشته باشيد که هر تلفن همراه، به تعداد جايگاهي که ميتوان روي آن سيمکارت قرار داد، داراي شناسه IMEI است. پس از ارسال اين شماره به سامانه، بايد اطلاعات ارائهشده (برند، مدل و ...) را با مشخصات تلفن همراه تطابق داد که تا اين مرحله نيازي به باز کردن جعبه دستگاه نيست. در مرحلهي آخر نيز جعبه دستگاه مورد نظر را باز کرده، کد دستوري #06* را شمارهگيري کنيد و IMEI مشاهدهشده را با IMEI درجشده روي جعبه دستگاه تطابق دهيد.
توجه داشته باشيد درصورت منفيبودن پاسخ استعلام ارسالشده از سرشماره با عنوان HAMTA يا عدم مطابقت اطلاعات نمايش دادهشده با مشخصات دستگاه و يا عدم تطابق IMEI مشاهده شده با IMEI درج شده روي جعبه دستگاه، از خريد تلفن همراه خودداري کنيد.
اما براي فعالسازي دستگاه مورد نظر، بايد ابتدا کد دستوري #777* را شمارهگيري کرده و عدد مربوط به گزينه «فعالسازي» را ارسال کنيد. سپس شناسه 15 رقمي IMEI دستگاه مورد نظر را وارد کرده و شماره سيمکارتي که قصد فعالسازي دستگاه با آن سيمکارت را داريد، را نيز وارد کنيد.
در مرحلهي بعدي کد فعالسازي (مربوط به دستگاه) را وارد کرده و اطلاعات واردشده را تاييد کنيد. درصورتي که پيامي دريافت کرديد که حاکي از موفقيتآميز بودن اين فرآيند بود، ميتوانيد اطمينان حاصل کنيد که دستگاه شما به درستي فعال شده است.
فرآيند «انتقال مالکيت» فقط بايد براي خريد گوشيهاي کارکرده (دست دوم) و توسط شخصي که قصد فروش گوشي را دارد، انجام شود. براي انتقال مالکيت، ابتدا کد دستوري#777* را شمارهگيري کرده و عدد مربوط به گزينه «انتقال مالکيت» را ارسال کنيد. سپس شناسه تلفن همراهي که قصد انتقال مالکيت آن را داريد، انتخاب و عدد مربوط به آن را ارسال کنيد.
درصورتي که هيچ شناسهاي براي شما نمايش داده نشد، عدد مربوط به گزينه «افزودن دستگاه» را وارد و ارسال کنيد و در ادامه شناسه تلفن همراهي که قصد فروش آن را داريد، وارد کنيد. در مرحلهي بعدي شماره تلفن همراه (سيمکارت) فردي که قصد انتقال مالکيت به وي را داريد را وارد کرده و اطلاعات واردشده را تاييد کنيد که در اين مرحله کد فعالسازي از طريق پيامک براي فرد خريدار ارسال ميشود.
اخذ هرگونه هزينه از خريدار به بهانه رجيستري، ثبت تلفن همراه، فعالسازي غيرقانوني است و پيگرد قانوني دارد. از طرفي کاربران بايد توجه داشته باشند حتما پس از خريد دستگاه، فاکتور رسمي ممهور به مهر فروشگاه که IMEI دستگاه روي آن درج شده است را از فروشنده دريافت کنند. شناسه IMEI روي جعبه دستگاه قابل رويت است و با شمارهگيري کد #06* نيز روي صفحه نمايش تلفن همراه، نمايش داده ميشود که بايد با يکديگر مطابقت داشته باشند.
منبع: ايسنا