یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مهاجرت به اينترنت موبايل به صلاح نيست

محمدباقر اثني‌عشري

شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱:۰۰


رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي، مهم‌ترين علت مهاجرت کاربران از اينترنت ثابت به موبايل را قيمت پايين ديتاي اپراتورها دانست و گفت: با توجه به تعرفه پايين موبايل، مردم ترجيح مي‌دهند از اينترنت موبايل استفاده کنند اما اين موضوع در درازمدت خوب نيست.

وايمکس نيوز- محمدباقر اثني‌عشري با بيان اين‌که به دليل نرخ پاييني که اپراتورهاي موبايل براي ديتا ارائه مي‌دهند، اپراتورهاي ثابت با ريزش مشتري روبه‌رو هستند، اظهار کرد: در 10 سال گذشته، اپراتور ثابت رشد کمي داشته و اکنون رشدش منفي شده است، مردم هم ترجيح مي‌دهند با توجه به تعرفه پايين موبايل، ADSL خود را تمديد نکنند و از موبايل استفاده کنند اما اين موضوع در درازمدت براي ايران خوب نيست.

وي در ادامه توضيح داد: شرکت‌هاي اينترنتي معتقدند اپراتورها صورت را گران مي‌فروشند و ديتا را ارزان، اما اپراتورها اين موضوع را قبول ندارند و در جلسات با آمار و ارقام مي‌گويند که اينطور نيست و آمارهايشان با آنچه که همکاران ما در FCP‌ها مي‌گويند، متفاوت است. اما اتفاقي که در بازار مي‌افتد اين است که مشتري‌ها از اينترنت ثابت به اينترنت موبايل مهاجرت مي‌کنند.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي خاطرنشان کرد: هرکس ممکن است در خانه‌اش يک مودم از اپراتورها بخرد و سرويس ADSL خود را تمديد نکند. اين موضوع علت‌هاي مختلفي دارد که يکي از اين دلايل بحث کيفيت خدمات است، اما بحث اصلي و تعيين‌کننده، بحث قيمت است که چه FCP‌ها در اين زمينه مقصر باشند و چه مخابرات، ادامه آن به نفع کشور نيست و بايد براي اين پديده راه‌حلي پيدا کرد.

اثني‌عشري با بيان اين‌که اينترنت موبايل سرويسي است که محدوديت‌هايي دارد، افزود: شما اگر بخواهيد پهناي باند، اينترنت اشيا و تلويزيون‌هاي اينترنتي را داشت باشيد، مجبوريد اينترنت ثابت را توسعه دهيد اما عدم سرمايه‌گذاري روي اينترنت ثابت و شبکه فيبر نوري در درازمدت يک تهديد براي مملکت است. به همين دليل ما جلساتي را با خود اپراتورها، مخابرات و وزارت ارتباطات برگزار مي‌کنيم تا راه حلي براي اين مشکل پيدا کنيم.

وي با اشاره به راه‌حل وزارت ارتباطات براي ادغام شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت ثابت بيان کرد: تاکيد وزارت ارتباطات اين است که اين 17 FCP موجود، بايد ادغام شوند و به 5 تا برسند، اما سازوکار آن هنوز تعريف نشده است. از طرفي بايد توجه داشت که شرکت‌هاي FCP هم براي توسعه‌ي کارشان سرمايه‌گذاري و امکاناتي را فراهم کردند و به همين دليل اين کار به اين راحتي انجام نمي‌شود.

به گزارش ايسنا، به اعتقاد شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنت ثابت، بالا بودن تعرفه‌هاي صوت به دامپ بازار توسط اپراتورهاي تلفن همراه کمک مي‌کند و آن‌ها با حاشيه سودي که از صوت دارند، حاشيه‌ سود پايين اينترنت را پوشش ‌مي‌دهند. درصورتي که اگر تعرفه‌ صوت موبايل واقعي و مانند اينترنت ثابت که به‌طور متناسب کم‌شده، کاهش پيدا کند، تعرفه اينترنت موبايل هم واقعي مي‌شود.

از طرفي پايين بودن تعرفه اينترنت در اپراتورهاي موبايلي هم موجب شده تمايل افراد به استفاده از اينترنت موبايل به‌جاي ثابت باشد و اين موضوع باعث شده برخي از شرکت‌هاي FCP و ارائه‌دهنده اينترنت ثابت کم‌کم دچار مشکلات مالي و از بازار خارج شوند و درنتيجه مشترکشان را از دست بدهند و اگر اين شرکت‌ها نتوانند کارشان را حفظ کنند، اين صنف دچار بحران خواهد شد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو