یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزير ارتباطات در همايش شهر هوشمند:

شهر هوشمند شهروند هوشمند مي خواهد

چهرمي

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹:۰۰


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه اقتصاد هوشمند نبايد رانتي پيش برود، گفت: در شهر هوشمندبا شکل گرفتن مدل اقتصادي هوشمند بخش خصوصي کارها را به پيش مي برد.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در دومين همايش شهر هوشمند که در برج ميلاد برگزار شد، با اشاره به مشاهده نشانه هاي هوشمندسازي در پايتخت از اقدامات شهرداري تهران تقدير کرد و گفت: بايد شاخص گذاري کنيم تا بتوانيم امسال را با سال گذشته مقايسه و ارزيابي درستي از وضعيت هوشمندسازي داشته باشيم. 
وي با بيان اينکه هوشمندسازي يعني اطلاعات بگيريم و آنرا تحليل کنيم تا بر اساس آن تصميم گيري کنيم، افزود: يکي از مصاديق هوشمندسازي در کنترل وضع هواست که به لحظه شاخص هاي آلودگي اندازه گيري و پردازش مي شود تا ميزان آلودگي و علت هاي اصلي آن مشخص شود. 
عضو کابينه دولت تدبير و اميد با اشاره به اينکه تاکنون تصميم گيري ها هوشمند نشده است، اظهار کرد: البته بخش عمده آن به خارج از چارچوب هاي شهرداري مربوط مي شود هرچند فناوري اطلاعات مي تواند به عنوان بخشي از راه حل باشد. 
آذري جهرمي با بيان اينکه در مورد مشکلات مربوط به آلودگي هوا سرويس هاي اشتراکي مي تواند بخشي از راه حل باشدتا بسياري از ترددهاي زايد حذف شود، تصريح کرد: دولت الکترونيک به عنوان راه حل اين مشکلات در حوزه فناوري اطلاعات به شمار مي رود. 
وي با اشاره به حوزه کنترل ترافيک شهري که با استفاده از تعداد زيادي از دوربين صورت مي گيرد، افزود:ديگر همچون سابق به حضور تعداد زيادي از ماموران راهنمايي و‌رانندگي در خيابان ها نياز نيست که اين يعني به سمت مديريت هوشمند در حال حرکت هستيم. 
وزير جوان کابينه دوازدهم با تاکيد بر اينکه هنوز به پارامترهاي زيادي نياز است تا اطلاعات را به صورت هوشمند دريافت و پردازش کنيم و بر اساس آن تصميم بگيريم، خاطرنشان کرد: امروز با استفاده از سنسورها و عکس هاي ماهواره اي مي توان ميزان و نوع پوشش گياهي مناطق مختلف را اندازه گيري کرد و هر روز را به نسبت روز قبل و اين فصل را به فصل قبل مقايسه کرد و تحليل ارائه داد. اين در حالي است که گاهي قطع يک درخت سبز به جنجال رسانه اي تبديل مي شود در شرايطي که قطع هزاران درخت در سوي ديگر ديده نمي شود، که با امکانات ماهواره اي مي توان از موضوع آگاه شد. 
وزير ارتباطات با بيان اينکه هنوز اطلاعات زيادي هست که جمع آوري نمي شود و از ابزارهاي فناوري اطلاعات به عنوان يک راه حل بهره گرفته نمي شود، گفت: آفتي که امروز وجود دارد اين است که اگر با استفاده از خدمات هوشمند دولت الکترونيکي و ترويج حمل و‌ نقل اشتراکي به رفع ترافيک و آلودگي هوا کمک شود،مورد توجه قرار نمي گيرد و حتما بايد برج و بارويي ساخته شود تا بگويند فلاني خوب کار کرده است.

وي با تاکيد بر اينکه شهر هوشمند اقتصادي است که نمي توان نسبت به آن بي تفاوت بود، افزود: امروز شرکت هاي دانش بنيان زيادي هستند که شکل گرفته اند و سنسورهاي اينترنت اشيا درست مي کنند و يا در زمينه طراحي و توليد سکوهاي داده هاي کلان و‌ هوش مصنوعي فعاليت دارند که بازارهاي آن حوزه هاي شهر هوشمند است و بايد در مورد آن شاخص گذاري کنيم و بدانيم امروز چند خانه هوشمند در تهران داريم و سال آينده چند خانه هوشمند بايد در تهران داشته باشيم. 
عضو کابينه دولت تدبير و اميد با بيان اينکه نياز نيست شهرداري ها در زمينه ساخت خانه هاي هوشمند سرمايه گذاري کند، اظهار کرد: اگر شهرداري به بخش خصوصي که اقدام به ساختن خانه هاي هوشمند مي کنند تخفيفاتي دهد، مدل اقتصادي آن شکل مي گيرد و‌بخش خصوصي آنرا پيش مي برد. 
آذري جهرمي با اعلام اين هشدار که اقتصاد هوشمند نبايد به صورت رانت فقط در اختيار چند شرکت و‌بخش باشد، ادامه داد: اقتصاد هوشمند نبايد رانتي پيش برود.آزادسازي داده ها از اهميت بسياري برخوردار است و شايد نياز باشد که مقررات بازنگري شود تا اطلاعات در اختيار همه کسب و‌کارها قرار گيرد. 
عضو‌کابينه دوازدهم به اشاره به سه ضلع شهر هوشمند يکي از اضلاع مورد نياز را زيرساخت آن دانست و اظهار کرد: در اين حوزه وزارت ارتباطات زيرساخت لازم را فراهم مي کند با همکاري شهرداري تهران کارهايي انجام داده اند تا از منابع براي توسعه زيرساخت ها بهتر استفاده کنيم. 
وزير جوان کابينه دولت تدبير و اميد دومين ضلع هوشمندسازي را سامانه هاي هوشمند دانست و گفت: اگر امروز شهرداري تهران به دولت الکترونيک وصل شود تحول بزرگي براي ارايه سرويس ها ايجاد مي شود. 
آذري جهرمي با تاکيد بر اينکه دولت الکترونيکي ديگر شعار نيست و‌مصداق هايي از آن را روي ميز داريم، تصريح کرد: با پيوستن شهرداري به دولت الکترونيکي ارايه بسياري از خدمات و اطلاعات به مردم تسريع مي شود. 
عضو کابينه دولت تدبير و اميد سومين و مهمترين ضلع هوشمندسازي را شهروند هوشمند اعلام کرد و‌گفت: شهر هوشمند شهروند هوشمند مي خواهد.براي ارتقاي هر شهروند در استفاده از سرويس هاي هوشمند نياز به آموزش هست که با يک برنامه مشترک ميان وزارت ارتباطات و شهرداري قابل انجام است.

وزير ارتباطات ادامه داد:متاسفانه شهروندان ما نمي دانند حقوق شهري خود را چگونه بايد پيگيري کنند و اگر تخلفي در شهر ببينند نمي دانند چگونه بايد آنرا گزارش کنند. از اينرو بايد يک برنامه مدون آموزشي با توجه به ظرفيت شهرداري مثل فرهنگ سراها شکل بگيرد تا مردم با حقوق شان بيشتر آشنا شوند.
وي تصريح کرد: خدمات هوشمند را مردم مي بينند و احساس مي کنند و قدردان آن هستند چرا که آرامش شهروندان باآگاهي و فناوري اطلاعات بدست مي آيد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو