جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رمز دوم کارت‌هاي بانکي يک‌بار مصرف شد + نحوه دريافت رمز

کارت بانکي

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸:۰۰


يک‌بار مصرف شدن رمز دوم کارت‌هاي بانکي از ابتداي آذرماه امسال آغاز شده و رمزهاي ثابت از خردادماه سال آينده حذف مي‌شوند.

وايمکس نيوز- يکي از رايج‌ترين موارد سودجويي مالي از مردم در شرايط حاضر، سودجويي و کلاهبرداري‌هاي اينترنتي و فضاي مجازي است؛ به طوري که سرهنگ تورج کاظمي، رئيس‌ پليس فتاي تهران يکي از مهمترين مشکلات کاربران در فضاي مجازي را نداشتن دانش و آموزش کافي براي استفاده از اين فضا دانسته و گفته است که عدم آموزش بعضاً باعث ايجاد مشکلاتي براي کاربران در اين فضا مي‌شود و بيشترين جرم در فضاي سايبري مربوط به حوزه مالي از جمله انجام کلاهبرداري است.

از سوي ديگر، علي نيک‌نفس، معاون پليس فتا نيز با اشاره به متفاوت بودن فضاي واقعي و مجازي، گفته است که به دليل پيچيده بودن مسائل در فضاي مجازي و سايبري، جرائم و کلاه‌برداري‌هاي اينترنتي افزايش‌ يافته و از اين ‌رو، کاربران فضاي مجازي بايد دقت بيشتري در بهره‌گيري از خدمات بانکي و پرداخت در فضاي سايبري داشته باشند.

وي با اشاره به افزايش فريب‌کاري‌ها و تکنيک‌هاي فريب در فضاي مجازي، اظهار کرد: فعاليت در فضاي سايبري نيازمند مراقبت‌هاي بيشتري به نسبت فضاي واقعي است؛ چنانکه عدم آگاهي مردم در خصوص فضاي مجازي موجب کوچ مجرمان به فضاي سايبري شده که اين امر، تخلفات و کلاه‌برداري در اين فضا را افزايش داده است.

حجم پرونده‌هاي کلاه‌برداري مالي 3 برابر شده است

نيک‌نفس افزود: حجم پرونده‌ها در خصوص کلاه‌برداري‌هاي مالي در فضاي مجازي با افزايش سه برابري مواجه شده است که نسبت بالايي از اين تخلفات از طريق فيشينگ صورت مي‌گيرد.

يکي از راه‌هايي که کلاه‌برداران اينترنتي براي سواستفاده از قربانيان مالي خود انتخاب مي‌کنند، استفاده از دانش کم افراد و دست‌يابي به رمز اينترنتي کارت‌هاي بانکي است که افراد با دريافت آن از بانک‌ها مي‌توانند نسبت به نقل و انتقالات مالي اينترنتي اقدام کنند.

اين موضوع سبب مي‌شود تا در صورت دسترسي سودجويان به رمزهاي دوم کارت‌هاي بانکي افراد، نسبت به سواستفاده‌هاي مالي از آن اقدام کنند که بانک مرکزي در اين زمينه با تغيير برخي قوانين در پي از بين بردن فضا در جهت کاهش اين گونه جرايم است.

به گفته ناصر حکيمي، معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي ارائه رمز دوم يک‌بار مصرف با هدف کاهش‌جرايم مالي از اول آذرماه سال جاري در شبکه بانکي عملياتي و از خردادماه سال آينده الزام‌آور شده و ارائه رمز دوم ايستا (ثابت) متوقف مي‌شود.

بر اساس اين تصميم بانک مرکزي افراد لازم است براي تاييد هويت، شماره تماس و اطلاعات بانکي خود تنها يک‌بار براي هميشه به بانک مراجعه کنند و پس از آن رمزهاي دوم يک‌بار مصرف براي هر بار استفاده از دو طريق براي آن‌ها ارسال مي‌شود.

نحوه دريافت رمز دوم يک‌بار مصرف

در روش نخست، به هنگام انجام تراکنش بر اساس درخواست دارندگان کارت، پيامکي حاوي رمز يک‌بارمصرف به شماره تلفن همراه دارنده کارت ارسال مي‌شود که کاربر از آن تنها براي انجام آن تراکنش خاص مي‌تواند استفاده کند و بعد از يک‌بار استفاده، باطل مي‌شود که قابليت اجرا در تمام گوشي‌هاي همراه را دارد.

روش دوم نيز، استفاده از اپليکشن‌هاي موبايلي در توليد رمزهاي يک‌بار مصرف است که دارنده کارت در اين روش با درخواست يک رمز يک‌بار مصرف، رمز را از آن اپليکشن با يک‌زمان اعتبار مشخص که به ‌طور معمول 60 ثانيه است، دريافت مي‌کند و مي‌تواند در اين زمان براي انجام تراکنش از اين رمز استفاده کند و رمز، بعد از آن باطل مي‌شود.

به گفته معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي از خردادماه سال آينده نيز، ارائه رمزهاي دوم ايستا به دارندگان کارت متوقف و استفاده از رمز دوم يک‌بار مصرف در تمام تراکنش‌هاي غيرحضوري، اينترنتي و موبايلي براي دارندگان کارت الزام‌آور مي‌شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو