یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نهمين سمپوزيوم بين‌المللي مخابرات برگزار شد

سمپوزيوم مخابرات

سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰


مراسم افتتاحيه نهمين سمپوزيوم بين‌المللي مخابرات امروز با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد.

وايمکس نيوز- مراسم افتتاحيه نهمين سمپوزيوم بين‌المللي مخابرات که توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد، امروز صبح با حضور متخصصان و صاحبنظران دانشگاه‌ها، مراکز تحقيقاتي و صنعتي مرتبط با موضوعات کنفرانس در محل اين پژوهشگاه برگزار شد.

محمدجواد آذري جهرمي - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - در اين مراسم، با بيان اين‌که برخي علاقه‌مندند در حوزه مقررات‌گذاري صرف فعاليت کنند و در عرصه توسعه فناوري يک‌جانبه گرايي را پيش ببرند، گفت: اگر در اين زمينه ما هم سکوت کنيم، درگير يک‌ جانبه‌گرايي برخي دولت‌ها مي‌شويم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين‌که امروز در حوزه هوش مصنوعي يک محصول قابل توجه داريم، تاکيد کرد: "ترگمان" يک ماشين ترجمه و اثر دست دانشمندان ايراني با بهره‌گيري از هوش مصنوعي است و در زبان فارسي، بدون اغراق، قدرتش از گوگل بيش‌تر است. ما در حوزه بيگ ديتا، اينترنت اشياء و ساير حوزه‌هاي فناوري نوين هم بايد محصولاتمان تجاري‌سازي شود.

آذري جهرمي با تاکيد بر لزوم آشنايي با مفهوم هوشمندسازي بيان کرد: از چالش‌هاي تحول ديجيتال، افزايش شناخت دستگاه‌ها نسبت به اين تحول است؛ به همين دليل مديريت شهري، اجرايي، قضايي، قانون‌گذاري و ساير مجموعه‌ها بايد با مفهوم هوشمندي آشنا شوند. يکي از وظايف مهم ما نيز افزايش ايجاد شناخت‌هاي بين بخشي است.

وي با اشاره به تاخير در توسعه پهن‌باند در کشور اظهار کرد: زماني، جلوي توسعه نسل سوم تلفن‌همراه در کشور گرفته شد اما از ابتداي دولت يازدهم، اين توسعه اتفاق افتاد اما اگر از الان براي توسعه نسل پنجم زمينه‌سازي نکنيم، نمي‌توانيم از اقتصادش بهره بگيريم. آماده‌سازي زيرساخت‌ها براي حضور در انقلاب صنعتي چهارم که حوزه فراتري از ارتباطات است، بايد مورد توجه قرار گيرد.

او ادامه داد: وظيفه حوزه ICT نيست که به حوزه سواد رسانه يا کودک بپردازد، اما ما امروز در اين زمينه فعاليت مي‌کنيم؛ هرچند برخي، زبان انتقادشان به اين مسئله باز است. البته همه اين موارد آثار جزئي اقتصاد ديجيتال است اما تحول ديجيتالي در دنيا، يک اتفاق بزرگ و ناگهاني است که مولفه‌هاي حاکميت کشورها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

وزير ارتباطات با بيان اين‌که در جامعه جهاني ITU، يکي از چالش‌هاي موجود، ناهماهنگي بين دستگاه‌ها در پياده‌سازي تحول ديجيتالي است افزود:‌ در حال‌حاضر برخي علاقه‌مند هستند در حوزه مقررات‌گذاري صرف فعاليت کنند و در عرصه توسعه فناوري يک‌جانبه گرايي را پيش ببرند و اين امور را به آيکن بسپارند. اگر در اين زمينه ما هم سکوت کنيم، درگير يک‌ جانبه‌گرايي برخي دولت‌ها مي‌شويم.

وي با اشاره به اقدامات پژوهشگاه فناوري اطلاعات و ارتباطات در زمينه روشن‌سازي دستگاه‌ها با تحولات ديجيتالي اظهار کرد: در سال گذشته، توسط اين پژوهشگاه، دوره‌هايي آغاز شد که بخش‌هاي مختلف با مفهوم و تغييرات تحول ديجيتالي آشنا شوند. از سوي ديگر، اين پژوهشگاه، گزارش‌هاي سفارش‌شده‌اي نيز در اين زمينه متناسب با دانش افراد در اختيار دستگاه‌ها گذاشت اما متاسفانه گزارش‌ها نشان مي‌دهد که 95 درصد از سازمان‌هاي ما آمادگي ورود به اين عرصه را ندارند.

آذري جهرمي خاطر نشان کرد: همانطور که اقتصاد مقاومتي يک پروژه نيست، شبکه ملي اطلاعات هم تنها يک پروژه نيست بلکه به معناي توسعه فضاي مجازي از ديدگاه انقلاب اسلامي است. شبکه ملي اطلاعات مجموعه پروژه‌اي است که هيچگاه متوقف نمي‌شود. تحول ديجيتالي نيز يک پروژه نيست و يک فرايند است و مفهوم اقتصاد ديجيتالي نيز به معني علوم بين بخش‌هاست.

وزير ارتباطات در پايان از پژوهشگاه فناوري اطلاعات خواست تا دو ماموريت را در دستور کار خود قرار دهد. او در اين زمينه گفت:‌ ابتدا اين پژوهشگاه بايد به ايجاد ظرفيت بين بخشي و دعوت از دستگاه‌هاي مختلف براي آشنايي با مفاهيم انقلاب چهارم اقدام صنعتي کند. از سوي ديگر هم با توجه به پيمان‌هاي منطقه‌اي ما با کشورهايي روسيه، آذربايجان و ترکيه از ظرفيت‌هاي تجربي اين کشورها  براي پياده‌سازي پروژه‌هاي مربوط به اقتصاد ديجيتال استفاده کنيم.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو