پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

گفت و گو با صابر فيضي مديرعامل شرکت مخابرات ايران

طراحي برخي پروژه ها از بغض معاويه است!

فيضي

شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴:۰۰


هم‌زمان با نظر سنجي بررسي کيفيت خدمات شرکت مخابرات ايران پس از خصوصي‌سازي، سراغ صابر فيضي، مديرعامل شرکت رفتيم تا او خود بگويد شرکت تحت مديريت‌اش چگونه فرآيند بهبود کيفيت خدمات را طي مي‌کند. در اين فرصت، با فيضي درباره مسايل گوناگون مخابرات و ارتباطات کشور هم گفت‌و‌گو کرديم و موضوعات روز را مورد بررسي قرار داديم. خود فيضي تاييد مي‌کند که نتيجه سرمايه‌گذاري‌ها و تغيير ساختار در دو سال و نيم گذشته از خصوصي‌شدن شرکت هنوز ملموس نيست اما قول مي‌دهد که امسال نتايج اين سرمايه‌گذاري‌ها رفته رفته آشکار شود. گفت و گوي فناوران با مديرعامل شرکت مخابرات ايران را مي‌خوانيد.

گفت و گو: عبدالله افتاده
***
هفته گذشته فناوران موضوع عامل کندي سرعت اينترنت را به نظرسنجي گذاشت که در نهايت خوانندگان ما ارايه نشدن پهناي باند از سوي زيرساخت را عامل کندي اينترنت دانستند. نظر شما به عنوان اپراتور چيست؟
در اين باره دو بحث مطرح است. اولين موضوع مصوبه سازمان تنظيم مقررات است که صراحتا اعلام کرده که مثلا اينترنت 512 کيلوبيتي بين 10 نفر share مي‌شود و اين يعني سهم هر مشترک نزديک به 51 کيلو بيت در ثانيه براي دانلود است. در اين زمينه نه مخابرات و نه شرکت‌هاي PAP تخلفي انجام نمي‌دهند. البته ميزان share ratio در شرکت مخابرات کمتر هم هست. زماني که گلوگاهي در مسير ديتا قرار مي‌دهيد در مسير به اندازه‌اي گم شدن پکت (packet loss)ايجاد مي‌شود که خود به خود سرعت را پايين مي‌آورد. حال اگر ما و يا هر کسي ديگري بخواهد بيشتر از 75 درصد پهناي باندي که در اختيار دارد را به کار بگيرد، همين عامل موجب ايجاد پکت لاس بيشتر مي‌شود که در نهايت سرعت کاهش مي‌يابد.
 لطفا پکت لاس را بيشتر براي خوانندگان توضيح دهيد؟
زماني که ديتايي ارسال مي‌شود در فاصله‌اي که منتقل مي‌شود به دليل پايين بودن سرعت، قسمتي از ديتا جابه‌‌جا مي‌شود و سيستم آن را نمي‌پذيرد و مجددا براي ارسال آن تلاش مي‌کند. به عنوان مثال گاهي پيش مي‌آيد که شما مي‌خواهيد يک فايل را دانلود کنيد و قسمتي از آن خراب است، وقتي که به اين نقطه مي‌رسد توانايي ارسال فايل وجود ندارد که همين عامل موجب کاهش سرعت اينترنت مي‌شود و نرم‌افزارهاي دانلود منيجر نيز براي همين موضوع توليد و به کار گرفته شده‌اند.
گفته مي‌شود مخابرات از ميزان واقعي پهناي باندي که زيرساخت در اختيارش قرار مي‌دهد، اطمينان ندارد.
قبلا زيرساخت تمامي‌پهناي باند را در يک مسير در اختيار مخابرات قرار مي‌داد که ما در حال تفکيک آن هستيم و پس از انجام اين کار مي‌توان در خصوص صحت و سقم کم فروشي در پهناي باند اظهار نظر کرد.
 چرا شرکت زيرساخت براي حصول اطمينان از سرويسي که ارايه مي‌کند، زمينه دسترسي متقاضيان را فراهم نکرده است؟
ما به اين موضوع معترضيم. بارها هم در اين باره بحث کرديم، اما به جايي نرسيديم. به همين دليل در حال خريد تجهيزات هستيم تا خودمان بتوانيم سرويسي که دريافت مي‌کنيم را بررسي کنيم.
علت اينکه زيرساخت دسترسي براي ما ايجاد نمي‌کند، شايد اين باشد که برايش صرف نمي‌کند که البته تا زماني که دسترسي و تفکيک سرويس‌ها را انجام ندهيم نه اين موضوع را رد و نه تاييد مي‌کنيم.
اميدواريم با خريد تجهيزات مورد نياز تا شهريور ماه نسبت به خريد پهناي باندي که دريافت مي‌کنيم نظارت کامل داشته باشيم.
 در يک محفل غير رسمي ‌يکي از مسوولان اعلام کرد که مخابرات تاييد کرده در برخي از شهرستان‌ها همانند قزوين، پهناي باندي که در اختيار سرويس‌دهندگان نهايي قرار داده به ميزان واقعي نبوده و قرار بر اين شده که سريع اين مشکل را برطرف کند؟
اگر در قزوين چنين اتفاقي افتاده اطلاعات دقيقي در اختيار ندارم، اما نمي‌توان اين موضوع را به ساير استان‌ها تسري داد، چرا که ما از اول سال گذشته تقاضاي خريد پهناي باند داده‌ايم و از آنجا که آقايان پهناي باند نداشتند به بهانه‌هاي مختلف در واگذاري تاخير ايجاد کردند. در نهايت پس از جلسات مکرر ما گفتيم شما هر چه در چارچوب پروانه و قانون بگوييد ما قبول مي‌کنيم اما شما به ما پهناي باند بدهيد.
 چه بهانه‌هايي مي‌آوردند؟
اينکه مثلا استان‌ها مستقيم قرارداد امضا کنند يا فلان بند قرارداد مورد تاييد نيست و از اين قبيل.
 آيا همچنان مشکل ارايه نشدن پهناي باند از سوي زيرساخت به قوت خود باقي است؟
در بسياري از استان‌هايي که قراردادشان امضا شده، پهناي باند ارايه نکرده‌اند. در خصوص کم فروشي ما کاملا قوانين را رعايت کرده‌ايم و اتفاقا اگر بتوانيم سرويس بدهيم تعداد زيادي کاربر مي‌توانيم جذب کنيم. به دليل نداشتن تجهيزات لازم ما نمي‌توانيم مشترکان‌مان را از نظر ميزان دانلود کنترل کنيم و محدوديتي در شبکه مخابرات در اين باره وجود ندارد، به همين دليل اکثر کساني که به دنبال دانلود هستند، به شبکه ما رجوع کرده‌اند.
 آيا اين روشي براي جذب مشترک بيشتر بوده است؟
نه در اين موضوع هيچ طرحي از پيش تهيه نشده و تنها به دليل نبود امکانات اين اتفاق افتاده که به زودي براي اين موضوع با خريد تجهيزات جديد برنامه‌ريزي مي‌کنيم.
 در چند ماه گذشته صحبت از کند شدن سرويس اينترنت و حتي قطع شدن آن در برخي از استان‌ها به دليل مسايل مالي و قراردادي مخابرات و زيرساخت مطرح بود که در نهايت با ورود شخص وزير ارتباطات گويا مشکل برطرف شد، عوامل اين مشکل از نظر شما چه بود؟
در اين باره تا زماني که شرکت‌هاي PAP صداي‌شان در نيامده بود، زيرساخت عنوان مي‌کرد که شما بدهکاريد و ما نمي‌توانيم به شما پهناي باند بفروشيم و همين که PAPها گفتند که شش ماه است پول داده‌ايم اما هنوز پهناي باندي به ما داده نشده است، وزير ارتباطات وارد شد که معلوم شد مشکل اصلا مالي نبوده، بلکه زيرساخت شبکه را بازسازي نکرده بود که گويا در حال حاضر مشکلات حل شده و در برخي از جاها پهناي باند به ما مي‌دهند.
 يکي ديگر از درگيري‌هاي زيرساخت با مخابرات ادعاي شبکه‌سازي بين استاني توسط مخابرات است که گويا اين کار غير قانوني است. در اين باره چه نظري داريد؟
ما در هيچ جايي ترافيک بين استاني را خودمان منتقل نمي‌کنيم. منتهي اختلاف نظري که وجود دارد اين است که زيرساخت مي‌گويد مخابرات نبايد از لينک‌هاي نقطه به نقطه براي انتقال ترافيک استفاده کند بلکه بايد ترافيک از سوييچ‌هاي زيرساخت منتقل شود.
 تفاوت انتقال ترافيک از لينک با سوييچ در چيست؟
مخابرات لينک نقطه به نقطه از زيرساخت دارد و آنها مي‌گويند ترافيک مکالمه بايد از کانال سوييچ ها منتقل شود. تفاوت اصلي در اين است که اتصال نقطه به نقطه از طريق لينک‌ها نسبت به انتقال ترافيک از طريق سوييچ و اتصال به ابر خيلي ارزان‌تر است و در اين مورد زيرساخت به دنبال کسب سود بيشتر است.
 حتما شما هم در خصوص اظهارنظر عضو هيات مديره شرکت زيرساخت در مورد بررسي 4 هزار پرونده قاچاق مکالمه در قوه قضاييه شنيده‌ايد. در قسمتي از آن اظهارنظر اعلام شده صد درصد قاچاق مکالمه از کانال شبکه تلفن ثابت است شما اين موضوع را تاييد مي‌کنيد؟
در تمامي ‌شبکه‌ها ترمينيشن و قاچاق مکالمات مي‌تواند باشد، اما شبکه تلفن ثابت را مي‌توان سريع‌تر شناسايي و رديابي کرد در حالي که در شبکه سيار به اين راحتي ها نمي‌توان قاچاق مکالمه را شناسايي کرد. زيرا براي ترمينيشن يا از شبکه ديتا يا از طريق ديش اقدام مي‌شود. روش رديابي قاچاقچيان نيز به اين صورت است که زماني که يک خط تلفن به صورت 24 ساعته در حال انتقال ترافيک است مشخص مي‌شود که به احتمال زياد از آن خط قاچاق مکالمه انجام مي‌شود، اما اگر کسي مثلا 100 سيم کارت از اپراتورهاي متفاوت داشته باشد و آنها را در مقاطع کوتاه مدت در تماس هاي داخلي جابه‌جا کند و همه آنها اعتباري باشند، قطعا به راحتي نمي‌توان آنها را شناسايي کرد.
 آيا زيرساخت اين نوع از تماس ها را شناسايي و به شما اعلام مي‌کند که آنها را قطع کنيد؟
اصلا اين 4 هزار پرونده توسط مخابرات شناسايي شده و در حال حاضر در قوه قضاييه بررسي مي‌شود.
 قاچاق موجب افزايش ترافيک در شبکه تلفن ثابت مخابرات و به طبع آن افزايش درآمد مي‌شود. آيا اين شايبه پيش نمي‌آيد که ممکن است مخابرات تمامي‌موارد را به زيرساخت اعلام نکند؟
در اين موضوع ما اصلا ملاحظه‌اي نداريم و با شدت با متخلفان برخورد مي‌کنيم، زيرا در برخي موارد مباحث امنيتي مطرح است. به دليل حساسيت بالايي که در اين بخش وجود دارد از افرادي که بالاي پنج خط تلفن درخواست داشته باشند تعهد کتبي مي‌گيريم که حق اتصال آن به دستگاه‌هاي غير مجاز را ندارد و در صورت تخلف به شدت با مشترک برخورد مي‌شود.
 نگفتيد چه ميزان از قاچاق مکالمات در شبکه ثابت و چقدر در شبکه سيار است؟
از آنجا که صد درصد تخلفات در شبکه تلفن ثابت را مي‌توان شناسايي کرد و هميشه چيزي که نمي‌بينيم را نمي‌شماريم، فکر مي‌کنم آقايان آنچه را که شناسايي شده مي‌بينند. به نظر من نسبت قاچاق در اين دو شبکه 50 درصد تلفن ثابت و 50 درصد سيار است.
 سوال نظرسنجي اين هفته فناوران مربوط به وضعيت خدمات شرکت مخابرات پس از خصوصي سازي است، به نظر خود شما خدمات مخابرات پس از دو سال و نيمي ‌که از خصوصي شدن آن مي‌گذرد بهبود يافته، تنزل يافته و يا تغييري نکرده است؟
خيلي تغيير کرده، اما براي مردم هنوز ملموس نيست. ما در سال 89 نزديک به يکهزار ميليارد تومان براي بازسازي شبکه ثابت و سيار هزينه کرديم که خروجي‌اش همين امسال به بار مي‌نشيند. قول مي‌دهم وعده‌هاي مديران مخابراتي مثل گذشته نخواهد بود که اين کار را خواهيم کرد و بعد نتيجه آن براي مردم قابل لمس نباشد. پس از اينکه سرمايه‌گذاري‌ها به بار نشست در آن مقطع براي واگذاري سرويس هاي جديدمان وارد بازار خواهيم شد. يکي از مواردي که هفته گذشته احتمالا مردم شهر تهران آن را لمس کردند کاهش کيفيت شبکه موبايل به دليل مهاجرت از فرکانس هاي مختلف روي BTSها بود که اميدواريم در اين هفته به پايان برسد و مردم شاهد پايداري بهتر شبکه موبايل در تهران باشند. البته وضعيت در استان‌ها بهتر شده به خصوص استان هاي هدف. مثلا در سفرهاي نوروزي مردم قطعا وضعيت بهبود شبکه را نسبت به سال هاي قبل تاييد مي‌کنند که البته روز دوم فروردين فيبر بين استاني زيرساخت در شمال کشور به دليل آتش زدن زباله ها در زير يک پل قطع شد که نزديک به 72 ساعت ارتباطات بين استاني دچار مشکل شد.
تغييرات در جهت بهبود کيفيت شبکه هنوز براي مردم آزار دهنده است اما به سمتي در حال حرکت هستيم که به زودي مي‌توانيم با اطمينان بگوييم که چه برنامه‌هايي براي ارايه سرويس‌هاي جديد و به روز داريم.
 در دولت قبل گفته شده بود که شبکه موبايل تهران توسط مشاور خارجي مجددا طراحي مي‌شود، نتايج اين موضوع به کجا انجاميد؟
تداخلاتي که در شبکه در چند روز گذشته اتفاق افتاد به دليل همين باز طراحي بود که به زودي کيفيت نسبت به گذشته بهتر هم خواهد شد.
 اين روزها مباحثي از جمله ايجاد شبکه ملي اطلاعات و در کنار آن ايجاد شبکه مترو اترنت در استان‌ها از زبان مسوولان شنيده مي‌شود که پايلوت مترو اترنت در قم و کرمان گويا نهايي شده، تفاوت ماهيتي اين دو شبکه در چيست؟
در ماه جاري تکليف شبکه مترو اترنت در کشور روشن خواهد شد و مابقي را مخابرات سرمايه‌گذاري خواهد کرد که اميدواريم شبکه خوبي در کشور ايجاد شود. اما درباره شبکه ملي اطلاعات بايد گفت که اينها در اصلاحات با هم متفاوتند به عنوان مثال شبکه فيبر تا در منازل در قسمت انتهايي مشتري است اما زماني که مترو اترنت مطرح مي‌شود هسته و لايه اوليه شبکه مورد بحث است اما لايه انتهايي که همان DSLAM و ADSL و امثال آن است، بسترش مي‌تواند کابل مسي يا فيبر نوري باشد. در کشورهاي اروپايي هنوز به سمت کابل نوري نرفته‌اند و اخيرا که بحث تلويزيون‌هاي سه‌بعدي مطرح شده احتمال مي‌دهند که به فيبر نوري نياز داشته باشند.
البته تعدادي از کشورهاي پيشرفته به اين سمت رفته‌اند.
خيلي نيست. مجموع کشورهايي که از فيبرنوري استفاده وسيع کرده‌اند به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسد. به طور مثال يک ماه پيش با فرانسوي‌ها جلسه داشتيم و زماني که پرسيديم چه چند درصد از ارتباطات شهروندان از طريق فيبر نوري برقرار شده است، خنديدند و گفتند درصد! بگوييد چند تا - آن هم براي مجتمع‌ها و سازمان‌ها.
اورنج تلکام روي کابل مسي بابت 25 مگابيت اينترنت و 104 کانال تلويزيوني 34 يورو در ماه از مشترکان دريافت مي‌کند و رقبا هم يکي 32 يورو و ديگري هم 31 يورو بابت اين خدمات از مردم دريافت مي‌کند و هنوز هم به اين سمت نرفته اند که سرمايه ملي‌شان را به هدر بدهند و فيبر خانگي بکشند؛ چرا که نيازي براي اين موضوع نمي‌بينند.
تعداد کشورهايي که بيشتر از فيبر نوري براي ارتباط استفاده کرده باشد هنوز به 5 درصد نرسيده است.
 چه تضميني هست که شبکه کابل مسي در آينده نيازهاي ما را برآورده کند؟
شبکه سيم مسي کشور يک شبکه کاملا استاندارد و قابل اطمينان است و از آنجا که از ابتداي کار استانداردهاي اروپايي را به کارگرفتيم بهترين وضعيت را در شبکه داريم.
مخابرات تضمين مي‌کند که اگر محتوا وجود داشته باشد با هر پهناي باندي هم که مورد نياز باشد همين شبکه کابل مسي توانايي پاسخ به نيازهاي مردم را دارد. تجربه اين کار هم در دنيا بسيار وجود دارد و جالب اين است که بدانيد در حال حاضر تصوير HD را با 600 کيلوبيت مي‌توان منتقل کرد.
 نهايت پهناي باندي که در شبکه کابل مسي کشور مي‌توان منتقل کرد چه ميزان است؟
از آنجا که شبکه مسي ما کابل صفر چهار است، قابليت انتقال ديتا با سرعت 25 مگابيت در ثانيه را دارد.
 با وجود اين فکر مي‌کنيد ايجاد شبکه ملي اطلاعات هدر دادن سرمايه ملي است؟
دو بحث مطرح است يک بار مي‌گوييم شبکه‌اي داشته باشيم مثل شبکه ملي، علمي ‌و دولت. زماني که لايه‌بندي مي‌کنيم همانند لايه‌هاي قديمي ‌که هفت لايه بود لايه اول و دوم ديگر با اين حجم کار نمي‌کنند. در اين لايه در کشور به اندازه کافي کار شده است، هم در مخابرات هم در زيرساخت. منتهي عده‌اي به دنبال اين هستند که شبکه فيزيکي ديگري در کشور ايجاد شود و اگر اين موضوع را ما بگوييم، کسي باور نمي‌کند چون احساس مي‌کنند ما چون براي‌مان رقيب ايجاد مي‌شود، نگران هستيم. اما اگر ملي فکر کنيم نيازي نيست که کشور اين همه سرمايه را خرج شبکه موازي کند.
کشور در اين بخش نيازمند قوانين، مقررات و تعريف‌هايي است که بشود از اين شبکه استفاده کرد. باز هم مثال مي‌زنم همين فرانس تلکوم به ازاي يک زوج سيمي‌ که در اختيار رقبايش قرار مي‌دهد ماهانه 25 درصد از درآمد را برمي‌دارد و زماني که اين اتفاق در کشوري بيفتد خود اپراتور براي ارايه اين سرويس تمامي‌تلاش خود را به کار مي‌بندد.
يک مثلي هم هست که البته خيلي هم خوب نيست که اگر کسي فلان کار را مي‌کند از حب علي نيست از بغض معاويه است. در طراحي چنين شبکه‌هايي من احساس مي‌کنم چنين وضعيتي حاکم است.
 فشار ناشي از هدفمندي يارانه‌ها روز به روز با افزايش قيمت‌ها بر خانوارهاي ايراني بيشتر مي‌شود. آيا با اجراي اين طرح به دليل افزايش قيمت کالاهاي اساسي و پايين آمدن قدرت اقتصادي خانوارها درآمد مخابرات به دليل هزينه نکردن مردم در اين بخش کاهش يافته است؟
هدفمندي يارانه‌ها در حامل‌هاي انرژي به ما فشار مي‌آورد و پيش‌بيني بودجه در بخش برق مصرفي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اما چون درصدش در کنار کل هزينه‌هاي ما همانند هزينه‌هاي پرسنلي يا زيرساختي چندان محسوس نيست، خيلي ديده نمي‌شود. ما هم در حال بررسي اين موضوع هستيم که از تشويق هايي که دولت در اين باره گذاشته است، استفاده کنيم.
اما در موضوع کاهش درآمد از محل کاهش مکالمات بايد گفت که موضوع معکوس بوده است. چون مردم تلاش مي‌کنند بسياري از امور خود را به خصوص در شبکه موبايل انجام دهند.
البته با شبکه فعلي موبايل که محدود شده به سرويس مکالمه، پيامک و اينترنت آن هم سرعت کمي‌دارد، قبول داريد که خيلي هم نمي‌شود کاري انجام داد.ما معتقديم اگر سيستم درست طراحي شود و سازمان‌ها از طريق ارتباطات سرويس بدهند، هم به مردم کمک کرده‌اند و هم مردم در سبد خانوار با بالا بردن سهم ارتباطات مي‌توانند هزينه‌هاي خود را کاهش دهند.
 عادلانه کردن تعرفه مکالمات به کجا انجاميد؟
از دو کانال اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم. فرمول اصلي را از طريق شوراي رقابت پيگيري مي‌کنيم و خود تعرفه را در سازمان تنظيم مقررات. بسته‌هايي را پيشنهاد داده‌ايم و خوشبختانه در مخابرات و رگولاتوري کارهاي کارشناسي به اتمام رسيده و منتظريم تا نتيجه از شوراي رقابت و کميسيون تنظيم مقررات بيرون بيايد.
 آيا در بسته‌هاي پيشنهادي کاهش تعرفه‌هاي موبايل هم ديده شده است؟
تغييري در تعرفه‌هاي موبايل نداريم. اما يک بحث از تعرفه‌هاي موبايل‌هاي اعتباري را بدون اينکه تبليغاتي روي آن انجام داده باشيم حل کرديم و آن هم برداشتن تعرفه بين شهري داخل استان در شبکه موبايل اعتباري از قبل از عيد امسال است. به نحوي که اگر از تلفن ثابت ورامين به موبايل اعتباري همراه اول يا بالعکس تماس بگيريد، هزينه بين شهري پرداخت نمي‌کنيد.
 چرا در موبايل‌هاي دايمي ‌تعرفه بين شهري و بين استاني برداشته نشده است؟
به اين دليل که تعرفه بين شهري موبايل‌هاي اعتباري بالا بود. البته منتظريم ببينيم تکليف تعرفه‌هاي تلفن ثابت چه مي‌شود که بعد از آن مي‌توانيم بر تعرفه‌هاي موبايل نيز تغييراتي اعمال کنيم.
 پس از گذشت دو سال نيم از خصوصي شدن مخابرات فکر نمي‌کنيد هنوز در بسياري از موارد به کندي بخش دولتي عمل مي‌کنيد؟
دقيقا همين‌طور است که مي‌گوييد، چرا که ما تازه شروع به تغيير ساختار کرده‌ايم. سال 88 را که نمي‌توان به عنوان سال خصوصي مخابرات به شمار آورد، سال 89 هم تقريبا تا بهمن ماه قبول نداشتند که ما خصوصي شده‌ايم. به همين دليل هم سال بسيار سختي بود براي ثبات شرکت. حتي الان هم خيلي‌ها قبول ندارند که مخابرات خصوصي شده است.
امسال برنامه‌ريزي‌هاي ما به جهتي مي‌رود که روي ساختار، سرويس‌دهي و مشتري مداري کار کنيم. در حال حاضر براي مديران ما خيلي سخت است. به مديران ابلاغ کرده‌ايم زماني به ارايه سرويس بپردازند که توانايي پاسخ به نياز مشتري را داشته باشند. اگر اين مثال را بزنم مي‌گويند باز فيضي از شرکت‌هاي PAP طرفداري مي‌کند در حالي که اصلا اين‌طور نيست؛ زماني که اقدام به ارايه سرويس ADSL مي‌کنيد بايد بتوانيد ساعت 12 شب به مشکلات مشتري رسيدگي کنيد و تا زماني که اين بستر فراهم نشده نبايد اين سرويس به مردم عرضه شود.
براي ما گذر از اين مرحله بسيار سخت بود، ولي خوشبختانه با سه مشاور خارجي که استخدام کرديم به شدت درگير کار هستيم که نتايج خوبي هم به دنبال داشته است و اميدواريم امسال مردم ايجاد تحول مخابرات در تمامي‌استان‌ها را لمس کنند.
 نتايج پيگيري شايعه اخراج 20 هزار نفر از مخابرات به کجا انجاميد؟
ما کسي را بيرون نکرديم بلکه در حال ساماندهي کساني هستيم که با پيمانکاران کار مي‌کنند بايد بهره‌وري را بالا ببريم و سيستم پاسخگو بودن را ياد بگيرد. در غير اين صورت افراد جايي در شرکت نخواهند داشت. سهامدار عمده يک کار خوبي که کرد از اول بنايش اين بود که سيستم را قبول دارد. ما هيچ مديري را بعد از خصوصي شدن جابه‌جايي نکرديم و به ندرت جايي اتفاق افتاد که مجبور به تغيير مدير شديم.
 صحبت از جابه جايي مديران کرديد اگر اشتباه نکنم چند سفر به شمال، غرب و جنوب کشور به همين منظور داشتيد. چه تغييراتي در اين زمينه رخ داد؟
مديرعامل مخابرات استان کهگيلويه و بوير احمد بازنشست شد که به همين علت مديرعامل هرمزگان را به جاي‌شان گذاشتيم در نتيجه مديرعامل هرمزگان تغيير کرد.
مديرعامل زنجان جابه‌جا شد و مديرعامل سمنان را برديم زنجان و مديرعامل گلستان به سمنان منتقل شد و در گلستان مدير جديد گذاشتيم. مدير مازندران را هم جابه‌جا کرديم که الان با مشاوران‌مان به عنوان قائم مقام مديرعامل در حال همکاري است و براي مازندران هم مدير جديد گذاشتيم.
 وضعيت گذار به شبکه هاي نسل آينده در چه مرحله‌اي است؟
 براي اينکه به سلامت از اين مرحله بگذريم، با استخدام مشاوران اروپايي مطرح در حال خريد تجهيزات مربوطه از چيني‌ها هستيم که براي تاييديه نمونه تجهيزات نيز از مشاوران‌مان استفاده مي‌کنيم. جالب است بدانيد که چيني‌ها در مواجهه با اين موضوع بسيار متعجب شدند به نحوي که نمي‌خواستند زير بار بروند که در نهايت هم گفتند اگر قرار باشد ما در اين کار سخت‌گيري کنيم، آنها قيمت را بالا مي‌برند.
   مهم‌ترين نقطه مثبت و منفي مخابرات از ديدگاه مديرعامل آن چيست؟
شناسايي نکات منفي و پرداختن به آن بارزترين نقطه مثبت مخابرات در سال هاي پيش رو خواهد بود و قطعا کاستي هايي نيز وجود دارد که در حال رفع آنها هستيم.
 کمي ‌از مباحث تخصصي خارج شويم و به موضوعات اجتماعي‌تر همچون اسپانسري تيم تراکتورسازي بپردازيم، آيا امسال هم همراه اول در اين زمينه اقدام مي‌کند؟
مخابرات در اين زمينه معيارهايي دارد و آن هم تعداد هوادار حاضر در مسابقات ورزشي است اگر امسال هم تراکتورسازي همانند سال قبل بيشترين آمار فيفا را از نظر ميزان استقبال از مسابقات توسط هواداران به خود اختصاص دهد، احتمالا امسال نيز اسپانسر اين تيم خواهيم شد که البته اين موضوع را براي دريافت پاسخ درست بايد از مجموعه همراه اول بپرسيد.
   تفاوت بزرگي در خصوص تبليغات مخابرات ثابت نسبت به همراه اول وجود دارد؛ علت اين موضوع چيست؟
از آنجا که هنوز اصلاح ساختار و اصلاح شبکه در بحث تلفن ثابت و سرويس ADSL انجام نشده تا بتوانيم سرويسي که مي‌خواهيم اضافه کنيم و رضايت مشتري را هم داشته باشيم خيلي به تبليغات تمايلي نداريم اما همين که شبکه آماده ارايه سرويس‌هاي ارزش افزود شود قطعا تبليغات خود را افزايش مي‌دهيم کما اينکه در خصوص پرداخت غيرحضوري قبوض تبليغات خوبي داشته ايم.
 در پايان اگر نکته‌اي از نگاه ما جا مانده مي‌توانيد به آن بپردازيد؟
در پايان نيز بد نيست به اين نکته اشاره کنم که از تمامي‌همکاران خود انتظار داريم در راه تلاش به خدمت به مشترکان از هيچ چيزي دريغ نکنند و مشترکان عزيز هم اگر نقصي در سيستم مي‌بينند، بر ما ببخشند و حتما موضوع را براي رسيدگي به ما منتقل کنند.
نتايج نظر سنجي فناوران
عملکرد مخابرات از نگاه مشترکان
بهبود يافته 64/64 درصد
تنزل پيدا کرده 04/10 درصد
تغيير نکرده 31/25 درصد
اگرچه مديرعامل شرکت مخابرات، وعده داده که نتيجه سرمايه گذاري براي افزايش کيفيت خدمات مخابرات امسال ملموس شود، شرکت کنندگان در نظر سنجي فناوران عمدتا عقيده داشته اند که کيفيت خدمات اين شرکت پس از خصوصي سازي بهبود يافته است. براساس اين نظرسنجي که نزديک به 7 هزار کاربر عادي و بيش از 700 نفر از مديران دولتي، نمايندگان مجلس، مديران و معاونان اپراتورها و شرکت هاي فعال بخش خصوصي در آن شرکت کرده اند، 64/64 درصد افراد معتقدند که کيفيت خدمات اين شرکت بهبود يافته و 04/10 درصد نيز به تنزل يافتن خدمات مخابرات پس از خصوصي سازي راي داده اند.
اسامي برندگان نظر سنجي هفته گذشته
1-خانم زهرا رستمي از تهران(76---39-0935)
2- خانم مهديه مبلغ از تهران (28---20-0910)
3- آقاي محمد فيصلي از اهواز (10---61-0916)
به هر کدام از اين سه برنده مبلغ 2 ميليون ريال از طرف شرکت مخابرات ايران اهدا خواهد شد.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو