یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بلاک‌چين؛ حلقه گمشده اينترنت اشيا

بلاکچين

پنج شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳:۰۰


کارشناسان بر اين باورند که فناوري بلاک‌چين مي‌تواند تا حد زيادي به ارتقاي سطح امنيت سايبري دستگاه‌هاي هوشمند و متصل به اينترنت اشيا کمک کند.

وايمکس نيوز- اين روزها که امنيت سايبري و حفاظت از حريم خصوصي کاربران از اهميت خاص و بسزايي برخوردار شده است، به نظر مي‌رسد که شرکت‌هاي مختلف فعال در حوزه تکنولوژي به فکر افزايش امنيت سايبري محصولات ، خدمات و سرويس‌هاي مختلف خود هستند و  در اين رابطه نيز تلاش‌هاي زيادي کرده‌اند تا خيال کاربران متصل به دستگاه‌هاي مجهز به اينترنت اشيا و گجت‌هاي هوشمند را آسوده کنند.

حملات بدافزارها، باج‌افزارها و ويروس‌هاي رايانه‌اي که در سال 2017 در مقايسه با سال‌هاي گذشته به بيش‌ترين حد خود رسيده بود، حالا بر اساس تازه‌ترين تحقيقات صورت گرفته، پيش‌بيني شده است که سال جاري ميلادي حملات سايبري توسط بدافزارهاي جديد رکورد خواهند زد. محققان و متخصصان امنيت سايبري به تازگي دريافته و اعلام کرده‌اند که بالغ بر 100 ميليون دستگاه الکترونيکي که قابليت پشتيباني از اينترنت اشياء (IoT) را دارند، در معرض هک شدن و حملات سايبري و بدافزاري قرار دارند.

همه اين گزارش‌ها و تحقيقات نشان‌دهنده امنيت سايبري ضعيف گجت و دستگاه‌هاي هوشمند و چالش هاي پيش‌روي اينترنت اشياست که همواره از سوي دولت‌ها و کارشناسان فعال در اين حوزه به عنوان بزرگترين مشکل و چالش اين فناوري از آن ياد شده است.

اينترنت اشيا و شهرهاي هوشمند دو واژه به‌هم وابسته‌اي است که اين روزها زياد به گوش مي‌خورد، چرا که امروزه شرکت‌هاي فعال در زمينه علم و تکنولوژي با همکاري اپراتورهاي مخابراتي مي‌خواهند روياي شهر هوشمندي را که تمامي اشياء و وسايل آن به اينترنت مجهزند و کارها با سرعت بسياري قابل انجام خواهد بود، محقق کنند.

محققان و پژوهشگران دريافته‌اند که دستگاه‌هاي متصل به اينترنت و گجت هاي هوشمند موجود در شهرهاي هوشمند اين امکان را به هکرها و مجرمان سايبري مي‌دهند تا به راحتي به اطلاعات کاربران و دستگاه‌هاي الکترونيکي متصل به اينترنت نفوذ و راه پيدا کرده و از طريق آسيب‌پذيري‌هاي احتمالي آن‌ها، کنترل و مديريت تمامي ابزار و دستگاه‌هاي متصل به اينترنت را در دستان خود بگيرند و به مقاصد و اهداف شوم خود دسترسي يابند.

بنابراين بسياري از کارشناسان و تحليلگران فعال در صنعت بلاک چين توصيه کرده‌اند که اين فناوري به تمامي گجت‌هاي هوشمند اين امکان را مي‌دهد تا با سيستم رمزنگاري پيشرفته سطح امنيت سايبري دستگاه‌هاي مجهز به اينترنت اشيا را افزايش و ارتقا داده و به حفاظت از حريم خصوصي و اطلاعات شخصي کاربران کمک بسزايي کند.

منبع: ايسنا

مترجم: شيما قاسمي

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو