یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

محاسبه کالري غذا از روي عکس به کمک اپليکيشن

اپليکيشن

پنج شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲:۰۰


پژوهشگران فرانسوي، نوعي اپليکيشن ارائه داده‌اند که مي‌تواند ميزان کالري غذا را تنها از روي عکس آن محاسبه کند!

وايمکس نيوز- شايد به‌زودي بتوان با کمک يک اپليکيشن جديد، ميزان کالري و مواد مغذي غذاها را تنها با عکس گرفتن مشخص کرد. اين اپليکيشن موسوم به "فودوايزر"(Foodvisor) مي‌تواند ترکيبات غذا را بررسي و کالري‌هاي آن را محاسبه کند.

"اورور ترن"(Aurore Tran)، بنيانگذار و مدير تجاري فودوايزر گفت: با استفاده از اين اپليکيشن، تنها کافيست از غذاي خود عکس بگيريد تا ترکيبات متفاوت غذا و مواد مغذي آن بررسي شود.

فودوايزر در سال 2018 در فرانسه ابداع شد و در حال حاضر يک ميليون کاربر دارد. اين اپليکيشن در انگلستان، آلمان، اسپانيا و ايتاليا در حال گسترش است و برنامه‌ريزي شده که تا پايان سال در آمريکا نيز کار خود را شروع کند.

اپليکيشن فودوايزر، با نرم‌افزارهاي اندرويد و iOS کار مي‌کند و کاملا رايگان است. اين اپليکيشن مي‌تواند پس از ثبت تصوير غذا، آن را تحليل کند و اطلاعاتي شامل ميزان کلي کالري، چربي، پروتئين‌ها، کربوهيدرات‌ها و فيبرهاي موجود در آن ارائه دهد؛ در نتيجه امکان کاهش وزن و محاسبه ترکيبات مورد نياز امکان‌پذير مي‌شود. کاربر بايد وزن، قد، جنسيت و سن خود را در اپليکيشن ثبت کند تا برنامه مورد نياز او ارائه شود.

محاسبه کالري غذا، روش موثري در مديريت وزن است. اگر بدانيد که براي رسيدن به وزن مورد نظر خود، بايد چقدر کالري مصرف کنيد، اين کار را راحت‌تر انجام خواهيد داد. به گزارش "سازمان جهاني بهداشت"(WHO)، تعداد 1.9 ميليارد بزرگسال در سال 2016 اضافه‌وزن داشتند و اين رقم در حال حاضر بالاتر رفته است.

"ترن" تصريح کرد: روزانه ميليون‌ها نفر، از اپليکيشن‌هايي مانند "ماي فيتنس پل"(MyFitnessPal) استفاده مي‌کنند؛ اما کار با اين گونه اپليکيشن‌ها معمولا به زمان زيادي نياز دارد و بيشتر افراد به همين دليل استفاده از آن را ادامه نمي‌دهند. هدف از ساخت فودوايزر، ارائه روشي ساده‌تر براي رسيدن به تناسب اندام است.

وي افزود: فودوايزر در آغاز تنها مي‌توانست پنج يا شش عنصر را در غذا تشخيص دهد، اما اکنون از عهده تشخيص بيش از 1000 نوع ماده غذايي برمي‌آيد. اين اپليکيشن، مبتني بر يک الگوريتم يادگيري عميق است؛ در نتيجه ما براي آموزش دقيق‌تر آن، از تصاويري که کاربران ارائه مي‌دهند، استفاده مي‌کنيم.

فودوايزر علاوه بر تحليل غذا مي‌تواند بارکد محصولات غذايي را اسکن کند و در حال حاضر، بيش از 700 هزار بارکد را در مجموعه داده‌هاي خود دارد و روزانه به اين تعداد افزوده مي‌شود. اگر بارکد اسکن شده، در مجموعه داده‌ها موجود نباشد، به آن اضافه مي‌شود تا هنگام اسکن‌هاي بعدي بتواند قابل تشخيص باشد.

اين اپليکيشن در انگلستان آزمايش شد و نتايج آن با اپليکيشن‌هايي مانند "ماي فيتنس پل" مورد مقايسه قرار گرفت. در اين آزمايش مشخص شد که فودوايزر مي‌تواند همه نوع ماده غذايي را با دقت بالا تحليل کند، اما هنوز براي ثبت دقيق‌تر بايد روي آن کار کرد.

"ترن" گفت: کاربران مي‌توانند با کمک فودوايزر، دستورالعمل‌هاي مورد علاقه خود را براي غذا تنظيم کنند. الگوريتم هوشمند اين اپليکيشن مي‌تواند بفهمد که کيک شکلاتي مقابل آن، دستپخت خود کاربر است، به شرکت خاصي تعلق دارد و يا از شيريني‌فروشي تهيه شده است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو