یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزايش بهره‌وري در کشور در گرو توسعه «اينترنت اشيا»

اينترنت اشياء

چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶:۰۰


اين روزها واژه IOT يا «اينترنت اشيا» را زياد مي شنويم و از اين پس بيشتر نيز خواهيم شنيد، اما شايد خيلي ها معنا و يا کاربردهاي آن را ندانند؛ يقينا اگر کاربردهاي آن بر همگان معلوم شود شايد بيش از پيش به ضرورت شتاب در توسعه و پياده سازي آن پي ببرند.

وايمکس نيوز- پياده سازي و توسعه اينترنت اشيا يکي از برنامه هاي راهبردي وزارت ارتباطات است که طرح هاي کلاني را در اين زمينه در دستور کار دارد و البته تحقق آن يقينا نيازمند فعال شدن تمام بازيگران اين عرصه از جمله اپراتورها، بخش خصوصي، بخش هاي توليدي، صنايع و محققين است.
اما به واقع اينترنت اشيا چيست و چه تاثيري مي تواند در زندگي ما داشته باشد.  Internet of Things به اختصار IOT و يا همان اينترنت اشيا مبحث جديد و نا آشنايي نيست چون اولين نمونه استفاده از اين تکنولوژي؛ توليد و رونمايي از توستر متصل به اينترنت توسط يک کمپاني طي يک کنفرانس در سال 1989 انجام گرفت.
در کل، مفهوم اينترنت اشيا اتصال دستگاه هاي مختلف به يکديگر از طريق اينترنت است. به کمک اينترنت اشيا برنامه ها و دستگاه هاي مختلف مي توانند از طريق اتصال اينترنت با يکديگر و حتي انسان تعامل و صحبت کنند. براي نمونه مي توان به يخچال هاي هوشمند که به اينترنت متصلند و ما را از موجودي و تاريخ انقضا مواد خوراکي داخل يخچال با خبر مي سازند اشاره کرد. در واقع، اينترنت اشيا ما را قادر مي سازد تا اشيا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زيرساخت هاي اينترنتي مديريت و کنترل کنيم.
اينترنت اشيا فرصت هايي ايجاد مي کند براي ادغام مستقيم دنياي فيزيکي و سيستم هاي مبتني بر کامپيوتر، سيستم هايي مانند؛ خودروهاي هوشمند، لوازم خانگي و خانه هاي هوشمند که اين روزها در مباحث و مجالس مختلفي به آن ها اشاره مي شود.
براساس پيش‌بيني‌ها، پنج سال آينده، اينترنت اشيا تحولي را براي مصرف‌کنندگان، شرکت‌ها و دولت‌ها به دنبال خواهد داشت. تخمين زده مي‌شود که تعداد ابزار خانگي هوشمند در آمريکا تا سال 2023، از مرز يک ميليارد عبور کند و مصرف‌کنندگان هر خانواده، 725 دلار در اين زمينه هزينه کنند که جمع اين هزينه‌ها، به بيش از 90 ميليارد دلار مي‌رسد.
شرکت‌ها به سرمايه‌گذاري روي ابزارهاي قابل اتصال و خودکار ادامه خواهند داد و تا سال 2023، پايگاه‌هاي سيستم رباتيک صنعتي در جهان به شش ميليون خواهد رسيد. همچنين پيش‌بيني مي‌شود هزينه ابداع راه‌هاي استفاده از اينترنت اشيا، به 450 ميليارد دلار برسد.
اما کاربردهاي اينترنت اشيا تنها اين نيست. اينترنت اشيا مي تواند درصنعت بيمه به بهبود روابط و ضوابط شرکت‌ها کمک کند يا در بخش انرژي از طريق کنتورهاي هوشمند، مصرف گاز و برق را بهينه سازي و زمينه مديريت بهتر را فراهم کند.
 اينترنت اشيا در بخش سلامت و پزشکي، نفت و گاز،گردشگري و حفاظت از محيط زيست، کشاورزي و دامداري و... زمينه تحولات بسياري را ايجاد کرده است.
از اين رو توجه بيش از پيش به پياده سازي و توسعه اينترنت اشيا مي تواند به هوشمندسازي امور و بالطبع تسهيل زندگي مردم منجر شود.
براي آشنايي بيشتر با مفهوم اينترنت اشيا و اينکه در ايران براي پياده سازي و توسعه آن چه کار هايي انجام گرفته است به لينک زير مراجع و مجموعه 12 قسمتي اينترنت اشيا را تماشا کنيد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو