شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

هوش مصنوعي؛ تهديد يا فرصت؟

هوش مصنوعي

پنج شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰


بسياري از دانشمندان و کارشناسان بر اين باورند که توسعه هوش مصنوعي در کنار تمام فرصت‌هاي جديدي که در صنعت تکنولوژي به وجود مي‌آورد، تهديد بزرگي نيز براي بشريت و آينده جهان به شمار مي‌رود.

وايمکس نيوز- يکي از بزرگترين چالش‌هايي که فناوري هوش مصنوعي را تهديد مي‌کند، امکان استفاده از آن در صنايع جنگي و نظامي است که به عقيده بسياري از کارشناسان و تحليلگران، مي‌تواند عليه بشريت استفاده شود که در نهايت به ضرر کل انسان‌ها در جهان تمام خواهد شد.

بر اساس تازه‌ترين گزارش‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي، هوش مصنوعي به عنوان يکي از جديدترين فناوري‌هاي روز جهان همواره به يکي از پرچالش ترين تکنولوژي‌ها تبديل شده است به گونه‌اي که بسياري از کارشناسان و تحليلگران بر اين باورند که هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني بيشتر از آنکه به کمک بشريت و پيشرفت تکنولوژي بپردازد، يک تهديد بزرگ براي آينده و سرنوشت جهان به شمار مي‌رود.

حالا يکي از اين تهديدهاي بزرگ بدون شک کاربرد وسيع و گسترده آن در صنايع نظامي و جنگي است تا سيستم‌هاي مبتني بر اين فناوري بتوانند در عرصه‌هاي مختلف در پيشرفت و توسعه تجهيزات و تسليحات نظامي و دفاعي استفاده شوند.

البته اين در حاليست که برخي ديگر از کارشناسان بر اين باورند که هوش مصنوعي نقش مهمي در دفاع سايبري و جلوگيري از حملات بدافزاري و اينترنتي را ايفا خواهد کرد به گونه‌اي که به طور کامل با نظر آن دسته ديگر از کارشناسان مخالف بوده و معتقدند که هوش مصنوعي نه تنها يک تهديد به شمار نمي‌رود بلکه فرصت درخشان و بزرگي براي صنعت تکنولوژي است تا تعاملات انساني را بهبود بخشيده و در صورت کارهاي سخت و طاقت‌فرسا، جاي نيروي انساني را بگيرد.

در اوايل سال 2018 ميلادي بود که خبري مبتني بر تلاش و نگراني جامعه جهاني در خصوص توسعه هوش مصنوعي و تهديدات آن منتشر شد. در آن زمان بسياري از کارشناسان، متخصصان، دانشمندان و همچنين شرکت‌هاي بزرگ تکنولوژي در جريان يک اجلاس جهاني که در سوئيس برگزار شد، از لزوم مقابله با توسعه بي رويه و جايگزيني کامل و بدون برنامه هوش مصنوعي با انسان سخن گفتند.

از آنجا که فناوري هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني در سال‌هاي اخير با پيشرفت قابل ملاحظه‌اي مواجه شده است، غول‌هاي تکنولوژي متعددي همچون گوگل، مايکروسافت، آمازون، اپل، سامسونگ و غيره به طراحي و ساخت ابزارهاي هوشمند مبتني بر فناوري هوش مصنوعي (Artificial intelligence) بسياري روي آورده‌اند. همانطور که در اخبار گذشته نيز اشاره شده بود، يکي از جديدترين نمونه‌هايي که سرو صدا و جنجال‌هاي بسياري را در جهان به پا کرد، دستيار صوتي مبتني بر هوش مصنوعي گوگل دوپلکس بود که صداي آن شباهت بسيار بي‌نظيري به صداي انسان دارد به گونه‌اي که توسط کاربران قابل تشخيص نيست و مخاطب يک روبات است نه يک انسان!

جالب است بدانيد که استفن هاوکينگ، ايلان ماسک، استيو ووزنياک، بيل گيتس و بسياري ديگر از نام‌هاي بزرگ در زمينه علم و فناوري، مدتهاست که در رسانه‌ها و نامه‌هاي سرگشاده‌ي خود، درباره خطرات ناشي از هوش مصنوعي ابراز نگراني کرده و به خيل محققان برجسته‌ي هوش مصنوعي پيوسته‌اند. خطراتي که مي‌تواند به مجرمان اين امکان را بدهد تا با سرعت و دقت بيشتري و با کمترين زحمت و احتمال رديابي، به انجام سرقت، قتل‌هاي زنجيره‌اي، فريب افراد و کلاهبرداري‌هاي تلفني و اينترنتي بپردازند.

حالا به نظر مي‌رسد که چالش‌هاي اخلاقي پيش روي هوش مصنوعي به ساير کشورهاي جهان نيز سرايت کرده است چرا که بسياري از مقامات چين نيز در اين خصوص ابراز نگراني کرده‌اند و خواستار جلوگيري از توسعه بدون برنامه‌ريزي فناوري هوش مصنوعي شده‌اند تا از تهديدات جدي آنکه به عقيده آنها ممکن است به وقوع جنگ جهاني سوم منجر شود، جلوگيري به عمل بياورند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو