یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

از گذر به IPv6 چه خبر؟

IPv6

شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹:۰۰


با توجه به افزايش دستگاه‌هايي که از پروتکل اينترنت استفاده مي‌کنند، در آينده نزديک هيچ IPv4 آزادي باقي نمي‌ماند و همين موضوع لزوم گذر به IPV6 را تأييد مي‌کند؛ اتفاقي که در بيشتر کشورهاي جهان پياده‌سازي شده و مسؤولان در ايران هم به آن تاکيد دارند.

وايمکس نيوز- آدرس IP يا Internet Protocol Address شناسه‌اي است که پروتکل به وسيله آن مي‌فهمد که داده‌ها يا درخواست‌ها به کدام کامپيوتر فرستاده يا از کدام يک دريافت خواهند شد. با توجه به توسعه يافتن کاربرد خدمات دستگاه به دستگاه و اينترنت اشيا (IoT) که مي‌تواند به برقراري ارتباط ميان بسياري از دستگاه‌ها مانند موبايل‌ها، دوربين‌ها و حتي لوازم خانگي و قاب عکس‌هاي ديجيتال بر بستر اينترنت منجر شود، نياز به توسعه پروتکل IP بيش از پيش اهميت پيدا مي‌کند.

پروتکل IPv4 از آدرس‌هاي 32 بيتي تشکيل شده است؛ بدين معني که اين فضا، اجازه آدرس‌دهي حدود 4.3 ميليارد آدرس را مي‌دهد، در حالي که IPv6 از آدرس وب 128 بيتي تشکيل شده که امکان بهره‌گيري از 2 به توان 128 آدرس يکتا را امکان‌پذير مي‌کند و ظرفيت ميلياردها آدرس جديد را دارد.

در واقع IPv4 يک بستر براي آدرس‌هاي اينترنتي است که کشورهاي جهان از آن استفاده مي‌کنند اما با توجه به افزايش دستگاه‌هايي که از پروتکل اينترنت استفاده مي‌کنند، در آينده نزديک هيچ IPv4 آزادي باقي نخواهد ماند و کمبود اين آدرس مشکلاتي براي شرکت‌هاي دولتي و خصوصي ايجاد مي‌کند، بنابراين براي افزايش تعداد آي‌پي‌هاي آزاد، نسخه 6 آن با نام IPv6 طراحي شد که در بيش‌تر کشورهاي جهان پياده‌سازي شده و يا در حال پياده‌سازي است.

امروزه با افزايش دارندگان موبايل، لپ‌تاپ و رايانه‌هاي شخصي هشدار براي به پايان رسيدن آدرس‌هاي IPv4 رنگ و بوي جدي‌تري به خود گرفته و با وجود صدها ميليون استفاده‌کننده اينترنت و در حالي‌که آدرس‌هاي اينترنتي روي تلفن‌هاي همراهي که از جست‌وجوگرهاي اينترنتي کوچک استفاده مي‌کنند و وسايل بازي و خانگي مانند يخچال و تلويزيون که به زودي و براي راحتي و کارايي بيش‌تر قرار است به اينترنت وصل شوند، لزوم دستيابي به IPv6 مشخص مي‌شود.

براي حکمراني هوشمند، نيازمند گذر به IPv6 هستيم

در اين راستا امير ناظمي - رئيس سازمان فناوري اطلاعات - اخيراً، درباره‌ي لزوم گذر به IPv6 اظهار کرده است: در سال‌هاي آينده با مفاهيمي مختلفي مانند اينترنت اشيا و حکمراني هوشمند روبرو مي‌شويم. در اينترنت اشيا موجودات زنده و اشيا به هم متصل مي‌شوند و اطلاعات بسياري بين آن‌ها تبادل مي‌شود و در اين فضا احتياج به آي‌پي‌هايي داريم که ظرفيت اين حجم اتصال و تبادل اطلاعات را داشته باشند.

وي اتمام آي‌پي‌هاي نسخه 4 را يکي از دلايل گذر به آي‌پي نسخه 6 عنوان کرد و افزود: فضا براي آدرس‌هاي بيش‌تر، افزايش ظرفيت امنيتي و دريافت تعداد سرويس‌هاي بيش‌تر، تعدادي از ويژگي‌هاي آي‌پي‌هاي نسخه 6 نسبت به نسخه 4 آن است. مجموع آدرس‌هايي که نسخه 4 آي‌پي‌ها دارند، 3.4 ميليارد هستند، در حالي که پيش‌بيني‌هاي انجام‌شده براي سال 2025، از اتصال 50 ميليارد اجزاي مختلف خبر مي‌دهد که بيش از 10 برابر وضعيت موجود است، به همين دليل در جهان به سمت IPv6 حرکت کرده‌اند.

ناظمي با بيان اين‌که 25 درصد تجهيزات شبکه در جهان IPv6 است، گفت: 49 کشور در جهان بيش از پنج درصد از ترافيک خود را روي آي‌پي نسخه 6 انتقال مي‌دهند و در 24 کشور اين ترافيک بيش از 15 درصد است و 29 درصد از ترافيک اينترنت در جهان در IPv6 منتقل مي‌شود. 17 درصد وب‌سايت‌هاي دنيا بر بستر IPv6 قرار دارد و کاربران در هند با 44 درصد به عنوان نخستين و آمريکا به عنوان دومين کشور با 21 درصد کشورهايي هستند که از IPv6 استفاده مي‌کنند. در ايران نيز آي‌پي‌هاي نسخه 4 بيش از 12 ميليون است که بخشي از آپي‌هاي ما به IPv6 گذر کرده است و در حدود يک ميليون دامنه Ir وجود دارد.

معاون وزير ارتباطات با اشاره به اسناد بالادستي و آئين‌نامه‌هاي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات و با اعلام آمادگي براي کمک به سازمان‌ها و شرکت‌ها براي گذر به IPv6، تاکيد کرد: سازمان فناوري اطلاعات بر اساس اين اسناد وظيفه مهياسازي فضا براي گذر از نسخه 4 به نسخه 6 را برعهده دارد و در اين حوزه اقداماتي را انجام داده که اجراي چهار پروژه بخشي از اين برنامه‌هاست. بر اساس اساسنامه سازمان فناوري اطلاعات اين خدمت به عنوان يکي از خدمات اين سازمان مي‌تواند در اختيار فعالان اين حوزه قرار بگيرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو