یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

علت خطاي استعلام IMEI تلفن همراه از سامانه همتا چيست؟

IMEI

چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴:۰۰


خطاهايي که در صورت استعلام شناسه IMEI از سامانه همتا دريافت مي‌کنيد، مي‌تواند به علت اشتباه وارد کردن IMEI، غيرفعال شدن آن يا غيرمعتبر بودن آن باشد که براي هريک از اين خطاها راهکارهايي وجود دارد.

تي اي سي نيوز- در صورتي‌که دستگاهتان دوسيم‌کارته باشد و IMEI دوم آن را وارد نکرده باشيد، اينکه شناسه IMEI دستگاهتان، غيرفعال شده باشد، اينکه شناسه IMEI واردشده نامعتبر بوده و امکان ثبت آن وجود نداشته باشد، از جمله مواردي هستند که مي‌توانند هنگام استعلام IMEI از سامانه‌ي همتا شما را با خطا مواجه کنند. در کانال آموزش و اطلاع‌رساني ثبت تلفن همراه (رجيستري)، هريک از خطاهاي استعلام از سامانه همتا آمده است.

«تعداد شناسه‌هاي وارد شده (IMEI) با تعداد شناسه اين مدل دستگاه مطابقت ندارد.» در صورتي که در زمان ثبت دستگاه خود در سامانه گمرک، با اين خطا مواجه مي‌شويد، بايد در نظر داشته باشيد با وارد کردن شناسه IMEI، سامانه، به صورت خودکار تعداد اسلات (شناسه IMEI)هاي آن را تشخيص داده و تا زماني که تمام اين شناسه IMEIها را به صورت صحيح وارد نکنيد اجازه ثبت دستگاه را به شما نمي‌دهد.

بدين ترتيب اگر دستگاهتان دوسيم‌کارته است، بايد به کمک علامت مثبت سبزرنگ، شناسه IMEI دوم خود را نيز وارد کنيد، اما اگر دستگاهتان تک‌سيم‌کارته است و اين خطا را دريافت مي‌کنيد، بايد با مرکز پاسخگويي همتا به شماره 096366 تماس گرفته و مشکل را مطرح کنيد.

«شناسه (IMEI) وارد شده قبلاً در شبکه داخلي کشور ثبت و فعال شده و امکان ورود آن وجود ندارد.» اگر با اين خطا مواجه شديد، يعني شناسه IMEI دستگاه شما قبلاً در داخل ايران ثبت شده و بنابراين امکان ثبت مجدد آن وجود ندارد. براي مثال، اگر شما قبل از شروع طرح رجيستري، از دستگاهتان در ايران استفاده کرده باشيد، به استناد آن، دستگاهتان قانوني شده و در حال حاضر هيچ نيازي به پرداخت عوارض نبوده و مي‌توانيد بدون مشکل از دستگاه خود استفاده کنيد.

اما اگر در استعلام اصالت شناسه IMEI دستگاهتان از #7777*، به شما گفته مي‌شود که دستگاهتان غيرقانوني است و در زمان ثبت در سامانه گمرک، با اين خطا مواجه مي‌شويد، يعني شناسه IMEI دستگاهتان، قبلاً بنا به دلايلي، غيرفعال شده و هم اکنون امکان ثبت آن نيست. بدين‌منظور جهت دريافت راهنمايي دقيق‌تر درباره اين خطا، پس از يادداشت 15 رقم ابتدايي تمام شناسه IMEIهاي گوشي خود، با مرکز پاسخ‌گويي همتا تماس گرفته و مشکل را مطرح کنيد.

«شناسه دستگاه (IMEI) وارد شده معتبر نيست.» اين خطا يعني شناسه IMEI واردشده نامعتبر است و به همين دليل امکان ثبت آن وجود ندارد. شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف براي قرارگيري سيم‌کارت) بستگي دارد و روي جعبه، پشت باتري يا با شماره‌گيري #06#* از دستگاه، قابل مشاهده است. همچنين بسته به اينکه سيم‌کارتتان را در کدام يک از اسلات‌هاي دستگاه قرار داده باشيد، در پيامک هشدار همتا نيز، شناسه IMEI مربوطه ذکر مي‌شود.

در دستگاه‌هاي معتبر، هر چهار شناسه (شناسه چاپ‌شده روي جعبه، پشت باتري، #06#* و پيامک همتا) يکسان هستند. بنابراين اگر در زمان ثبت دستگاهتان در سامانه گمرک، اين خطا را دريافت مي‌کنيد پيش از هر اقدامي، حتماً مطمئن شويد شناسه IMEIهاي دستگاهتان را به درستي وارد کرده‌ايد.

«کد متناظر گمرکي براي اين شناسه (IMEI) تعريف نشده است.» در صورتي که اين خطا را دريافت کرديد، به دليل آن است که شناسه IMEI دستگاه شما پيش از برقراري ارتباط برخط گمرگ و همتا، در گمرک ثبت و شناسه پرداخت براي آن توليد شده ولي بعد از برقراري ارتباط برخط، براي پرداخت عوارض آن اقدام شده است.

با توجه به اطلاعيه گمرک جمهوري اسلامي ايران در زمينه ثبت دستگاه مسافري، اطلاعات دستگاه‌هاي اين متقاضيان، بعد از بررسي‌هاي لازم، در قالب فايل براي سامانه همتا ارسال خواهد شد و در اين صورت، کد فعال‌سازي از طرف سامانه همتا براي ايشان ارسال مي‌شود.

«اطلاعات برند و مدل گوشي مربوطه در سرويس همتا، در بانک اطلاعات گمرک يافت نشد.» درصورت مواجهه با اين خطا، مي‌توانيد از طريق help.irica.ir و مراجعه به ميز خدمت الکترونيک گمرک جمهوري اسلامي ايران، اقدام به ثبت درخواست پيگيري در گمرک کنيد تا درخواست شما بررسي شود.

به گزارش ايسنا، طرح رجيستري يا شناسنامه‌دار کردن تجهيزات سيم‌کارت‌خور که در طول سال‌هاي گذشته، چندين بار اجراي ناموفقي داشت، بالاخره به‌صورت کامل براي گوشي‌ها اجرايي شد و به گفته مسوولان، سهم قاچاق اين کالا را به عدد تقريبي صفر رساند. در اين طرح، ليست IMEI هاي وارداتي در مرز گمرکي از بارزگان دريافت شده و در سامانه جامع تجارت ايران ثبت مي‌شود. در سامانه جامع تجارت، به هر يک از IMEI هاي وارد شده به کشور، يک کد فعالسازي منحصر به‌فرد اختصاص داده مي‌شود. به هنگام خريد تلفن همراه، بايد اين کد منحصر به‌فرد در اختيار خريدار قرار گيرد.

خريدار تلفن همراه، براي فعالسازي تجهيز خود، بايد شماره IMEI ، کد فعال‌سازي و شماره تلفن همراه خود را از طريق يکي از درگاه‌هاي ارتباطي (شامل USSD، وب‌سايت و پيامک) به سامانه همتا ارسال کند. سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعال‌سازي ارسال‌شده، دستگاه موردنظر را براي شماره تلفن خريدار فعال کرده و اطلاعات IMEI و شماره سيم‌کارت خريدار را براي ارائه خدمات مخابراتي به اطلاع سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و اپراتورهاي تلفن همراه مي‌رساند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو