یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

قيمت‌هاي فعلي اينترنت تا کجا دوام مي‌آورد؟

اينترنت - کابل

دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴:۰۰


مسؤولان ارتباطي ايران در حالي از تلاش براي ثبات قيمت‌هاي اينترنتي صحبت مي‌کنند که ارائه‌دهندگان اينترنت ثابت مي‌گويند با همين قيمت‌ها هم دچار مشکل هستند و توسعه‌نيافتگي خود را به‌دليل دامپينگ اپراتورهاي سيار مي‌دانند.

تي اي سي نيوز- اگرچه قيمت کالاهاي مصرفي يا خدمات ارائه‌شده به کاربران با افزايش روبرو بوده و شايد يکي از معدود مواردي که در اين سال‌ها علي‌رغم افرايش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نکرده، خدمات اينترنتي شرکت‌هاست؛ موضوعي که هرچند حالا هم خوشايند کاربران اينترنتي نيست، اما با سوق دادن کاربران به استفاده از اينترنت همراه، اينترنت ثابت را دچار مشکل کرده و به اعتقاد کارشناسان، در دراز مدت براي توسعه ارتباطي دردسرساز خواهد شد.

شواهد نشان مي‌دهد اين روزها شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت ثابت دچار مشکلات مالي شدند و برخي از آن‌ها بازار را به اپراتورهاي موبايلي واگذار کردند، زيرا پايين بودن تعرفه اينترنت در اپراتورهاي موبايلي، موجب شده تمايل افراد به استفاده از اينترنت موبايل به‌جاي اينترنت ثابت باشد و درنتيجه شرکت‌هاي FCP در حال از دست دادن مشترکانشان هستند.

مردم قيمت اينترنت را با وضعيت اقتصادي‌شان مي‌سنجند

با وجود اين، اخيراً حسين فلاح جوشقاني - رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي - با ابراز اميدواري درباره‌ي گران نشدن قيمت اينترنت هم در حوزه اينترنت ثابت و موبايل و از سويي درباره گلايه هميشگي کاربران اينترنت در مقايسه با مقياس جهاني، گفت: در مقياس‌هاي جهاني ايران ارزان‌ترين قيمت اينترنت را دارد. بنابراين قيمت اينترنت ايران، ارزان‌تر از ميانگين جهاني هم در حوزه اينترنت ثابت و هم در حوزه اينترنت موبايل است.

بر اين اساس، واقعيت اين است که مردم بر اساس درآمد و وضعيت اقتصادي خودشان معتقدند که قيمت اينترنت در ايران گران است، در مقابل اپراتورها با توجه به هزينه‌هاي بالاي سرمايه‌گذاري و نگهداري معتقدند که قيمت اينترنت در ايران ارزان است. بر اين اساس، يک عدم توازن ميان خواسته‌هاي کاربران اينترنت و ارائه‌دهندگان خدمات اينترنت يعني اپراتورها وجود دارد و در اين شرايط، ما به‌عنوان وزارت ارتباطات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي موظف هستيم که يک نوع توازن برقرار کنيم.

در اين باره، معاون وزير ارتباطات تصريح کرد: از نقطه‌نظر بررسي‌هاي اقتصادي، قيمت اينترنت در ايران با توجه به فضاي رقابتي حاکم ميان اپراتورها، بالا نيست، زيرا مثلاً در حوزه موبايل اپراتورها مي‌توانند هر گيگابيت بر ثانيه را حسب مصوبات تا 40 هزار تومان به فروش برسانند. اين در حالي است که در راستاي فضاي رقابتي ميانگين قيمت هر گيگابيت بر ثانيه 3.5 تا 4 تومان است. در حوزه اينترنت ثابت که قيمت به‌مراتب پايين‌تر هم هست.

مهاجرت کاربران از اينترنت ثابت به همراه

از طرف ديگر، شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت ثابت معتقدند دامپينگ و قيمت‌هاي کمتر از کف در شرکت‌هاي همراه در جشنواره‌ها موجب مهاجرت مشترکين اينترنت ثابت به سوي همراه شده است، زيرا اين شرکت‌ها در سال‌هاي اخير با سوءاستفاده از وضعيت نظارتي و به‌ويژه پس از ابلاغ مصوبه 266، با ارائه طرح‌هاي ويژه و قيمت‌هاي زير کف مصوب سازمان مشترکين را ترغيب به استفاده از حجم‌هاي ترافيک بالا و بسيار ارزان مي‌کنند.

اين در حالي است که جوشقاني معتقد است «با مصوبه 266 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات که تأکيد دارد ارائه‌کنندگان خدمات دسترسي به اينترنت پرسرعت ثابت از طريق فناوري‌هاي سيمي (اعم از سيم مسي و فيبر) بايد جداول تعرفه‌اي خود را مبتني بر سرعت و به‌صورت غيرحجمي (Connection based) تنظيم کنند وضعيت بهتر هم شده است و مردم باکيفيت بهتري سرويس‌هاي خود را در اختيار مي‌گيرند.»

در حالي که قيمت ساير اقلام مصرفي در سال‌هاي گذشته با افزايش روبرو بوده، تعرفه‌هاي ارتباطي با کاهش مواجه است و علت اين موضوع هم اين است که وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقد است در تلاطم اقتصادي نبايد صرفاً هزينه را از جيب مردم برداريم و اگر مي‌خواهيم ICT رشد و توسعه پيدا کند، هزينه خدمات ICT بايد متناسب با جيب مردم باشد. همان‌طور که جوشقاني مي‌گويد اگرچه نمي‌تواند وعده کاهش قيمت اينترنت را بدهد، اما تمام تلاش بر اين است که در شرايط فعلي، خدماتي که به مردم مي‌شود با قيمتي متناسب باشد.

مشکل ديگر در مسير توسعه؛ نبود سرمايه‌گذاري

با وجود اين، مشکلي که ارائه‌دهندگان اينترنت ثابت بر آن تاکيد دارند، در کنار تناسب نداشتن تعرفه‌هاي اينترنت همراه در مقايسه با اينترنت ثابت، مشکل ديگر را نبود سرمايه‌گذاري مي‌دانند. اگرچه مسئولان سرمايه‌گذاري مناسب مانند سرمايه‌گذاري که در حوزه اپراتورهاي همراه شده را راه‌حلي براي حل مشکل ارائه‌دهندگان اينترنت ثابت مي‌دانند، اما بايد توجه داشت که سرمايه‌گذار بايد اطمينان داشته باشد که اگر سرمايه‌گذاري کرد، سرمايه‌اش با يک سود منطقي برمي‌گردد، در غير اين صورت، اقدام نخواهد کرد.

اما در عين حال، رئيس سازمان تنظيم مقررات راديويي بيان مي‌کند که تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، به‌عنوان رگولاتوري يا مقررات‌گذار، اين است که قيمت‌هاي ارائه خدمات اينترنت توسط اپراتورها از آنچه اکنون ارائه مي‌شود، بالاتر نرود. در همين راستا، همه هدف ما اين است که هزينه‌هاي اپراتورها را کاهش دهيم. وقتي هزينه‌ها کاهش پيدا کند، مي‌توان مانع از افزايش قيمت ارائه خدمات آن‌ها شد.

البته نمي‌توان انکار کرد که هزينه‌ي اپراتورها امسال هم افزايش خواهد داشت؛ جوشقاني در اين باره مي‌گويد: اپراتور انتظار دارد که اين افزايش هزينه به‌نوعي به‌واسطه افزايش قيمت و يا حداقل کاهش هزينه‌ها جبران شود. در همين راستا و براي پاسخ به انتظار اپراتورها براي کاهش هزينه‌ها، طي يک سال و نيم گذشته، در حوزه‌هايي که در اختيارات وزارت ارتباطات بود، در حوزه پهناي باند اينترنت، شرکت ارتباطات زيرساخت به‌عنوان ارائه‌دهنده اينترنت به اپراتورها، در دو مرحله قيمت‌هاي خود را کاهش داد و اين کاهش قيمت بخشي از هزينه‌هاي اپراتورها را جبران کرد.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم‌چنين ابراز اميدواري کرده که «با مديريت هزينه‌ها و با فرايندهايي که در اختيار وزارت ارتباطات است، از جمله کاهش قيمت اينترنتي که به اپراتورها ارائه مي‌شود يا حداقل افزايش ندادن آن، بتوانيم مانع افزايش قيمت اينترنت در سال جاري بشويم.» اما شايد نتايج ثبات قيمت‌ها در اين مرحله را بايد از ارائه‌دهندگان اينترنت ثابت پرسيد که براي دسترسي به فيبر نوري، دست روي دست گذشته و مشکلات مالي و سرمايه‌گذاري را مانع از توسعه ارتباطات ثابت مي‌دانند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو