سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

در دومین کنفرانس بین‌المللی "مخابرات نوری بیسیم غرب آسیا" مط

موضوع "فیبر به خانه"؛ افق پیش روی کشور در زمینه ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری

فيبرنوري

شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸:۰۰


معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افق پیش رو در ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری و سیستم‌های اپتیک، گفت: افق پیش رو موضوع فیبر به خانه (Fiber to home) یا "FTTH" است و برآورد شده که طی 10سال آینده دو میلیون کیلومتر فیبر در کشور مورد نیاز خواهد بود.

ticnews - نصرالله جهانگرد در دومین کنفرانس بین‌المللی مخابرات نوری بیسیم غرب آسیا (OWC) که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، موضوع فیبر نوری و سیستم‌های اپتیک را مسئله استراتژیک در ارتباطات دانست و توضیح داد: در پایان قرن گذشته موضوع ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری مسئله استراتژیک توسعه کشورها شده و هر شهری که به فیبر نوری دسترسی داشته باشد، امکان توسعه و پیشرفت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آینده ارتباطات مبتنی بر ظرفیت‌های بزرگ بین شهرها، مناطق مسکونی و صنعتی با تکیه بر ارتباطات فیبر نوری است، یکی از شاخص‌های این مسئله را دسترسی به پهنای باند (broadband) دانست و افزود: در کشور ما از سال 92 به این سو ظرفیت‌های پهنای باند توسعه پیدا کرده و امروز با شبکه‌های دسترسی بومی خود به صورت broadband به این سمت می‌رویم که شبکه 4G را تکمیل کرده و شبکه 5G را نیز در نقاطی که اقتصادی باشد، پیاده‌سازی کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطر نشان کرد: در سطح ملی تاکنون بیش از 60 هزار فیبر بین شهرها و بیش از 100 هزار فیبر نیز در داخل شهرهای کشور فراهم شده است.

جهانگرد همچنین به افق پیش رو اشاره کرد و گفت: افق پیش رو موضوع فیبر به خانه (Fiber to home) یا "FTTH" است و برآورد شده که طی 10 سال آینده دو میلیون کیلومتر فیبر در کشور مورد نیاز خواهد بود.

وی در همین زمینه با اشاره به وجود صنایع کابل‌کشی (cabling) در کشور، اظهار کرد: سابقه پژوهش در این حوزه در دانشگاه شهید بهشتی وجود داشته و امیدواریم در صورت همکاری بنگاه‌های اپراتوری، حلقه مهمی از زنجیره صنعتی کابل‌کشی و فیبر نوری کامل شود.

وی در پایان ضمن اشاره به سایر جنبه‌های اپتیک از جمله استفاده از سیستم‌های لیزری در ارتباطات به منظور سنجش‌گری در حوزه‌های مختلف، اضافه کرد: امیدوارم کنفرانس حال حاضر به عمق دانش این جنبه از ارتباطات در ایران اضافه کند، ضمن آنکه از این نظر آینده روشنی پیش روی محققان و صنعت‌گران است.

به گزارش ایسنا دومین کنفرانس بین‌المللی مخابرات نوری بیسیم غرب آسیا (OWC) هفت و هشت اردیبهشت در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و مقالات این کنفرانس در پایگاه بین‌المللی IEEE نمایه خواهد شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو